Gå til innhold

Garantitid på Canon objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du kjøpte objektivet selv som privatperson så har du 2 års garanti og 3 ekstra år med reklamasjonstid etter dette. (blir jo i praksis 5 år uansett) Siden dette er ett produkt som er ment å vare i minst 5 år (ved normal bruk)

 

Du skal ikke måtte krangle deg frem etter de 2 årene, men nå har jo ikke jeg noe spesiellt bra erfaring med Servieproffen da.. så erfaringsmessig må du krangle med de. Men kan godt hende de har skjerpet seg nå.

 

Ingen forskjell på 18-55 kit-linse og 800mm F5.6L når det kommer til garanti, så lenge du har kjøpt det som privatperson. loven som gjelder, ikke prisen :p

Lenke til kommentar
Dersom du kjøpte objektivet selv som privatperson så har du 2 års garanti og 3 ekstra år med reklamasjonstid etter dette. (blir jo i praksis 5 år uansett)

Blander du sammen reklamasjonsrett og garanti?

Garanti er noe produsenten gir og som ikke er regulert via norsk lovverk. Reklamasjonsretten ved forbrukerkjøp er regulert via forbrukerkjøpsloven og gjelder fra første dag (og ikke etter 2. år som du skriver). Både garanti og reklamsjonsrett gjelder produksjonsfeil - ikke skader oppstått ved bruk. Dermed vil bl.a. hverken riper, bulker, vannskader, støvskader, sand i mekanismen etc dekkes.

Lenke til kommentar

Nettopp, det PerB skriver er korrekt men desverre så er det Nautica skriver ovenfor et *stort* problem. Om du forsøker å få rettet en feil innenfor reklamasjonsperioden men utenfor produsentens garantiperiode så er det min erfaring at selger *alltid* først vil hevde at garantitiden dessverre har utløpt og ikke si et ord om reklamasjonsrett iht kjøpsloven. Når han/hun så blir konfrontert med det så prøver han/hun seg gjerne med en rekke unnskyldninger og avledninger, inklusive å hevde at skaden må være selvforskyldt. Her gjelder det å stå på sitt og ikke gi seg, vi betaler dyrt for produkter i Norge bl.a. fordi vi har denne lovpålagte reklamasjonsretten så da gjelder det å stå på krava.

 

Jeg har fått reparert/byttet en rekke elektronikkprodukter opp gjennom årene ved å henvise til reklamasjonsretten men jeg har alltid og helt uten unntak måtte ta mange og lange diskusjoner med selger og ag ofte selgers sjef for å få til dette.

Lenke til kommentar
Nettopp, det PerB skriver er korrekt men desverre så er det Nautica skriver ovenfor et *stort* problem. Om du forsøker å få rettet en feil innenfor reklamasjonsperioden men utenfor produsentens garantiperiode så er det min erfaring at selger *alltid* først vil hevde at garantitiden dessverre har utløpt og ikke si et ord om reklamasjonsrett iht kjøpsloven. Når han/hun så blir konfrontert med det så prøver han/hun seg gjerne med en rekke unnskyldninger og avledninger, inklusive å hevde at skaden må være selvforskyldt. Her gjelder det å stå på sitt og ikke gi seg, vi betaler dyrt for produkter i Norge bl.a. fordi vi har denne lovpålagte reklamasjonsretten så da gjelder det å stå på krava.

 

Jeg har fått reparert/byttet en rekke elektronikkprodukter opp gjennom årene ved å henvise til reklamasjonsretten men jeg har alltid og helt uten unntak måtte ta mange og lange diskusjoner med selger og ag ofte selgers sjef for å få til dette.

 

Fakta er dette: (har selv jobbet i den bransjen i +15 år) Lovmessig er det UTSALGSTEDET som er primæransvarlig, UANSETT! Verkstedet er ofte en andrepart med separat økononomi.

 

Hvem som skylder på hvem er komplett uinteressant, UTSALGSSTEDET har primært reklamasjons ansvar. Å bli henvist til kreti å pleti er ikke noe en skal godta.

