Gå til innhold

Misbruk av Webshop Guiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hw.no har sklidd ut for lenge siden. det hele begynte med da "søstersidene" ble etablert.

 

hw.no tar ikke ting alvorlig nok og opptrer alt for useriøst til å kunne fortjene den statusen de har i dag. sorry, men sånn er det.

 

Nå er du veeldig streng.. Og veeeldig negativ. Dette ligner en selvmotsigelse. Tenker at hvis jeg hadde synest så dårlig om hw.no som du gir uttrykk for, ja, så hadde jeg sikkert ikke besøkt siden i det hele tatt. Alt kan ikke være 100% tilfredsstillende for alle, men i det store og det hele fungerer hw.no meget bra. Vel og merke for meg i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Eg har kontakta forumstyret angåande dette.

 

 

Vel? Er ikke forumstyret kommet til noen beslutning?? Har gått en uke nå, skulle vel være tid nok til å diskutere saken internt?

 

Ser erfaringene fortsatt ligger i webshopguiden som ingenting har skjedd. Synes hw.no ser for pent på dette, hadde egentlig håpet på et annet svar en "vi ser på saken" !

 

For å legge inn en webshop-erfaring under Webshop-guiden må man opplyse fult navn, adresse og telefon-nummer. Jeg quoter:

 

Alle opplysninger må fylles ut. Navn og e-post vil vises online, telefonnummer vil kun bli brukt dersom vi ønsker å verifisere opplysningene.

 

NB! Alle erfaringer må godkjennes av oss før de publiseres. Det kan derfor ta noen dager fra du skriver inn erfaringen til du ser den online.

 

Dette er hw.no's egne ord, betyr dette noe i praksis eller hva?

Lenke til kommentar

på tide at HW tar litt ansvar og kommer med ein kommentar!

dette gjelder både spesielt webshoperfaringer, der det har vært mange tilfeller av reklame!

 

når vi brukerene gidder å bruke masse tid på å avsløre disse svindlerene bør vertfall HW kunne komme med ein kommentar, og gjerne statuere eit eksempel med straff for disse butikkene... som å lage ein pinned post med navnene til disse butikkene.... :shrug:

 

vi venter i spenning....

Lenke til kommentar

Problemet er at hele nettverket er gått fra å bli drevet på entusiastbasis (som de fortsatt liker å gi inntrykk av) til å bli inifisert av kommersgalskap. hw/ok lar seg slikke i "under_ryggen" av netconnection og kan derfor ikke gjøre noe drastisk mot andre webshoper nå heller uten å reagere mot netconnection som "startet det hele". dette ettersom netconnection er det mest graverende eksempelet på reklamevirksomhet under falsk identidet, eller med andre ord BEDRAGERI.

 

se bare på testene av produkter som f.eks denne som dukket opp idag:

http://www.overklokking.no/cooling/cpuvift..._ice/index.html

det jeg snakker om kommer fram av tråden:

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php?p=924316

 

 

For min del, og tydeligvis også en del andres, har vi mistet tillit til hele redaksjonen, og er her kun pga forumet.

 

Og så lenge dere bare sitter på gjerdet og trykker slik som dere har gjort i netconnection saken, får dere tåle at folk spekulerer litt (tror faktisk selv en god del av anklagene er riktig, og de ikke har noe godt svar på disse). Men hva gjør dere istedet? Advarer og banner de som maser for å få et svar. Synes dette i seg selv sier litt om siturasjonen.

Lenke til kommentar
det er faktisk folk her som poster bare for å poste uten å ha noe egentlig svar på det som det faktisk dreier seg om.

blannt annet svar som kanskje vet ikke og jo man kan jo prøve med mere.  kunne visst til flere brukere her som driver slik posting. virker også som de bare poster slik for å få mest mulig antall innlegg, kanskje med håp om jo flere innlegg mer seriøs blir de tatt selv om det de svarer egentlig ikke handler om det det breier seg om.og jo fler innlegg mulig het til å bli moderator.

 

Vi har retningslinjer mot dette, og slår faktisk ned på tydelige brudd på dette, selv om vi ikke leter gjennom forumet daglig etter personer som poster unødvendig for å få opp telleren sin. Jeg kan også si så mye at man ikke blir moderatør av å ha 5000 poster fra forumet "søppel", og at antall poster ikke har noe å si da det gjelder hvem som er moderatør.

Lenke til kommentar
Vi jobber med saken, ting tar tid.

 

Jeg har vært i kontakt med NorskElektrodata over Email og idag fikk jeg sannelig svar. Deler av mailen sier:

 

"Når det gjelder denne saken så har jeg vært i kontakt med hardware, Og for og prøve og motbevise dette litt så har vi valgt og legge ut en banner på sidene til hardware for og vise at vi ikke trenger og legge ut useriøs reklame på forumsidene til hardware."

 

At de nekter for at det er dem som har lagt inn disse postene er vel ingen bombe, men det er faktisk en annen ting som får hårene i nakken min til å reise seg.

 

Ikke rart det har vært utrolig vanskelig å få hw.no til å uttale seg om saken, jeg har sendt 6-7 PM'er til moderatorer, sendt mail til forumstyret men det eneste svaret er at Ting Tar Tid..

 

Dette har vel ikke noenting med at NorskElektrodata har begynt å kjøpe reklame-bannere på hw.no eller?? Jeg tror ganske enkelt at hw.no vil tie dette ihjel fordi de verdsetter pengene de får av reklamen mere enn de bryr seg om leserene og brukerene av forumet! IGJEN ser vi at den stadig omfattende fokuseringen på inntekter går utover både brukerene og hw.no's troverdighet. Dette er latterlig!

Lenke til kommentar

HW må snart bestemme seg for om dei skal drive butikk, og dermed være seriøse, eller om dei skal fortsett som ei "garasjebedrift"....

 

Det kan vel neppe reknast som seriøst at dei reklamerer for ei bedrift som bryt retningslinjene :grumpy:

 

Trur forumstyret bør få ut fingeren og bestemme framtiden for HW.... Det hjelper heller ikkje at søstersidene tiltrekker seg alle slags "rare" folk som vil diskutere alt anna enn data, og kvaliteteten på forumet har falt drastisk!

 

Vurderar no seriøst å finne ein annan plass på nettet, og det trur eg det er mange av oss som gjer..... dessverre....

Lenke til kommentar

Vennligst ro dere 5 hakk ned! Vi _jobber_ med saken, og ting _må_ nødvendigvis ta noe tid. Dersom vi bestemmer oss for å gjøre noe, må vi ha skikkelige bevis - ikke indisier. Nå er det slik at forumstyret bare kan behandle misbruk av forumet - IKKE webshopguiden. Vi vil vurdere hva som skal gjøres med forum-delen av saken, så får de ansvarlige i Hardware ta seg av webshoperfaringene - som på ingen måte har noe med Forumet å gjøre.

En mulig løsning er å fjerne firmaer som opptrer useriøst fra hele webshopguiden for en gitt periode - selv synes jeg det kan være mer enn godt nok. Dersom bevisene er til stede.

 

Vi vil IKKE ha amerikanske tendenser her, med søksmål, erstatningskrav og det som verre er. I min "not-so-humble-opinion" mener jeg at gjeldende firma allerede er hardt straffet gjennom all den negative omtalen de har fått her. Netconnection fikk en solid advarsel av meg personlig når den saken gikk, og det er forsyne meg folk som jabler om det ennå. Det er leeeenge siden, saken ble tatt hånd om - ergo er det ikke mer å si om _den_ saken. Hva som skjer med denne saken får vi se etterhvert, men det er ingen vits i å kave seg unødig opp riktig ennå. Ting skjer ikke alltid "i går", folkens... ;)

 

-frustrert moderator yummy-

 

Moderator yummy-modus er hentet fram etter oppfordring...

Lenke til kommentar
En annen ting jeg og lurer på er om ikke innleggene blir lest og vurdert før godkjenning?

Dette fordi jeg idag var inne og leste litt og da fant jeg en som hadde gitt en kjent webshop karakteren 1 fordi han ikke hadde fått svar på sin mail og butikken oppererte uten tlf nr  på siden sin, dette er rent tøv og det burde de som kontrollerer dette sett og forkastet dette innlegget da det er med å gi et feilaktig inntrykk.

 

Efaringene blir grovt sett igjennom, men det sier seg selv at vi ikke har tid til å finkjemme alle erfaringene.

Dessuten så er det lesernes erfaringer ikke våre.

Dersom en er så sær at han mener at de ikke svarer på telefonen kvalifiserer til en 1'er, så får han bare mene det. Det er ikke meningen av vi skal sensuerer erfaringene sålenge de ikke er løgn, falske(vanskelig å finne ut av) eller ikke har fullt navn.

 

Denne erfaringene som det er siktig til kan jo egentlig fjernes ukritisk fordi fullt navn ikke er oppgitt, så den er nå fjernet.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar
på tide at HW tar litt ansvar og kommer med ein kommentar!

dette gjelder både spesielt webshoperfaringer, der det har vært mange tilfeller av reklame!  

 

når vi brukerene gidder å bruke masse tid på å avsløre disse svindlerene bør vertfall HW kunne komme med ein kommentar, og gjerne statuere eit eksempel med straff for disse butikkene... som å lage ein pinned post med navnene til disse butikkene.... :shrug:  

 

vi venter i spenning....

 

Skjønner at det er lynsjestemning her, men man kan ikke bevise at den erfaringen i webshopguiden stammer fra webshopen selv, så der kan vi nok ikke gjøre stort.

Jeg for min del har for mange eksamener å tenke på til å forgølge en sånn sak.

 

Når det gjelder det som skjer her i forumet, så vil forumstyret ordnet opp i ting som trengs å ordnes opp i.

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar
Mener jeg har sett en mod med 30 meldinger eller noe slikt. Selvsagt betyr ikke antall meldinger alt, men det er greidt å ha endel erfaring fra forumet man skal moderer.

 

Det stemmer. Det har ingenting å si.

 

Ikke alle modererer så mye og/eller legger ikke inn så mange meldinger, men de fleste av oss leser på forumet daglig likevel.

 

Jeg f.eks, har kun tid til å legge inn et innlegg om jeg har noe fornuftig å komme med som kanskje personen ikke vil få et svar på av andre.

Stort sett :)

 

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Da hadde det gått 11 dager....

 

saken her gjelder ikkje berre webshopguiden, men også forsøk på reklame i forumet...

og kva gjer HW når dei blir gjort oppmerksom på dette? reklamerer for firmaet med annonser?

 

Yummy, kva meinar du med:

"Hva som skjer med denne saken får vi se etterhvert, men det er ingen vits i å kave seg unødig opp riktig ennå."

 

det er vel meget god grunn til å kave seg opp når eit firma bruker forumet til reklame, for det er jo brudd på retningslinjene... dei same retningslinjene som stadig blir nevnt når vanlige brukerar nevner p2p eller noko anna som fører til utestengelse....

 

kan du forklare meg kvifor det hastar meir å stenge ute "vanlige" brukerer enn brukerer/firma som prøver å lure oss til å handle på webshopen sin?

 

slik eg har forstått HW er "innstrammingen" knytta til p2p ol noko som skjer fordi HW ynskjer å framstå som meir seriøse... viss dette er tilfellet bør denne typen misbruk få konsekvensar!!

 

ein viktig del av HW er nettopp forumet, og slik det utviklar seg forsvinner mange av dei seriøse brukerane til andre forum... dette har lite med denne saken å gjere, men personleg finn eg det meget irriterande at moderatorane stenger ute brukerer i "hytt og pine", mens dei ikkje tek ansvar når det vert oppdaga klart brudd på retningslinjene.... det blir spennande å sjå om forumstyret kan endre dette.....

