Gå til innhold

Gaming/hjemmePC med intel i7 920, maks 10.000kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sann, jeg prøver å hjelpe faren min med å sette sammen en grei PC til ham. Jeg har satt sammen så mye som én PC selv, så er fremdeles ganske nybegynner.

Han har selv valgt ut alle delene, tror ikke han egentlig helt vet hva han skal bruke den til, han vil bare ha en ny og bra PC som ikke må oppdateres på en stund. Han spiller litt flysimulator, ellers er det vel mest kontorarbeid, men tror han ønsker å bruke den til alt mulig og kunne skryte på seg en flott PC (mannfolk... :p ).

Skjermkort har han fra før (dog jeg har ikke klart å få ut av ham hva slags).

Dette er handlevognen etter at jeg har vært inne og byttet ut RAM (den han hadde valgt fant jeg ikke på prisguiden, Kingston HyperX DDR3 6GB):

https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=104503

Det jeg lurer spesifikt på, er:

Støy

Western Digital VelociRaptor 300 GB med 10,000 RPM, er det mye mer støy enn fra 7200 RPM? Isåfall, hvor stor betydning har det for hastigheten å gå ned til 7200? Med tanke på forskjellen i pris ser jeg egentlig ingen grunn til at han skal ha 10,000 RPM.

Kabinettet Antec Three Hundred høres i utgangspunktet helt greit ut, men her også lurer jeg på støynivå, og hvor enkelt det egentlig er å sette sammen alle bitene i det. Har noen evt. et skrueløst kabinett å anbefale?

Temperatur

PC'n skal stå i en kjellerstue med begrenset luftemuligheter. Er kabinettet godt nok luftet for disse komponentene? Bør han evt. kjøpe ekstra vifter? Prosessoren har visst medfølgende vifte ifølge MPX.no

Skjermkortet hans er IKKE et supert gaming kort, så det produserer nok ikke forferdelig mye varme, men jeg antar at det blir litt. Han har dessuten et eksternt lydkort, men jeg vet ikke om disse pleier å produsere masse varme.

RAM

Originalt la han ved 6GB DDR3 RAM, men i og med at han har 32-bit OS, foreslo jeg 4GB. Prisnivået blir litt lavere ved å gå til DDR2, men mister man mye ytelse da? Spørsmålet er om han egentlig trenger DDR3, men hvis det er stor forskjell i ytelse så skal ikke jeg hindre ham i å bruke penger på det...

Håper noen har tid til å se litt på dette og gi noen råd! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet
RAM

Originalt la han ved 6GB DDR3 RAM, men i og med at han har 32-bit OS, foreslo jeg 4GB. Prisnivået blir litt lavere ved å gå til DDR2, men mister man mye ytelse da? Spørsmålet er om han egentlig trenger DDR3, men hvis det er stor forskjell i ytelse så skal ikke jeg hindre ham i å bruke penger på det...

Håper noen har tid til å se litt på dette og gi noen råd! :D

Hovedkortene til i7 kan kun bruke DDR3, så det går ikke å putte DDR2 i. (Forskjellig antall pinner etc). Du kan f.eks kun bruke 2 brikker i stedet for 3, det skal gå fint det også. Evt. om du vil spare penger, så kan et Core i5-system yte minst like bra, og bli noe billigere.

Skrevet
Hovedkortene til i7 kan kun bruke DDR3, så det går ikke å putte DDR2 i. (Forskjellig antall pinner etc). Du kan f.eks kun bruke 2 brikker i stedet for 3, det skal gå fint det også. Evt. om du vil spare penger, så kan et Core i5-system yte minst like bra, og bli noe billigere.

Åh, det la jeg ikke merke til. Takk for at du sa det ^_^

Jeg mener han egentlig legger lista si litt vel høyt. Skal sjekke ut i5, spørs om ikke det er bedre for lommeboka.

Windows 32-bit bruker vel omtrent 3,3GB RAM, så om man har 4 eller 3 er vel nesten smak og behag.

Tusen takk for hjelpen så langt! Lurer fremdeles på det med støy og temperatur, så om noen har noen gode råd, tar jeg dem gjerne imot :)

Skrevet (endret)

Jeg skrudde sammen i7 920 systemet i natt, noen tips:

Sats på mye DDR3 minne (6-12 Gb)som er billig om dagen, bruk Windows 7 64 bit OS (fremtidsrettet).

Kjøp 3.part kjøler, f.eks Noktua NH-U12P (hvor du kun monterer den ene vifta med spenningsregulator). NB - Sjekk at det er plass i kabinettet. Vifta kan også komme i veien for minnebrikkene hvis du skal fylle opp til 12 Gb...

Velociraptordiskene er rimelig lydløse, jeg har to i systemet...

Vurder en ny SSD som systemdisk (prisene faller vel rimelig raskt slik at det kan være bedre økonomi å ta en rask 1Tb disk som start og bytte med SSD senere).

Finn et billigere hovedkort og/eller gå for i5 hvis du skal spare penger.

Styr unna bråkete kabinettvifter, eventuelt bruk store med spenningsregulering.

Jeg planlegger å overklokke til 3.66 eller 3.8 GHz permanent....

Edit, overklokker stabilt til 4.0 Ghz etter å ha fulgt denne guiden:

http://lakesidepc.com/Core.i7.920.oc.4G.2008.12.12_ENG.pdf

Endret av froggyler
Skrevet

Er foresten ikke noe som heter Antec Three Hundred :p

Enten Antec Nine hundred eller Twelve Hundred.

Forskjellen er at 900 er midi tower og 1200 er big tower

900=9 slots, 1200=12 slots til hdd eller cd/rom.

Selv har jeg Antec Nine Hundred TWO / 902. Dette er ni hundre altså midi bare i designet til 1200 som er litt mer praktisk og "tøffere" syntes nå jeg. Veldig god kjøling, flger med 20cm vifte på toppen og to 12cm foran og en 12cm bak samt sokkel til en 12cm på siden. Har en 7200rpm hdd og har aldri noe støy. Legger jeg hodet intill kabinettet der harddisken er plassert så kan jeg såvidt høre det suse hvis jeg åpner en stor fil, men aldri noe bråk jeg hører.

Om du ser på 900/902/1200 så kan jeg absolutt anbefale disse kabinettene, lette og skru på er de og.

Har i5 og bruker stock vifte og tempen ligger på maks 58 grader ved hard spilling og multitasking noe som holder i masse vis foreløbig.

Skrevet
Er foresten ikke noe som heter Antec Three Hundred :p

Enten Antec Nine hundred eller Twelve Hundred.

Forskjellen er at 900 er midi tower og 1200 er big tower

900=9 slots, 1200=12 slots til hdd eller cd/rom.

Ehmm Antec Three Hundred og her er veldig poppis anbefaling blant billige gode

Husk på at i5 bruker to-kanals DDR3 minne slik at det det ikke blir minnesurr igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...