Gå til innhold

Valg av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å kjøpe meg et speilrefleks kamera, men er usikker på hvilket så passer best for meg. Jeg ønsker et raskt kamera. Altså at når jeg skrur det på tar det ikke halve dagen før bilde kan tas. Også at det er raskt mellom hvert bilde tatt er viktig.

Jeg kommer til å ta flest natur bilder. Både muligheten til å ta bilder på veldig nær avstand, å bilder utover f.eks byen fra et fjell hadde vært bra.

Jeg er også veldig glad i å være ute i snøen. Et kamera som tar gode bilder under "hvite" forhold er da også essensielt. Kveld/skumringsbilder hadde også vært kult.

 

Jeg ser for meg å bruke ca 5000 på kamera. Enkelte linser osv må sikkert komme utenom. Men ønsker selvfølgelig en så lav pris som mulig.

 

Canon EOS 450D har jeg sett litt på. Er dette et kamera som duger?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror ikke du gjør et dårlig valg uansett hvilket du velger. Det er stort sett objektivene som avgjør de kriteriene du nevner, bortsett fra at det skal være raskt da

 

Alle nye speilreflekskameraer tar gode bilder, så det beste er å ta en tur i en butikk og holde i de forskjellige for å se hva som passer deg best.

 

Selv valgte jeg Olympus E-420 fordi det ligger godt i hendene, men hvis du har svære klyper så er det ikke sikkert at det passer deg. Du skriver at du er ute i snø - da bør du kanskje se litt på Pentax, de har værtetting på flere av sine modeller.

 

Hvis du har noen venner som har speilrefleks så kan det være en fordel å velge samme merke, slik at dere kan byttelåne objektiver.

 

Hvis du går i en butikk for å prøve hva som passer så husk å ta det selgeren sier med en klype salt.

Lenke til kommentar

Hmm okei..

 

Jeg ser at f.eks Canon EOS 1000D er en god del rimeligere enn Canon EOS 450D. Men hva betyr det for meg i bruk? Er kamerahusene relativt like da? Hva mister jeg ved å gå på et billig hus i forhold til et dyrt?

 

Er det stor forskjell i hvilke objektiver som passer til de forskjellige husene? Og hvilket merke har rimeligeste kvalitets-objekter? Er ingen mening å kjøpe et billig hus om objektivene koster desto mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For deg som nybegynner vil 1000D være helt greit, det er ikke så mye forskjell på denne og 450D. For hvert system (EOS digital for eks) går alle linsene om hverandre, så dersom du kjøper en 1000D med en dyr linse, kan du beholde den dersom du etter en stund skulle føle behov for å oppgradere til en større modell av kamerahuset. Det vil imidlertid ikke passe på et hus fra Nikon eller Olympus.

 

Ta en tur i en butikk med godt utvalg, og se hva som passer dine hender best. Sjekk spesielt på hvor bra du ser i søkeren, og om informasjonen i søkeren er tydelig for deg (sjekk at diopterjusteringen står til 0 (ev. det som passer for deg)).

Lenke til kommentar

Jeg ville nok prøvd og få tak på 40D,det er et kamera som klarer alle dine kriterier uten problemer.Leter du litt så kan du finne det ned mot en 5000.- nytt.

 

1000D er nok ikke mitt førstevalg hvis det er raske skudd mot fugler i flukt,du har ikke spotmåling og et redusert fokusplan.

Her kan du sammenlingne 40/450/1000D side by side.

 

Når det gjelder objektiv er 18-55 IS et greit allround/normal objektiv,det er det som normalt følger med når du kjøper en pakke med kamera og objektiv.

Og når det gjelder tele burde du helst opp i en 400mm på dyrebilder men det koster,du har et par tre alternativer den rimeligeste er 55-250 IS et helt greit objetiv som gir bra bilde,mange som kjøper det i vente på og fått spart opp nok penger til det virkelige grommobjektivet.Du har også 70-300 IS som har tilsvarende bildekvalitet men med noe mere brennvidde.

70-200 f/4 er det ultimate objektivet når du skal ha de virkelige skarpe bildene,men brennvidden er ikke den lengste så man er nødt til og komme ganske nært,dette objektivet får du også med IS og en utgave med blender f/2.8 den også med eller uten IS.

Det objektivet som blir brukt av endel entusiastfotografer er 100-400 IS brennvidden er veldig bra og du får relative skarpe bilder med det.

 

Edit:Du har også mange virkelig gode teleobjektiver med fast brennvidde,jeg har ikke nevnt de da det ikke er mitt førstevalg,de fungerer best hvis du ligger i skjul og har lokkeåte for og få dyrene til og opptre akkurat der fotografen vil de skal være.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Jeg ser at de fleste har problemer med temperaturer under 0 grader. Finnes det et kamera/beskyttelse som gjør at jeg kan bruke kamera når det er kaldere? Om vinteren er det veldig fint oppe på fjellet, men gradene synker ofte ned i mongfoldige minusgrader.

 

Nautica.

