Gå til innhold

Konfigurere ekstra DNS med NetworkManager

DJViking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få lagt til noen ekstra DNS når jeg bruker NetworkManager (KDE) ?

Jeg bruker OpenSUSE 11.1. Hvis jeg benytter YaST og går over til den gamle løsningen uten NetworkManager det skal være mulig å legge til ekstra DNS, men jeg vil heller fortsette å bruke NetworkManager.

NetworkManager for KDE gir ikke mye konfigurasjonsvalg utover det å velge nettverk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Respekterer ikke network-manager resolv.conf da?

echo nameserver IP-ADRESSE >> /etc/resolv.conf.tail

(eller .head hvis du vil ha oppgitte navneserver som standard)

Endret av jonnor
Skrevet

Det hjalp ikke å legge til ekstra DNS tjenere i /etc/resolv.conf. NetworkManager i KDE viste likevell kun de jeg får fra Get.

I Gnome separer du med komma og mellomrom. Regner med at det er likt i Knetworkmanager. For eksempel slik:

192.168.1.1, 192.168.1.2

NetworkManager til KDE4 har ingen konfigurasjonsmuligheter for et kablet nettverk som er koblet til. 

Skrevet (endret)

Har du forsøkt å sette NETCONFIG_DNS_POLICY og NETCONFIG_DNS_STATIC_SERVERS under Network->General i /etc/sysconfig editor i Yast? Eller var det de settingene du tenkte på sammen med "gamle løsningen"?

Men jeg må si at jeg ikke helt skjønte om disse settingene ble tatt hensyn til av "netverks-konfigureringen" når du bruker NetworkManager, selv om NetworkManager i seg selv ikke tar hensyn til de... :confused:

Grunnen til at det ikke hjalp å redigere /etc/resolv.conf er nok at dhcp klienten overskriver resolv.conf når den får ip, gateway og dns konfigurasjonen fra dhcp serveren.

Endret av HawP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...