Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg bruke 205/55-dekk på 7,5" felger?

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Jeg har et sett med 7,5"x16" alu som jeg vurderer å sette vinterdekk med dim 205/55-16 på. Fant en tabell på nettet som viste at 5,5-7" felg var passe for 205/55 dekk, men vet ikke om denne er til å stole på. Blir felgene for brede for så smale dekk, eller går dette greit?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Er det noe som er "lov" og "ikke lov" når det gjelder forholdet mellom dekkbredde og felgbredde? Som biltilsynet henger seg opp i, for eks?

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
Er det noe som er "lov" og "ikke lov" når det gjelder forholdet mellom dekkbredde og felgbredde? Som biltilsynet henger seg opp i, for eks?

Dekkfabrikantene utgir lister (link: eksempel) som i tillegg til andre ting viser hvilken felgbredde som er anbefalt for de forskjellige dimensjonene, og går man utenfor det kan man muligens få problemer. I tillegg finnes det en bok/oppslagsverk, STRO (husker ikke hva det står for) som er Vegvesenets og dekkforhandlernes "bibel" hva gjelder dekk, felg, rulleomkrets osv. Men i praksis bryr kontrollfolkene seg vanligvis bare om sporviddeendringer og rulleomkrets, samt at dekkene ikke stikker utenfor skjermene eller tar borti noen steder.

Edit: etter denne lista, så er 7,5" akkurat innenfor det anbefalte for 205/55-16; den lista gjelder jo egentlig bare for akkurat det dekket, men det er nok ingen grunn til bekymring.

Endret av Inge Rognmo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...