400mm for å ta dyrebilder på hvilken avstand? Jeg er ikke akkurat så veldig inne på dette, så 10mm i forhold til 400mm sier meg egentlig ingenting. Vidvinkel er vel relativt selvforklarende, men foruten dette trenger jeg en litt dypere forklaring :p

 

Er det enkelte merker som er generelt bedre enn de andre på det norske markedet idag? Å er det stor forskjell i priser og utvalg på objektiv til de forskjellige merkene?

Noe jeg bør holde meg unna/se etter?

Lenke til kommentar

Når det gjelder kamera kontra objektiv kontra fabrikat er det en stor jungel der ute,alle fabrikantene er gode med sine spissfindigheter.

 

Det er flere som har brukt digitalekameraer ned mot en -20/25 grader uten problemer,man må også ta med i betrakninger at batterier blir mindre effektive jo kaldere det er.Det største problemet er kondens altså det og forflytte et kamera fra varmt til kaldt miljø og visa versa.

 

Når det gjelder brennvidder er det greiest og linke til en side som har en brennvidde-kalkulator.Som sagt det hele er avhengig av hvor nært du kommer,en større fugel på 80 meter avstand dekker omtrent 5% av søkeren, på en 30 meter omtrent 15% av søkeren,for og fylle søkeren må du komme omtrent på en 6 til 8 meters avstand.Dette er løslig tatt ut av mitt hode her og nå og basert på 400mm og Canon med x1.6 crop.

Lenke til kommentar

Jeg har et 450d kamera, veldig fornøyd med dette. Det tar 3.5 bilder i sekundet, så til dyre og naturbilder trenger du ikke noe mer enn det.

Skulle jeg derimot kjøpt et nytt kamera nå, hadde jeg nok gått for 40D. Grunnen er at det ligger bedre i hånden min, dessuten tar det også 6.5 bilder i sekundet ;)

 

Har som Nautica nevner selv et 55-250 IS objektiv, som jeg er veldig fornøyd med. Jeg ville nok likevel satset på litt høyere brennvidde for å få noen fine og close-up bilder av dyr. Du kan jo se på denne linken, nederst har du noen fine eksempler på brennvidden.

 

Lykke til med valget, tror nok du blir fornøyd så lenge du finner et kamera som ligger godt i hånden din ;)

Endret av TheDale
Lenke til kommentar
Er det enkelte merker som er generelt bedre enn de andre på det norske markedet idag? Å er det stor forskjell i priser og utvalg på objektiv til de forskjellige merkene?

Noe jeg bør holde meg unna/se etter?

1. Kort svar: Nei. Iallefall ikke for en nybegynner.

 

2. Tja, litt vanskelig å si, du kan få objektiver i de fleste prisklasser, og kvaliteten vil selvfølgelig tildels være avhengig av prisen. Men alle kameramerkene har gode objektiver i de fleste prisklassene.

 

3. Du sier du vil ta mye bilder i naturen, så hvorfor ikke satse på Pentax? De har god byggekvalitet på de fleste husene sine og værtetningene er gode, med unntak av entry-modellene (k-m og muligens k-x, har ikke noe info på sistnevnte) deres som er helt standard. Nå vil sikkert de fleste kameraer holde, så du bør heller gå til butikken og prøve(holde) kameraene du er interessert i.

Lenke til kommentar
3. Du sier du vil ta mye bilder i naturen, så hvorfor ikke satse på Pentax? De har god byggekvalitet på de fleste husene sine og værtetningene er gode, med unntak av entry-modellene (k-m og muligens k-x, har ikke noe info på sistnevnte) deres som er helt standard.

 

- Nå er det vel først ved K-7 man får værtetting, noe som blir det dobbelte av prisen han antydet. Løsningen måtte vel i så fall bli å se etter brukte K200D, evt. K20D.

Lenke til kommentar
3. Du sier du vil ta mye bilder i naturen, så hvorfor ikke satse på Pentax? De har god byggekvalitet på de fleste husene sine og værtetningene er gode, med unntak av entry-modellene (k-m og muligens k-x, har ikke noe info på sistnevnte) deres som er helt standard.

 

- Nå er det vel først ved K-7 man får værtetting, noe som blir det dobbelte av prisen han antydet. Løsningen måtte vel i så fall bli å se etter brukte K200D, evt. K20D.

Det var i tilfelle K200 og K20 jeg tenkte på, men de er kanskje også litt dyre (og vanskelige å få tak i) ...

Lenke til kommentar
3. Du sier du vil ta mye bilder i naturen, så hvorfor ikke satse på Pentax? De har god byggekvalitet på de fleste husene sine og værtetningene er gode, med unntak av entry-modellene (k-m og muligens k-x, har ikke noe info på sistnevnte) deres som er helt standard.

 

- Nå er det vel først ved K-7 man får værtetting, noe som blir det dobbelte av prisen han antydet. Løsningen måtte vel i så fall bli å se etter brukte K200D, evt. K20D.

Det var i tilfelle K200 og K20 jeg tenkte på, men de er kanskje også litt dyre (og vanskelige å få tak i) ...