 

Verkstedet, hvis det er separat får et papirhelvete med redusert kompensasjon når det gjelder refundering fra importør for sine egne utgifter. Der gjelder ofte egne reduserte satser og retningslinjer vs. privat egenbetalt rep.

 

Så: I.h.t. Norsk kjøps lov så skal en utelukket forholde seg til utsalgssted eller gå til rettslig søksmål. Å bli henvist til å bli kaste ball mellom butikk/verksted/importør er ikke lovlig engang.

 

Tilslutt, bevisbyrden når det gjelder feil bruk ligger på butikken->verksted->importør.

 

SÅ min ting til slutt: Til å med L-serie Canon glass tilbyr ikke noe "no fuzz" 5 år vifikseralt etc?

Lenke til kommentar
Blander du sammen reklamasjonsrett og garanti?

 

Oki, si meg den eksakte forskjellen på hvilke retter du har under garantitiden og reklamasjonstiden.

Bare fordi leverandøren gir deg 2 år mens forbrukerkjøpsloven gir deg 5 år betyr ikke att du skal måtte skille disse. Grunnen til att de har 2 forskjellige navn og perioder er vell fordi bedriftet (næringskjøp) ikke har krav på disse 3 årene ekstra etter den tiden produsenten gir garanti for.

 

Og i de tilfellene der verksted hevder att skaden er selvforskyldt (støt, fukt osv) så be om bevis på dette, gjerne i form av bilder. Det er de som skal bevise att du har forårsaket det selv, siden du ikke kan bevise att du ikke har gjort det..

 

Og til trådstarter:

Hvorfor spør du når du etter 15+ år i bransjen vet svaret selv?

 

Personlig leverer jeg alltid direkte til verkstedet, så har jeg bare de å forholde meg til siden det har en tendens til å bli mye "lost in conversation" når butikk snakker med verkstedet og så skal snakke med meg etterpå.. Pluss sparer ekstra utgifter til butikkens provisjon om det er en betalbar service.

 

Og til PerB:

Ang. att verkstedet aldri har part i garanti/reklamasjon. Det er de som skal avgjøre om feilen dekkes eller ei, det er de som har bevisbyrden på att det er du selv som har ødelagt produktet

Derfor er det de du skal overbevise om att du ikke har skyld i skaden. -ikke en sommervikar på Elkjøp som ikke vet forskjell på fokus og zoom.. -eller en papirpusher hos leverandøren som ikke har peiling på elektronikk/produktene de selger (innvendig).. Butikk og leverandør støtter seg til det verkstedet sier, derfor er det her du bør henvende deg..

Lenke til kommentar
Blander du sammen reklamasjonsrett og garanti?

 

Oki, si meg den eksakte forskjellen på hvilke retter du har under garantitiden og reklamasjonstiden.

Bare fordi leverandøren gir deg 2 år mens forbrukerkjøpsloven gir deg 5 år betyr ikke att du skal måtte skille disse. Grunnen til att de har 2 forskjellige navn og perioder er vell fordi bedriftet (næringskjøp) ikke har krav på disse 3 årene ekstra etter den tiden produsenten gir garanti for.

Reklamasjonsretten er lovregulert i Forbrukerkjøpsloven. For gjenstander som er beregnet å vare vesentlig mer enn 2 år er reklamsjonsfristen 5 år. Dette gjelder salg til frobruker.

 

Garanti er noe produsent kan gi og er ikke regulert i norsk lovverk! Den kan både være dårligere og bedre enn reklamsjonsretten. Ved kjøp utenfor Norge er vanligvis denne du må forholde deg til (evt. til World Garanti som kan avvike fra lokal garanti på salgsstedet).

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten er lovregulert i Forbrukerkjøpsloven. For gjenstander som er beregnet å vare vesentlig mer enn 2 år er reklamsjonsfristen 5 år. Dette gjelder salg til frobruker.

 

Garanti er noe produsent kan gi og er ikke regulert i norsk lovverk! Den kan både være dårligere og bedre enn reklamsjonsretten. Ved kjøp utenfor Norge er vanligvis denne du må forholde deg til (evt. til World Garanti som kan avvike fra lokal garanti på salgsstedet).

