Gå til innhold

Varer fra USA, UPS, mva, bytte


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg to jakker fra http://www.backcountry.com/ som sender varer fra USA. De ble sendt via UPS, og det gikk latterlig fort å få pakka på døra. Uansett vil jeg beholde den ene jakka og sende den andre i retur.

 

Det fungerer vel sånn at UPS tar seg av fortollinga for meg, og så sender de faktura i etterkant for utlagt moms og fortollingsgebyr.

 

Men hva gjør jeg når jeg sender den ene jakka tilbake? Backcountry vil jo naturligvis bare kreditere meg det jeg betalte til de for den ene jakka, men hva med momsen UPS kommer til å kreve meg for?

 

Altså, la oss si at jakkene kostet $150 og $250. Frakt 100$.

 

Jeg betalte altså $150+250+100=$500 til Backcountry.

 

UPS sender meg antakeligvis en faktura på moms+fortollingsgebyr, som blir noe sånt som $(500*0,25)+50=$175. (Antar rundt $50 i fortollingsgebyr)

 

Da har jeg altså betalt moms for begge jakkene og frakten, men siden jeg sender den ene jakka til $250 i retur, må jeg jo ha krav på å få tilbakebetalt moms for den, $250*0,25=$62,5.

 

Hvordan bør jeg gå frem her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett regnestykke blir:

 

$150+$250+$100 = $500      til Backcountry.

+ 10,7%                = $53,5     tollavgift på klær

+ 25% moms         = $138,38 moms av klær inkl. frakt og toll.

+ utleggsgebyr      = $25        antatt fortollingsgebyr fra UPS

 

= Totalt til UPS      = $216,88 regning fra UPS

Hvordan returer håndteres av Tollvesenet vet jeg ikke, innførselen er jo allerede gjort.

Har vanskeligheter med å se at Tollvesenet kommer til å tilbakebetale deg noe, men

jeg ville uansett ringt nærmeste regionskontor eller infosenteret på tlf. 0 30 12.

Lenke til kommentar
Har vanskeligheter med å se at Tollvesenet kommer til å tilbakebetale deg noe

 

Nei, jeg tror heller ikke det er mulig å få tilbake mva for den han sender tilbake.. Hadde han sendt den tilbake fordi det var noe galt med den, og får en ny/reparert tilbake, så skulle han sluppet ny mva på erstatningsvaren, men å få noe tilbake for en ren retur tror jeg som sagt ikke er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...