Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows kommer ikke opp !?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en gammel stasjonær pc. Hver gang jeg starter på pcen kommer ''start windows normally'', safemode osv. opp på skjermen. Uansett hva jeg velger der restarter pcen seg eller henger seg noen gang, hvis jeg velger safemode-> kommer masse windows\ win 32\ driver osv. opp også henger den seg.

altså windows kommer ikke opp.. (win XP)

 

Noen som aner hva problemet kan være ?

 

 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke kommer inn i sikkerhetsmodus og "last known good" (mon tro om det ikke heter siste gyldige konfigurasjon på norsk) er det enkleste en god gammeldags reistallasjon av operativsystemet.

 

Mulig det går an å bruke recovery console for å få det igang, eller å sette inn installasjons-cd for Windows og velge repair.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

- Hvis du har noen eksterne disker(usb), koble fra disse.

- Hvis du har fler enn en HardDisk, kobler fra den/de som ikke har OS installert på.

- Hvis du har fler enn en RAM brikke, ta ut alle utenom 1.

- Sørg for at du ikke har USB enheter koblet til uten om evnt. mus og tastatur.

- Hvis du har PCI kort(lydkort e.l.),IKKE skjermkort, ta ut disse.

 

Hvis du fortsatt ikke får startet maskinen, start opp med Windows XP cd'n og velg å Reparer Installasjonen. Hvis dette ikke fungerer, prøv å installere XP på nytt over gammel installasjon. NB! HUSK: IKKE FORMATER HARDDISKEN! La den være som før!

 

Hvis du synes de øverste punktene er litt vanskelig, eller for mye bry, kan du gå rett til å Reparere Installasjonen(ved oppstart med Windows XP cd).

 

NB! Når du starter med Windows cd, sørg for at du kan boote(starte) med cd. Dette kan forandres i BIOS. Vanligvis vil du kunne boote med cd. Bare plugg i cd; hvis du får beskjed om å trykke en tast for å boote fra cd, er det ok :) -> Trykk en tast.

Vent til windows har lastet inn div for klargjøring til installasjon, kan ta noen min. Hvis du får spørsmål om du godtar ULA, trykk F8 for JA.

Du får deretter spørsmål om du vil reparere eller installere XP, velg reparer. Du vil ikke miste noe på maskinen.

Hvis dette ikke hjelper, prøv med å installere XP over gammel installasjon. HUSK å IKKE formatere harddisk!!

 

Dette burde hjelpe i de fleste tilfeller, om ikke er jeg redd du må installere på nytt ved å formatere harddisken. Gjør dette KUN hvis du vet du ikke har noe på harddisken du trenger å ta vare på!

 

Lykke til, og hvis du fortsatt står fast; ikke nøl med å post her igjen ;)

Lenke til kommentar

Har prøvd å ta ut usb'er, Ram brikkene en og en men ingen forandring.

 

Får ikke til å boote heller. Trodde det var noe med windows cd'en, har brent en ny bootable disc men den funker helle ikke. Windows stopper opp på Boot Atapi from disc... i noen sekunder og går videre til Safemode igjen.

 

Jeg fikk til en av 100 forsøk å boote. Men etter å ha kommet til reparer windows fikk jeg blåskjerm og måtte restarte pcen og på neste forsøk fikk jeg eroor: ntkrnlmp.exe could not be loaded error code is 4. og etter det har jeg ikke fått til å boote..

 

har viktige dokumenter på c:\ hardisken som jeg absolutt ikke vil miste

Endret av onlineX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...