 

Ja, men si meg hva dette har å si i praksis! Og hva har det å si for den norske forbruker om det er produsent eller norges lovverk som som sier att du har krav på å få produktet reparert? Repareres skal det jo uansett dersom du ikke selv er skyld i feilen. Så for Ola Nordman er dette ravende likegyldig.

Lenke til kommentar

En garanti gitt av en leverandør gir deg som oftest rettigheter ut over forbrukerkjøpslovens regler om reklamasjon. For eksempel kan en produsent si at alle feil som oppstår i løpet av de første 6 månedene blir reparert gratis uansett årsak.

 

Reklamasjon er en lovfestet rettighet med en del begrensninger i omfang. Ingen kan inngå bindende avtaler som er _dårligere_ enn forbrukerkjøpsloven, samtidig trenger ikke produsent å gi noen form for garanti.

 

Forskjellen for forbruker er at dersom produktet har garanti, er det langt lettere å få reparert produktet. Dersom garantien er utløpt, kan du kreve reparasjon under reklamasjonsbestemmelsene - men det er ikke alltid like enkelt! Forbrukerkjøpsloven gir nemlig ingen konkrete retningslinjer for hvilke feil / mangler som skal dekkes av reklamasjon.

 

For forbruker er det viktig å være klar over forskjellene her, og å være klar over at det er lovverket som bestemmer - ikke hva produsenten sier (med mindre de gir garantier som er BEDRE enn lovverkets regler). Videre kan produsenten nekte å ta kostnaden for reparasjon dersom varen har blitt utsatt for feil behandling.

 

En annen ting er at dersom reklamasjonen ikke godkjennes, kan du som kunde bli nødt til å betale verkstedet for frakt og arbeid i forbindelse med undersøkelsen av varen.

 

 

 

For øvrig: Reklamasjonstiden har ingenting med garanti å gjøre i det hele tatt. En vare som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, har en reklamasjonstid på 5 år fra kjøpsdatoen. For varer med kortere forventet levetid er reklamasjonstiden 2 år.

Dette er regulert i forbrukerkjøpsloven.

 

Varer kjøpt av et firma har 2 års reklamasjonstid (og oftest ingen eller sterkt redusert garanti). Dette er regulert av kjøpsloven.

Om du kjøper en vare via ditt firma, men bruker varen privat, har du fortsatt bare 2 års reklamasjonsfrist. Det er kjøpskvitteringen som avgjør dette - står varen på et firma, gjelder kjøpsloven. Står varen på en privatperson, gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Garanti-tid og reklamasjonstid gjelder fra kjøpsdatoen på kvitteringen.

Lenke til kommentar

Det må også poengteres at reklamasjonsretten er nettopp det, en rett til å reklamere på produksjonsfeil. Det er ikke automatikk i at man får medhold, og jo eldre produktet er jo verre er det naturlig nok å kunne dokumentere produksjonsfeil.

 

Har du et 4,5 års gammelt 350D med 40K klikk på lukkeren får du neppe dekket dette over reklamasjonsretten om lukkeren bryter sammen.

 

Det regnes som naturlig slitasje, og jeg tror at om man i sin irritasjon prøver en slik sak for forbrukerrådet får man i hovedsak beskjed om å "gå hjem".

 

Derimot bør sjansene være rimelig gode på samme kamera om "hovedkortet" tar kvelden og det ikke finnes spor av fukt eller irr eller andre tegn på uvøren bruk.

Lenke til kommentar
Det må også poengteres at reklamasjonsretten er nettopp det, en rett til å reklamere på produksjonsfeil. Det er ikke automatikk i at man får medhold, og jo eldre produktet er jo verre er det naturlig nok å kunne dokumentere produksjonsfeil.

 

Kravet til dokumentasjon ligger hos selger og *ikke* hos deg som kunde. Det vil si at det er selger som er nødt til å dokumentere at det du reklamerer på *ikke* skyldes produksjonsfeil eller andre feil/svakheter ved produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...