Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kan grunnleggende java, og i innføringsemnet i IT er jsp pensum. Men siden jeg kan både html og java fra før, og at jeg lenge har hatt lyst å kode min egen blogg fra scratch, har jeg satt meg som et mål og lage en blogg som baserer seg på jsp/java og mysql. Men jeg trenger litt tips om hvordan jeg bør organisere klassene mine.

 

Bør jeg lage klasser for poster, brukere, kommentarer osv? Har tabeller for brukere, poster, kommentarer og kategorier.

 

Jeg tror det egentlig kan lønne seg å ha en klasse for hver tabell. Hva tror dere om det?

 

Det jeg er mer usikker på er om jeg bør lage en egen mysql-klasse som tar seg av å koble til databasen og kjøre spørringene? Ser ikke helt for meg at dette vil lønne seg.. Noen tanker rundt dette? Om noen har linker til gode artikler som tar opp abstraksjon setter jeg pris på det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt Hibernate eller EJB3 til å snakke med databasen. De bruker som du hadde tenkt, en klasse for hver tabell.

 

Seam er også et rammeverk som er å anbefale, men for å være helt ærlig - det tar en stund å sette seg inn i rammeverk, og med Seam så får du ikke brukt mye av html-kunnskapene dine.

 

Problemet med JSP er at det veldig fort blir noe patchwork av funksjonell programmering som ikke er spesiellt gjenbrukbart.

 

Samme hva hadde jeg som sagt brukt Hibernate/EJB3 for å kommunisere med databasen. (Ihvertfall INSERT/UPDATE, det er situasjoner hvor Hibernate/EJB3 har mangler i forhold til vanlig SQL)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...