Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet pcen, har harddisken krasjet?


Anbefalte innlegg

Hei! Min fars ca 1 år gamle Dell m1530 fikk i går et ganske kritisk problem der man ikke kommer inn i windows. Skrur man på pcen kommer windows loading skjermen der den grønne saken beveger seg fra venstre til høyre og der står det uten at noe skjer.

 

Prøvde sikkerhetsmodus osv. uten hell der jeg får beskjed om at "problemet ikke kan fikses automatisk". Kom inn i en slags feilsøkingsmodus der pcen scannet gjennom samtlige filer på maskinen der filnr på filnr scrollet oppover skjermen i mange timer.

 

Har en god følelse på at harddisken har krasjet men er ikke sikker.

PCen er bare 1 år gammel så en reparasjon fra dell burde kunne kreves da den er helt strøken og fint brukt. Problemet er at harddisken inneholdt tusenvis av familiebilder som det ville vært VELDIG trist å miste. Disse er heller ikke sikkerhetskopiert noe sted.

 

En mulighet ville da være å sende inn pcen til et firma som berger filer og slikt fra ødelagdte harddisken osv. men dette vil nok voide garantien fra dell og vi vil ikke få reparasjon på garantien?

 

Ellers kan vi sende den inn og be dell prøve å berge bildene før en evt. reparasjon?

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her for hvordan du kan kopiere ut filene med ubuntu live cd (linux)

 

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...ndows-computer/

 

 

EDIT

Vil anbefale deg å kopiere ut viktige dokumenter før du prøver å få maskinen opp å gå igjen.

Jeg ville prøvd å reinstallere windows, men som sagt så må du kopiere ut innholdet før du begynner med det.

Endret av minibig
Lenke til kommentar

for å svare på det spørsmålet hvor du spør om man kan ta ut data fra kræsjet disk så er det ett firma i kongsvinger som driver med sånt. Ibas kaller de seg. Men det blir nok siste utvei om så er. For etter hva jeg har hørt så er prisene forholdsvis høye. Noen akkurat pris har jeg ikke, men du kan jo klart ringe de og få en prisantydning.

 

Og om du skulle skru ut disken selv og sende den så vil nok garantien fra dell forsvinne vil jeg tro.

Lenke til kommentar
husker du det siste som ble gjort på maskina? installert nye ting? fjerna virus? avslutta ved å bare holde inne av knappen?

 

 

å ikke ha sikkerhetskopi av bilder og slikt er bare idiotisk! (pent sagt)

 

kjøp en slik: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=389021

og ha den i feks brannskap eller bankboks

 

Siden det ikke er min pc vet jeg ikke det siste som ble gjort men det er godt mulig at den ble slått av ved kun å holde inne knappen.

 

Jeg vet at det er idioti å ikke ta sikkehetskopi men som sagt er det ikke min pc.

 

Tror kanskje jeg må ta en telefon til dell og forklare situasjonen for så å høre hva de tilbyr. Pcen er jo trossalt bare 1 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...