Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hasj: For og imot argumenter? Bedre eller værre enn alkohol?


AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer på litt generelt rundt hasj. Er mange som begynner med dette for tida, og jeg vil gjerne prøve å tilegne meg litt mer kunnskap om dette temaet.

 

Hva er positivt/negativt med hasj? Har forstått at det er et mildt rusmiddel, men kan gjøre deg delvis sløv etterhvert.

 

Er det bedre eller værre en alkohol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Langsiktig: Du blir dummere og dummere for hver joint du tar. Ikke at du får 3 i matte etter 5 stykker, men hasjrøykere er generelt dummere på akademisk, logisk og matematisk intelligens, og så får man dårligere korttids- og langtidshukommelse.

 

Kortsiktig: Ikke noge spesielt, litt dårligere korttidshukommelse, men det går over etter noen dager.

 

CORRECT ME IF I'M WRONG. For da slutter jeg med en gang.

Men bevis det, ikke kom med en wikipediasetning og tro at jeg er overbevist ;)

Lenke til kommentar

bør kanskje du komme med kilde på det du sa da Teoma? :p

hasj er greit, man blir sløv, glad i sjokolade og liker musikk. er rolig og sindig og tar ellers livet med ro.

 

Alkohol er greit det og. Og alle vet hva som skjer når man drikker det.

får jeg valget tar jeg meg heller en jonas.

Lenke til kommentar
Langsiktig: Du blir dummere og dummere for hver joint du tar. Ikke at du får 3 i matte etter 5 stykker, men hasjrøykere er generelt dummere på akademisk, logisk og matematisk intelligens, og så får man dårligere korttids- og langtidshukommelse.

 

Kortsiktig: Ikke noge spesielt, litt dårligere korttidshukommelse, men det går over etter noen dager.

 

CORRECT ME IF I'M WRONG. For da slutter jeg med en gang.

Men bevis det, ikke kom med en wikipediasetning og tro at jeg er overbevist ;)

Du får ikke lavere intelligens, men du bryr deg mindre om skolen. Det har sannsynligvis sammenheng med at mange som begynner å røyke hasj allerede er ganske lei av skolen. Jeg tror det har mer med kultur enn noe annet. Selv fikk jeg gode karakterer også når jeg var på mitt verste.

 

Hukommelsen er OK igjen etter noen dager uten røyking.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bodybuilder_*

Jeg har røyka hasj hver dag i rundt et år nå, og er påvirket as we speak. Man kan vel si at jeg har en del erfaring med hasj, og vet litt om hva det gjør med hodet og kroppen din.

 

Daglig hasjbruk er overhodet ikke uproblematisk. Sånn som jeg opplever det blir man ganske udugelig, men dette kun til en viss grad, og dette er individuelt. Jeg opplever at dagene glir sammen, alt blir til en grøt i hodet. Man tenker mange rare tanker man ikke ville tenkt om man var nyktern, både på godt og vondt. Man blir ofte kynisk, og gir ganske faen i ting man ikke burde gi faen i, som skole og jobb.

 

Mange mener at hasj ikke er avhengighetsdannende, men dette er pisspreik. ALLE jeg kjenner som har brukt hasj en stund finner det vanskelig å slutte helt sånn uten videre. Man blir veldig psykisk bundet til stoffet, og ettersom man bruker det mer, vil nervecellene i hjernen "tilpasse" seg. Dette vil for mange si at de må røyke for å føle seg normal, og ikke omvendt.

 

Misforstå meg rett, hasj er et fantastisk stoff, som KAN brukes med måte uten særlig negative konsekvenser. Men husk også på at du fort blir en tung bruker uten at du vet det selv omtrent. Jeg røyket hver dag i 2-3 måneder før jeg innså at jeg hadde et "problem". Sånn som ting er idag finner jeg det meget vanskelig å slutte. Mye av grunnen til dette er at 90% av mine venner røyker, og dama mi røyker aswell.

 

Hvis noen kommer til meg å spør meg om de burde prøve hasj, er svaret mitt nei. Det bringer mye dritt med seg om man detter litt utpå, noe det er ganske stor kjanse for.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Bodybuilder_*

Må bare legge til at cannabis er et masse bedre, og mindre skadelig rusmiddel en alkohol :)

 

Hadde det vært hasj som var lovlig, og alkohol som var ulovlig, ville alkohol vært et MYE større problem en cannabis er idag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Langsiktig: Du blir dummere og dummere for hver joint du tar. Ikke at du får 3 i matte etter 5 stykker, men hasjrøykere er generelt dummere på akademisk, logisk og matematisk intelligens, og så får man dårligere korttids- og langtidshukommelse.

 

Kortsiktig: Ikke noge spesielt, litt dårligere korttidshukommelse, men det går over etter noen dager.

 

CORRECT ME IF I'M WRONG. For da slutter jeg med en gang.

Men bevis det, ikke kom med en wikipediasetning og tro at jeg er overbevist ;)

Du får ikke lavere intelligens, men du bryr deg mindre om skolen. Det har sannsynligvis sammenheng med at mange som begynner å røyke hasj allerede er ganske lei av skolen. Jeg tror det har mer med kultur enn noe annet. Selv fikk jeg gode karakterer også når jeg var på mitt verste.

 

Hukommelsen er OK igjen etter noen dager uten røyking.

 

Jo, du blir permanent sløvere og det vil ta år før du blir normal igjen.

Med tanke på at du skriver "skolen" antar jeg at du ikke har røykt lenger enn 3-4 år.

Har du røyket flere ganger i uka i løpet perioden kan jeg uansett love deg at du ikke er like skarp som for 3-4 år siden.

 

Tar jeg feil?

Bevis det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...