 

- Prisen burde sikkert bli OK, men de er vel vanskelig å få tak i nye, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det blir Canon 450d eller 40d. Begge virker veldig greie, men jeg skal bestemme meg når jeg har fått holdt i begge 2. Hva mener dere om forsikring? Er det verdt pengene å få en forsikring fra forhandleren i forhold til å ta den gjennom ett forsikringsselskap?

Jeg ser at f.eks www.ps.no har 2 forskjellige priser på samme kamera. Er det grunnet det finnes ett norsk, å et hentet fra utlandet?

Lenke til kommentar

Det kan hende prisforskjellen er pga. at butikken importerer det ene selv,det negative med det er at Canon Norge ikke er pålagt til og ta ansvaret for eventuelle reklamasjoner,noe butikken selv må ordne.Problemet kan da være at kameraet blir sendt til utlandet for reparasjon og medfølgende vente tid,i tillegg er det jo en mikropisk liten sjansen for at butikken legger inn årene og da har du problemer.

butikkimporterte kameraer med et objektiv inkludert i pakketilbudet kan innholde et annet objektiv normalt et eldre/dårliger objektiv for og få ned prisen mest mulig,og i tillegg kan manualen ikke inneholde et nordisk språk.

 

Og når det gjelder superforsikring så er det noen som mener det er lureri det som butikkene driver med der,Men jeg har selv tegnet denne type forsikring på kameraet,grunnet er at jeg da ikke behøver og være helt på tuppa angående bruksmiljøer.Men du burde være sikker på at butikken har en seriøs utgave av denne type forsikring så man ikke sliter for og få utført eventuelle dekning.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Datt innom denne tråden, så tenkte jeg kunne dele litt erfaringer...

 

Bruker selv Canon 40d, og er veldig fornøyd med det. Den største fordelen med dette kontra 450d, er vel at huset er i magnesium og tåler deretter. Har lånt bort kameraet til folk som er vant til å bruke 350d-400d. Og de har vert veldig fornøyd med kameraet, spesielt pga at det sitter bedre i hånden. men har fått litt negative tilbakemeldinger på at det kan være litt for avansert dersom man ikke bruker de ferdiginstillte programmene.

 

Ser også at du lurer på dette med kamera og ta bilder i kalde omgivelser... her kan lcd skjermen lyge litt på farger, spesiellt de mørke tonene. har hørt at skjermen kan bli tregere, men har ikke opplevd det selv. Minne kortene tåler ikke allverden, og det finnes derfor minnekort til litt mer ekstreme forhold som feks sandisk IV. Det er også veldig lett å få dugg både i søker og på objektiv når det er kaldt, selv pusten din er nok til å få dette. Men disse tingene gjelder de fleste kameraer.

 

Her er sammenligning av de tekniske spek på kameraene; http://www.photolectic.com/reviews/dslr/co...0d-vs-400d.html

Lenke til kommentar

Mange gode råd her! Takk skal dere ha.

 

Jeg var innom 4 butikken som selger speilreflekskamera idag, å fikk enda med informasjon. I morgen blir det japanfoto å fotoknutsen som står for tur i min utspørringsrunde.

 

Jeg er litt redd for at 40D/50D kan bli litt for "avansert" for meg. Med det mener jeg at det blir så mange muligheter at det blir til at jeg går for auto instillingene på alt jeg gjør. Er bedre å ha noen knapper jeg bruker enn mange som ikke blir brukt..

 

Ganske sikker på at det blir ett Canon 450D hus, med 17-55mm + 18-200mm objektiver.

 

 

Min far har et gammelt Nikon speilreflekskamera. Det er ikke digitalt eller noe. Men det jeg lurte på var om det er mulig å bruke ca 20 år gamle objektiver på Nikon kameraer som blir kjøpt nå? Kamerahuset er jo ubrukelig, men det er MANGE objektiver som jeg ser har en relativt høy markedspris nå. Kan komme tilbake til navn/serie osv på kamera i morgen.

Lenke til kommentar
Min far har et gammelt Nikon speilreflekskamera. Det er ikke digitalt eller noe. Men det jeg lurte på var om det er mulig å bruke ca 20 år gamle objektiver på Nikon kameraer som blir kjøpt nå? Kamerahuset er jo ubrukelig, men det er MANGE objektiver som jeg ser har en relativt høy markedspris nå. Kan komme tilbake til navn/serie osv på kamera i morgen.

 

Sjekk http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html

 

Alt etter 77, skal kunne brukes. Men, litt avhengig av hvilket objektiv, og hvilket kamera, kan det vaere funktioner som ikke fuker (lysmäling, f.eks)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

40D er ikke stort verre å bruke enn 1000D eller 450D. Funksjonene og menyene er for eksempel veldig like. Jeg ville helt klart valgt 40D fremfor 1000D eller 450D. 40D er nemlig et kamera man bruke lenge uten å føle et behov for å oppgradere. De ekstra knappene kommer du til å se nytten av ganske kjapt.

 

Jeg har brukt digitale speilreflekskamera ned i -15ºC uten problemer. Det eneste som plaget meg var at batteriet ble fort utladet. Man bør samtidig være oppmerksom på temperatursvinginene som oppstår når man kommer inn etter å ha vært ute. Kondens kan skade elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...