thora Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Hei Jeg sitter nå hos faren min, som har trøbbel med å sende e-post med Outlook 2003. Han kan motta e.post, men altså ikke sende. Feilmeldingen han får opp lyder som følgende: " Oppgaven pop.online.no - Sende rapporterte feilen (0x800CCC7D): Den utgående serveren (SMTP) støtter ikke SSL-sikrede forbindelser. Hvis SSL-sikrede forbindelser har virket tidligere, kontakter du serveradministratoren eller Internett-leverandøren (ISP)." Dette har fungert før, så hva som har skjedd aner jeg ikke. Han har brukt den samme kontoen i flere år. E-post leverandøren er Telenor Online, altså en "online.no-konto". Her er noe av feilsøkingen jeg har foretatt meg: (JA, jeg har tilgang til Internett ) 1. Antivirusprogram Jeg har sjekket om det kan ha vært antivirusprogrammet som har blokkert den utgående meldingen, det er det ikke. Har AVG FREE, og den er vel heller ikk kjent for å være til hinder for noe. 2. Porter Innstillingen for utgående e.post(SMTP) er satt til "smtp.online.no" Porten jeg bruker er port 465, da jeg leste diverse steder at port 25 har blitt blokkert pga søppelpost-misbruk eller lignende. Har krysset av for at serveren skal kreve en kryptert tilkobling(SSL) Jeg har også huket av for at serveren for utgående e-post (SMTP) skal kreve godkjenning. Når jeg forsøker å teste innstillingene får jeg følgende feilmelding: "Sende e-post som test: Fant den angitte serveren, men det kom ikke noe svar fra den. Kontroller at port- og SSL-Informasjonen er riktig. Hvis du vil ha tilgang til innstillingene, lukker du denne dialogboksen, velger Flere innstillinger og deretter kategorien Avansert." Søk etter sever for utgående e-post(SMTP):Kan ikke koble til serveren for utgående e-post(SMTP). Dette kan skyldes servernavnet eller -porten, eller at serveren ikke støtter SSL. Kontroller port- og SSL-innstillingene i kategorien Avansert i Flere innstillinger Hvis noen har noen tips eller råd, så bare si i fra. Skal forsøke og teste eventulle råd og gi tilbakemelding så fort som mulig. (PS, bare flytt denne tråden om den er feilpostet) Mvh Thor Magnus
sphrasch Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 Hei! Fjern avkrysset SSL og sett tilbake til port 25. Det burde fungere da.
thora Skrevet 7. september 2009 Forfatter Skrevet 7. september 2009 Fungerte ikke. Fikk samme feilmelding.
sphrasch Skrevet 7. september 2009 Skrevet 7. september 2009 (endret) Prøv og fjern kryss for min "utgående server krever godkjenning". Sjekk også om du må bruke hele epostadressen som brukernavn. Prøv med bare brukernavn, uten @online.no, f.eks. "ola", uten gåsetegn selvfølgelig. Prøv også med hele adressen: f.eks. "[email protected]" NB! Dersom du får samme feilmelding så har du ikke fjerne SSL. Dette finner du enten på første siden for kontoen, eller under avansert oppsett. Etter at du har trykket på flere innstillinger. Her kan det være flere muligheter siden de forskjellige Outlook versjonene har forskjellig oppsett. Endret 7. september 2009 av sphrasch
thora Skrevet 8. september 2009 Forfatter Skrevet 8. september 2009 Fjernet kryss for min "utgående server krever godkjenning". Prøvde å bruke hele epostadressen som brukernavn. Fjernet SSL-innstillingene Får fremdeles denne feilmeldingen når jeg tester innstillingene: feilmelding.bmp
eivinds2 Skrevet 8. september 2009 Skrevet 8. september 2009 hmmm, er nettlevrandør samme som epostlevrandør? hadde noe i denne duren av et problem en gang, da viste det seg at jeg måtte bruke smtp til nettlevrandøren min i stendet for epost levrandøren min for å få sendt.
thora Skrevet 8. september 2009 Forfatter Skrevet 8. september 2009 Har telenor som nettleverandør. Da må vel online.no være SMTP ?
eivinds2 Skrevet 8. september 2009 Skrevet 8. september 2009 kan ikke se for meg noe mer logisk en det, da nei....
Gjest Skrevet 8. september 2009 Skrevet 8. september 2009 (endret) pop3: pop.online.no smtp: smtp.online.no port: usikker? brukernavn: det du fikk utdelt, samme på pop3 passord: det du fikk utdelt, samme på smtp EDIT: masse skrive feil --.- Endret 8. september 2009 av Gjest
thora Skrevet 8. september 2009 Forfatter Skrevet 8. september 2009 Noen andre her som bruker online.no som smtp og får svar? Står jo i feilmeldingen at den finner den angitte serveren, men at det ikke kommer noe svar fra den.
thora Skrevet 8. september 2009 Forfatter Skrevet 8. september 2009 pop3: pop3.online.nosmtp: smptop.online.no port: usikker? brukernavn: det du fikk utdelt, samme på pop3 passord: det du fikk utdelt, samme på smtp Får bare denne feilmeldingen når jeg prøver diss innstillingene: feil2.bmp
thora Skrevet 8. september 2009 Forfatter Skrevet 8. september 2009 Clicky! I fare for å virke frekk. Selvfølgelig sjekket der. Har jo fungert tidligere, og jeg tviler sterkt på at noen har vært inne og justert på kontoinnstillingene igrunn. Andre forslag?
Llandari Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Ikke meningen å være frekk, men som oftest har ikke folk sjekket slike veiledninger som jeg linket til. Det kunne jo vært at Telenor hadde endret på innstillingene som skulle brukes, og at det var derfor det ikke virket. Uansett, ut fra det siste feilmeldingsbildet så ser det fremdeles ut som om det er SSL som er synderen. Ifølge veiledning: "Sjekk også at boksen Logg på med sikker godkjenning av passord (SPA) ikke er huket av." Regner med at den ikke er huket av.
thora Skrevet 9. september 2009 Forfatter Skrevet 9. september 2009 Ok, takk for svar. Her har du innstillingene mine, hvis du tviler på det med SSL: feilis.bmp
Llandari Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 (endret) Ja, nei tviler ikke. Men noe må det jo være, siden det er nevnt i feilmeldingen. Prøver bare å eliminere alle muligheter siden jeg ikke sitter med pcen din foran meg og kan sjekke alt selv. Hva står det under arkfanen "Server for utgående epost"? Endret 9. september 2009 av Llandari
thora Skrevet 9. september 2009 Forfatter Skrevet 9. september 2009 Ringte telenor i dag, og de hadde visstnok sperret kontoen for utgående e-post grunnet at maskinen visstnok hadde spredd virus. Regner med at de åpner kontoen i løpet av morgendagen igjen. Rar praksis av telenor, men sikkert riktig. Har på virus-scanning hver dag og oppdaterer også hver dag, så kan ikke skjønne hvordan dette har skjedd. Men maskinen er np scannet og "rensket" Takker for at dere gadd og prøve og hjelpe meg, selv om dere aldri kunne ha forutsett feilen
Gjest Skrevet 9. september 2009 Skrevet 9. september 2009 Hei! Du kan forsatt ha virus så opprett en ny tråd i dette forumet: Antivirusprogrammer og datasikkerhet og leser og følger denne Veiledning: Hjelp til å få fjernet malware (virus, trojanere, spyware...) samt poster det i tråden
thora Skrevet 9. september 2009 Forfatter Skrevet 9. september 2009 Jeg vet hvordan jeg skal fjerne virus. har 3 forskjellige malware-programmer som Ad-aware etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå