Gå til innhold

Kan Twinmos 266 klokkes til 333?


Anbefalte innlegg

Har 266 ram fra før og har bestillt en barton og epox hovedkort, batron kjører på 333 så da tenkte jeg at ramen også burde det siden de fleste tester jeg har sett viser at når minne og prosessor kjører synkront så blir ytelsen best.

 

Jeg vet at den klarer 300 på normale innstillinger og hvilke minne innstillinger jeg kjører på er ikke så viktig for meg.

 

Tror dere at den klarer 33 mhz til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 266 ram fra før og har bestillt en barton og epox hovedkort, batron kjører på 333 så da tenkte jeg at ramen også burde det siden de fleste tester jeg har sett viser at når minne og prosessor kjører synkront så blir ytelsen best.

 

RAM må kjøre på samme klokkefrekvens som prosessoren eller høyere, du kan ikke kjøre cpu på 166(333) og RAM på 133(266), har hvertfall aldri hørt om HK med divider på RAM frekvens :shrug:

Lenke til kommentar
Hei CervezA , my m8  =) .

 

Stemmer det du sier CervezA , det er mulig å Dividere RAM frekvens  høyere enn cpu Frekvensen , men ikke lavere .

:yes:

 

Javel gunnar, du må være veldig fyllesjuk, skal du ha høyere RAM bus enn CPU bus må du stille multiplyeren, ikke divideren

 

Multiplisere -> gange -> 133*11=min cpu hastighet

Dividere -> dele -> 133/4=PCI hastighet og 133/2=AGP hastighet

Lenke til kommentar
Men hvis jeg klokker cpu'en til 200mhz på fsb'en og setter minnet til 50% av fsb'en så viljo minnet gå på 100mhz! Eller?

 

Ta en titt på dette bildet:http://www.tbreak.com/reviews/imageview2.php?image=3104

 

Du kan ikke sette minnet til 50% av CPU hastighet, skal du kjøre minnet på 266 så må også CPU kjøres på 266, men du kan kjøre CPU på 200(100) og RAM på 266(133) hvis du kan definere multiplyer på minnet på hovedkortet ditt

Lenke til kommentar
Så hva er den prosent greia godt for?

 

Se da! :http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=201&pagenumber=3

 

Det er multiplyeren på RAM'en, du kan ikke kjøre RAM på mindre enn 100% av CPU hastighet, men du kan sette den på 133% f.eks, hvis FSB = 100 (200 DDR) og minnet står på 133% blir minnehastighet på 133 (266 DDR), altså en multiplyer på 1,33

Lenke til kommentar

Prøv deg frem, begynn med FSB på 290 f.eks, og stress systemet med benchmarking og se etter ustabilitet, fest en temperatursensor på minnebrikka, er det ustabilt når du f.eks kommer til 333 så sett opp latency på ram og se om det hjelper

 

Hvis ikke RAM'a vil følge med, så må du enten underklokke CPU eller kjøper RAM som takler 333 FSB (166)

Lenke til kommentar
Noe så teit da!

Så det betyr at jeg antagelig vis ikke kan bruke 266 ram'en min på 200fsb?

 

Tenker du på 100MHz og 200 DDR MHz? eller 200MHz og 400 DDR MHz?

 

Barton CPU'en du har kjøpt kjører på 166MHz (333DDR MHz)

Du har RAM som er sertifisert for 133MHz (266DDR MHz)

Altså, du må overklokke RAM med 33MHz for å få full utnyttelse av den nye prosessoren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...