Gå til innhold

[Løst]bildejustering og oppløsnings problemer - samsung LE40B535


Anbefalte innlegg

for en kort stund siden kjøpte jeg meg LE40B535 tv'en fra samsung (fra mpx)

 

jeg har vært strålende fornøyd, etter å ha gått over fra en ca 26" lysrør tv eller hva det kalles, hengte den på veggen ved fot enden av senga og bruker den til pc/xbox/film

 

nå i ettertid har jeg finni no småpirk, og trenger litt hjelp til å fikse det.

jeg har plugga pc'en til tv'en gjennom en dvi-hdmi adapter og hdmi kabel til tv'en. det går helt fint på 1680x1050 oppløsning, bare minimalt blurry, men setter jeg på 1776x1000 eller 1920x1080 så skrumper skjermen litt inn, så det ser alt for skarpt ut, men litt uskarpt alikevel. hvordan kan jeg få ha den på 1920x1080 uten at skjermen skrumper inn? (tv'en er full hd så den skulle støtta det)

 

jeg har også sett etter guider for å justere bilde på tv'en, men den eneste jeg fant var alt for mørk sammenlignet med lcd skjermen jeg bruker pc'en til fra før av, vet noen her om noen lett tilgjengelige bildejusterings guider. detta er ikke det største problemet

 

hadde jeg fått svar på det med oppløsninga hadde jeg blitt kjempeglad|=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har sitti en god stund nå, og jeg finner ikke no "just scan" mulighet, hverken i menyene eller i brukermanualen. fant ut at det står på en finn.no annonse at en identisk tv hadde "just scan" men finner ikke no annet enn den sida som sier det. ellers var det andre tv'er

 

i manualen fant jeg fram til menyer til størrelse, og sånt, hvor jeg kan bytte til zoom wide, 16:9, 4:3 osv, og skjermtilpassing. for å få 1080p så sto det at skjermtilpassing skulle stå på, men det hjalp ikke, ingen av de andre hjalp, og den eneste jeg kunne justere noe som helst på justerte bare opp og ned, ingenting til sidene (var zoom wide)

 

info knappen på kontrollen viser info på den kanalen jeg er på akkurat nå, og der står det HDMI/DVI 1920x1080 @ 60hz, og i catalyst, og windows står det også 1920x1080 og 60hz. alikevel ser det ut som bilde kan bli strukket lenger ut.

 

kjører komponent på xboxen siden jeg ikke har hdmi xbox, men den klarer i hvertfall å strekke ut bilde. samme hvis jeg bruker 1680x1050 på pc'en.

Lenke til kommentar

jeg prøvde med både norsk og engelsk meny, leste gjennom manualen på norsk og engelsk også, fant ingenting om "just scan" hadde vært nice om jeg faktisk fikk 1080p på 1080p sånn som det skal være, istedenfor er det enten 1080i på 1080p eller omvendt

 

diskusjonsmann:

100hz har ingenting med denna tv'en å gjøre, og jeg kan ingenting om sånt så der kan ikke jeg hjelpe deg

Lenke til kommentar

screen fit var det den stod på i første omgang.

 

det jeg mener med at skjermen skrumper inn er at ca 5cm ved kanten rundt hele skjermen er ubrukt når jeg bruker pc'en. noe som da vil si at jeg ikke får brukt alle 1920x1080 pixlene på skjermen. får liksom ikke fyllt ut all rommet på bildet, noe som da gjør at pixlene ikke kommer riktig fram, og gjør 1920x1080 utydelig når det egentlig skulle vært "native"

 

skjermen fylles helt ut hvis jeg bruker 1680x1050 oppløsning da. hvorfor kan det ikke bare fylles ut like mye på høyere oppløsning? den holder også bra scalering også på lavere oppløsninger. er bare de 2 siste den ikke klarer å fylle helt ut, og den siste skulle vært som sagt native.

Lenke til kommentar

jeg prøvde tv'en for første gang med blueray spiller (ps3) i går over samme hdmi kabel som jeg bruker til pc'en (utenom dvi-hdmi adapteren selvfølgelig) og da viste den 1920x1080 uten problemer og uten scaling problemer. det er ikke adapteret som gjør detta da?:S dvi skulle jo klart godt over 2xxx X 1xxx oppløsning?

 

hørte også fra en kompis i går at det er problemer med å få tv'er til å vise full hd fra pc. han hadde 1920x1080 sendt fra pc'en, men viste seg bare i ett lite hjørne av skermen, skalert til rundt 800x600 pixler. kjenner noen til dette og vet hva man må gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tillater meg å bumpe denne tråden, da jeg har samme problemstilling som trådstarter.

Kobler Tv'en til PC via HDMI. Skjermkortet sender følgende oppløsning 1920x1080 @60Hz.

Tv'en viser også dette i øvre høyre hjørne i det jeg kobler til.

 

Får svarte striper på sidene, topp og bunn.

Har forsøkt "Screen fit" under "Picture size", uten at denne innstillingen løste problemet.

 

Håper noen har vært borti dette, og kanskje til og med sitter på en løsning.

 

Tusen takk

Lenke til kommentar

Mistenker at skjermkortet prøver å kompensere for overscan som (ofte) gjøres av TVen. Åpne Catalyst og se om du finner en scaling-slider et eller annet sted der inne (husker dessverre ikke hvor). Dra denne helt til høyre, slik at all slik overscan-kompensering slåes av.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere forsøkt å deaktivere overscan i Catalyst center, men fant ikke innstillingen.

Det viste seg at Windows 7 automatisk lastet ned en gammel versjon av driverne via update.

Etter en clean install og deaktivering av denne oppdateringen, for å sikre at den aldri lastes ned igjen, dukket overscan innstillingene opp igjen.

 

Problemet løst.

 

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...