Lenke til kommentar

Må si jeg synes det sier litt om hva som faktisk foregår når f.eks yummy er veldig oppmerksom med å legge en demper på alle sakene som kommer opp. Alt skal liksom forbigås i det stille. Netconnection saken er han også veldig oppmerksom på beskrive som "den gang" og en gammel glemt sak. nesten som om det skulle være "uheldige" netconnection som "den gang" begikk en tabbe. Som nå, oisann, de er jo en nær samarbeidspartner. Fakta er jo at netconnection har på det groveste krenket kundene sine gjennom opplagt forsøk på, og gjennomføring av bedrageri og svindel. Dette har hatt en smitteeffekt som forumet fortsatt bærer preg av, og ingen kan lenger føle seg sikre på en webshopanbefaling. Samtidig ser man at disse "svindlerene" blir tilbudt ordinær reklameplass og samarbeid med hw/ok som "reaksjon". Ofte blir det også stilt spørsmål ved tester av utstyret disse aktørene har sponset dere med, og sluttkarakterene disse får. Jeg får en ekkel følelse når jeg browser enkelte ganger. Må si jeg er mektig skuffet over kommersmentaliteten og hele hw/ok generelt med tiden. Det er kun forumet som gjør at mangen av oss aktive brukere holder oss i traktene tør jeg påstå, og jeg skulle ønske at hw/ok fikk litt reell konkurranse etterhvert. Det paradoksale er dog at det er oss selv som holder det så godt i live at konkurransen blir vanskelig. Dere var først ute, og det har gjort at miljøet har etablert seg her. Selv om dere liker å framstille dere som det dere engang var, hardbarka overklokkingsmartyrer som heltemodig satser eget utstyr på å kunne glede oss lesere, tror jeg de fleste begynner å skjønne at dette ikke lenger er realitet. Derfor må dere også tåle at brukere begynner å stille spørsmål til enkelte av tingene som skjer. Nå dere svarer med å gi diffuse, forskjellige og prøver å legge skjul på flere svar, ender dette opp som det gjør; det spekuleres stadig mer. Nå må jeg si at slik dette har utartet seg blir det for meg vanskelig å noensinne stole på hw/ok uansett om dere prøver å forklare dere. Vi kan jo aldri vite om dette er et spill for galleriet, noe nåværende uttalelser kan tyde på. Dere motstrider jo dere selv ved flere anledninger!

 

 

Return to Delphi !

Lenke til kommentar

Kan dere være så snille å ikke ta opp Netconnection-saken igjen? Den er død og begravet for leeeenge siden. De gjorde en tabbe. De ble oppdaget, og jeg sendte en heller skarp advarsel til dem. De gikk senere ut med en offentlig unnskyldning, så den saken er ute av verden. Når de beklaget seg, innrømmet de at de hadde gjort en feilvurdering, og i ettertid har dette aldri skjedd igjen. Da skjønner jeg ikke hvorfor det skal være så nødvendig å jable om dette så lenge etterpå? Kanskje vi moderatorer burde ta en grundig kikk på samtlige poster her i forumet. De aller fleste har på et eller annet tidspunkt postet noe som er i strid med gjeldende regler, så da bør vi jo reagere mot de regelbruddene...

 

Når det gjelder hvorfor ting tar tid i forb. med webshopper som antas å opptre useriøst, er det veldig lite vi kan gjøre uten utvistbare bevis. Dersom vi ikke kan garantere at en forumpost eller en webshoperfaring er forfalsket, er vi låst på hender og føtter. Vi kan ikke handle på grunnlag av indisier og mistanke. Det vi _kan_ og _vil_ gjøre i tilfeller som dette, er å forsøke å finne bevis for misbruk. Finner vi ikke det, kan vi intet gjøre.

