Gå til innhold

Nordax Finans - 4.5% innskuddsrente


nojac

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Nordax Finans nå ligger på en suveren topp når det gjelder bankinnskudd, med 4% rente uten minstebeløp eller bindingstid. Et usannsynlig godt tilbud i et marked med lånerente rundt 3%...

 

Pengene er garantert av det svenske fondet til kr 400 000, som også er max innskudd. (Norske innskudd er jo dekket til 2 000 000) Og du får ikke direkte nettbanktilgang.

 

Noen som ser andre grunner til å ligge unna?

 

EDIT:Rettet rente til 4.5% i emnetittel

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har vel en høy rente fordi de har en høyere risiko for konkurs enn andre banker. Svenskene garanterer for opp til 50.000 euro men det blir sikkert en del tid som går med før man får ut de pengene. Hvis svenskene har penger igjen da, etter milliardranet som var.

 

Nordax er ikke med i Bankens sikringsfond.

Lenke til kommentar
De har vel en høy rente fordi de har en høyere risiko for konkurs enn andre banker.

Fint om du kan dokumentere den påstanden. Og hvis angre kjenner til selskapets økonomiske tilstand setter jeg pris på info. Der var jo en islandsk bank som hadde en likviditetskrise og tilbød høy rente før den gikk overende....

 

Nordax driver så vidt jeg vet med utlån med lav sikkerhet og tilsvarende høy rente. Hvor god butikk DET er i disse tider vet jeg ikke... Men at de har en solid rentemargin er der ikke tvil om.

 

Uansett er jo innskuddet sikret av det svenske garantifondet, så noe tap for innskyterne er vel nokså umulig.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
De har vel en høy rente fordi de har en høyere risiko for konkurs enn andre banker.

Fint om du kan dokumentere den påstanden.

 

Jeg har ikke gjort noen analyse av banken økonomiske stilling, men en bank har høyere rente enn andre banker for å være grei. Den har høyere renten enn andre for å tiltrekke seg billig funding. Jo dyrere bankens alternative funding er via pengemarkedet, desto mer attraktivt er det å skru opp innskuddsrenten. Grunnen til at pengemarkedet krever en høyere renten har gjerne en sammenheng med risiko.

Lenke til kommentar
De har vel en høy rente fordi de har en høyere risiko for konkurs enn andre banker. Svenskene garanterer for opp til 50.000 euro men det blir sikkert en del tid som går med før man får ut de pengene. Hvis svenskene har penger igjen da, etter milliardranet som var.

 

Nordax er ikke med i Bankens sikringsfond.

 

HAHAHAHA, drit bra! Det var ikke fysisk plass til milliardsummer i helikopteret, sedler tar plass skjønneru.

Lenke til kommentar

For de som gidder å jakte etter beste rente er det bare å stå på. Jeg har ikke så mye i banken for tiden, så jeg nøyer meg med 2,8%. Jeg ser ingen grunn til å advare mot Nordax finans hvis du satser på banksparing.

 

I fjor hadde jeg endel kroner i Kaupthing noen måneder. Fattet mistanke og tok ut pengene noen dager før de gikk konkurs. Fikk rentene fra sikringsfondet så det gikk bra det og.

Lenke til kommentar
Generelt høyere avkastning (rente i dette tilfellet) - Høyere risiko (vertfall så lenge de ikke er medlem av bankenessikringsfond).

 

Nå gir fokus bank bedre akkurat nå:

 

http://www.finansportalen.no/Bank/Bankspar...;gruppe=7#table

 

Det er helt sikkert en del banker som lokker med slike renter nå men ikke klarer å holde seg i teten når renten omsider skal opp.

 

Vel, strengt tatt stemmer ikke dette. Fokus Bank sin rente er nemlig en fastrente som innebærer at du må binde innskuddet hos dem i 5 år. Nordax har ingen slik bindingstid og heller ingen kostnader knyttet til å være kunde.

 

Hvorfor de kan tilby så god rente: De låner ut penger til enda høyere rente...