 

 

Hardware.no har aldri vært kjent for å drive offentlig skittentøyvask av noe slag. I motsetning til en del andre websider, foretrekker vi å ordne ting uten å slå det opp offentlig. Nå kan jeg ikke svare for andre enn Overklokking.no, men fra ledelsen i Overklokking.no vil dere ikke få vite noe vi mener dere ikke har behov for å vite. Vår primære oppgave er å beskytte deres interesser. Det akter vi også å gjøre så langt vi kan. Men vi vil aldri basere våre handlinger på insinuasjon, spekulasjon, rykter, antydninger eller tvilsomme bevis. Slik er det nødt å være.

Lenke til kommentar

Både Insomniac og StudInc har flere meget bra poenger her. At yummy gjerne vil at folk skal glemme Netconnection saken kan jeg skjønne, men nå er det slik med butikker/forretninger at når folk først har fått et negativt inntrykk så sitter det fast. At hw.no gjør sitt beste for at folk skal "glemme" denne saken blir vel bare mere klart. De mottar tross alt reklame-penger og produkter til testing ifra dem.

 

Når hw.no vil at slike saker som netconnection og norskelektrodata skal taes på bakrommet og holdes unna offentligheten så får de bare regne med at det spekuleres.

Lenke til kommentar

Vel, Aurstad. Årsaken til at jeg ikke ønsker å se Netconnection-saken tatt opp flere ganger er at den ble korrekt håndtert den gangen det skjedde - av meg personlig. Så snart jeg ble gjort oppmerksom på det, tok jeg affære og fikk satt en stopper for det. Det har jeg sagt _gjentatte_ganger_ på dette forumet, uten at det later til å synke inn. Derfor blir jeg frustrert når jeg ser at folk til stadighet jabler om snøen som falt i fjor - den er nemlig smeltet. Det er IKKE et forsøk på å hysje ned noe, ei heller et forsøk på å beskytte vår annonsør. Det er et forsøk på å forhindre at saker som for lengst er ryddet opp i tas frem i et forsøk på å sverte en bedrift. Dette er min personlige mening.

 

Når det er sagt - dersom en webshop driver snikreklame og det kan bevises, og de ikke innrømmer det eller beklager det på dette forumet - da skal jeg mer enn gjerne opprette en sticky tråd.

 

Overklokking.no hadde lenge en sak gående med Ocshoot, pga. at "ocshoot" forekom i vår metatag. Stygg sak, men en av mine første handlinger var å beklage det hele. Det medførte at Ocshoot aksepterte det hele, og slik jeg forstod det - la hele saken død. Det kaller jeg en profesjonell måte å gjøre ting på. (Det de i ettertid har prestert å gjøre er en laaangt annen diskusjon jeg ikke ønsker å ta opp her).

 

Hardware.no ser alvorlig på evt.misbruk av webshopguiden. Hva som skjer i forumet er viktig, men ikke _så_ viktig. Webshopguiden skal være den plassen du besøker for å finne ut om du bør handle hos en eller flere bestemt(e) webshopp(er). Dersom den misbrukes, tas det meget alvorlig opp. Forumet er en mye mer gjennomsiktig avdeling, og det er meget enkelt å se om man kan ta erfaringer som legges ut her seriøst. Denne muligheten er ikke til stede for brukere av webshopguiden, så da er det langt mer alvorlig.

 

Og en siste kommentar til Aurstad:

Joda, vi aksepterer at det spekuleres litt. Men det er forskjell på å spekulere og å kave seg opp og skrike etter blod. :lol:

 

Uansett - det som skjer i forumet behandles etter forumets retningslinjer. Det som skjer i webshopguiden er en sak som angår Hardware Online AS, og det skal jeg ikke uttale meg noe om. På forumet gjør vi kort prosess med brukere som misbruker forumet - på en hvilken som helst måte. Mer enn det kan vi ikke gjøre; reglene er like for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...