 

Hvis du er interessert i å lese mer om økonomien i selskapet ligger deres årsrapport for 2008 ute her: Nordax Årsrapport

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri gjort det. Kjøp aksjer.. mange aksjer som gir utbytte på 7 % på dagens kurser...

eventuelt kjøp statspapir... eller obligasjoner... papir som Yara (går aldri konkurs -staten største eier) gir 7,50 effektiv rente ;)

Banken rente er for tullinger.

Endret av investor
Lenke til kommentar
Banken rente er for tullinger.

Fint at der fremdeles fnnes finansinstitusjoner som vil låne ut penger til gunstig rente mot høy sikkerhet i stedet for å kjøpe Yara...

 

Selv har jeg sett mange "sikre" tips vise seg ikke å være så sikre likevel...

 

Til saken: Jeg har satt inn penger på Nordax. Ikke noe problem å sette inn fra nettbanken med sparekontonummer i KID-feltet. Etter et par dager kom kontoutskriften i posten med bekreftelse om at innskuddet var mottatt. Uttak har jeg ikke testet ennå, det må gjøres skriftlig pr post. En smule gammeldags.....

Lenke til kommentar
Banken rente er for tullinger.

Fint at der fremdeles fnnes finansinstitusjoner som vil låne ut penger til gunstig rente mot høy sikkerhet i stedet for å kjøpe Yara...

 

Selv har jeg sett mange "sikre" tips vise seg ikke å være så sikre likevel...

Jeg snakket ikke om utlån. Jeg snakket om innskudd.

Dere for plassere hvor dere vil, men jeg holder meg til det jeg kan og hvor det er langt bedre avkastning :)

Lenke til kommentar
Banken rente er for tullinger.

Bank er fint for relativt kortsiktige investeringer for forsiktige og/eller de som vil vite omtrent hvilken avkastning de får. Å kalle dem tullinger blir for dumt.

 

Jeg har under 10% av sparepengene i bank. Mesteparten er i fond og litt er i aksjer. Men det får da være opp til hver enkelt hva de føler seg komfortable med. Tullingene har ikke penger, for de har brukt dem opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uttak har jeg ikke testet ennå, det må gjøres skriftlig pr post. En smule gammeldags.....

Hm, det er jo fristende med 4% rente, faktisk veldig fristende, men merker jeg er litt skeptisk til noe som må foregå per post. Hadde vært langt bedre om man kun kunne fått ut penger til den kontoen man satte inn penger fra.

 

Ellers ser det ut som det er Scandinavian Consumer Loans som står bak Nordax. SCL eies igjen av de ansatte samt Palamon Capital Partners, som ser ut til å være et investeringsselskap.

 

Magefølelsen min gjør at jeg drøyer med å sette inn penger her, selv om jeg tror det er et ålreit selskap. Vil nok revurdere om noen måneder. De har en smart måte å få inn penger på og hvis lånene de gir ikke blir misligholdt sitter de igjen med en god fortjeneste. Skulle vi få en ny lånekrise, går de overende, og det svenske banksikringsfondet sitter igjen med tapet. Begrensningen på innskuddsbeløp tipper jeg er laget for å unngå "bank run" ved en krise.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hm, det er jo fristende med 4% rente, faktisk veldig fristende, men merker jeg er litt skeptisk til noe som må foregå per post. Hadde vært langt bedre om man kun kunne fått ut penger til den kontoen man satte inn penger fra.

Man får jo pengene til den kontoen man oppgir, PENGENE sendes ikke pr post.....

Lenke til kommentar
Hm, det er jo fristende med 4% rente, faktisk veldig fristende, men merker jeg er litt skeptisk til noe som må foregå per post. Hadde vært langt bedre om man kun kunne fått ut penger til den kontoen man satte inn penger fra.

Man får jo pengene til den kontoen man oppgir, PENGENE sendes ikke pr post.....

Nei selvfølgelig gjør de ikke det, det hadde jo vært komplett galskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...