Gå til innhold

HTPC og varmeutvikling i stereo benken...


Anbefalte innlegg

Jeg holder på og bygge en htpc (stue pc). Og lurer å hvilken prosessor som avgir minst varme! Jeg tenker meg da en pc som er dual eller mer og som kan spille av bluray og bruke hdmi utgangen på skjermkortet (HD filmer altså). kabinettet blir mest sannsynelig et chiftek eller tisvarende kabinett for atx hovedkort. Hvilken type det blir spiller ikke så stor rolle, amd eller intel må jo det selvfølgelig da være....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder på og bygge en htpc (stue pc). Og lurer å hvilken prosessor som avgir minst varme! Jeg tenker meg da en pc som er dual eller mer og som kan spille av bluray og bruke hdmi utgangen på skjermkortet (HD filmer altså). kabinettet blir mest sannsynelig et chiftek eller tisvarende kabinett for atx hovedkort. Hvilken type det blir spiller ikke så stor rolle, amd eller intel må jo det selvfølgelig da være....

Jeg har en AMD 4850E inni en stuepc, kabinett Antec Fusion 430, som står inni en lukket stereobenk (glassfront). For lufting har jeg borret ut endel luftehull. Varme inni maskinen har aldri vært noe problem, selv når jeg kjører cpu på maks belastning.

 

Jeg har forøvrig montert ei 120 mm kabinettvifte i bunnen av stereobenken, men denne tenker jeg å skru av, da den drar mye støv inn i stereobenken.

Lenke til kommentar
Jeg holder på og bygge en htpc (stue pc). Og lurer å hvilken prosessor som avgir minst varme! Jeg tenker meg da en pc som er dual eller mer og som kan spille av bluray og bruke hdmi utgangen på skjermkortet (HD filmer altså). kabinettet blir mest sannsynelig et chiftek eller tisvarende kabinett for atx hovedkort. Hvilken type det blir spiller ikke så stor rolle, amd eller intel må jo det selvfølgelig da være....

 

Har også nevnte AMD 4850e og er veldig fornøyd med denne. Trekker lite strøm (45W) og utvikler også med andre ord lite varme. Har plassert den og resten av suppa i et "antec fusion remote" og er veldig fornøyd med dette kabinettet. God luftgjennomstrømning, og vifter som er helt greie. Vurderer å bytte fra medfølgende cpu-vifte til en scythe ninja mini. Denne skal visstnok være så vass at en kan kjøre uten egen vifte på kjølern, eventuelt redusere rpm på denne til et minimum.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært på komplett og funnet følgende varere som jeg trur er bra.

 

AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

ASUS M4A78-HTPC, Socket-AM2+/AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, GbLAN, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Crucial DDR2 PC6400 4GB CL5 ECC FULLY BUFFERED, 240pin, MacPro FB Dimms

Samsung SpinPoint F3 500GB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 16MB

Silverstone SST-LC17B HTPC, Black (Uten PSU)

 

 

Grunnen til at jeg har valgt meg et amd system er at den cpu bruker bare 45w og dermed utvikler den ikke så mye varme, og selvfølgelig at det er en middels rask prosessor og at den har 8mb minne.

 

Har valgt asus kortet av en enkel grunn, og det er at det er med grafikk prosessor som klarer hd filmer uten noen større problemer, og da slipper jeg og kjøpe skjermkort noe som igjen vil gjøre at det blir bedre plass i kabinettet.

 

PSU har tenkt som så at det er bedre og kjøpe en stor en slik at viften ikke blir brukt så mye, siden det da ikke blir den store belastningen ved vanlig bruk som bilder og video visning.

 

hardisk og minne er vell det samme hva jeg velger, siden jeg ikke trenger den helt store plassen (har en server som alt ligger på idag)

 

kabinett har jeg valgt et som ikke var så dyrt (kansje jeg bytter med Chieftec HM-02B HTPC Black) og som virker kraftig nok uten at blir sende ut som en pc. (det vil ikke fruen ha i stuen...)

(blueray og minnekortleser skal jeg da også ha selvfølgelig)

 

Håper dette blir bra, kom gjerne med andre forslag men hoved målet/bruken blir video, blueray, hd video filmleie på nettet, musikk og bilde visning. Har så to hoved krav, mest mulig lydløs, og at den ser ut som en forsterker e.l. og at den er svart...

Lenke til kommentar
AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

 

Grunnen til at jeg har valgt meg et amd system er at den cpu bruker bare 45w og dermed utvikler den ikke så mye varme, og selvfølgelig at det er en middels rask prosessor og at den har 8mb minne.

 

Det ser veldig ut som den cpuen bruker 95W under full last...

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på komplett og funnet følgende varere som jeg trur er bra.

 

AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

ASUS M4A78-HTPC, Socket-AM2+/AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, GbLAN, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Crucial DDR2 PC6400 4GB CL5 ECC FULLY BUFFERED, 240pin, MacPro FB Dimms

Samsung SpinPoint F3 500GB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 16MB

Silverstone SST-LC17B HTPC, Black (Uten PSU)

 

 

Grunnen til at jeg har valgt meg et amd system er at den cpu bruker bare 45w og dermed utvikler den ikke så mye varme, og selvfølgelig at det er en middels rask prosessor og at den har 8mb minne.

 

Hvis lav varme er målet så har du plukket en prosessor som har over dobbelt så høy TDP som de 45W du skriver om over. Hvis du ønsker en AMD prosessor på 2 kjerner eller mer med lav TDP så er nok disse bedre egnet:

AMD Athlon™ X2 5050e - 45W (AM2+)

AMD Athlon™ II X2 250 - 65W (AM3)

AMD Phenom™ II X3 705e - 65W (AM3)

AMD Phenom™ II X4 905e - 65W (AM3)

 

Hvis du har god kjøler og bra luftgjennomstrømning så vil dette bety mindre og den du har plukket ut øverst er en god prosessor til det meste.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på komplett og funnet følgende varere som jeg trur er bra.

 

AMD Phenom II X4 945 3,0Ghz, AM3, 8MB, 95W, Boxed

ASUS M4A78-HTPC, Socket-AM2+/AM3 AMD 780G+SB700, DDR2, GbLAN, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin

Crucial DDR2 PC6400 4GB CL5 ECC FULLY BUFFERED, 240pin, MacPro FB Dimms

Samsung SpinPoint F3 500GB 7200RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 16MB

Silverstone SST-LC17B HTPC, Black (Uten PSU)

 

 

Grunnen til at jeg har valgt meg et amd system er at den cpu bruker bare 45w og dermed utvikler den ikke så mye varme, og selvfølgelig at det er en middels rask prosessor og at den har 8mb minne.

 

Hvis lav varme er målet så har du plukket en prosessor som har over dobbelt så høy TDP som de 45W du skriver om over. Hvis du ønsker en AMD prosessor på 2 kjerner eller mer med lav TDP så er nok disse bedre egnet:

AMD Athlon™ X2 5050e - 45W (AM2+)

AMD Athlon™ II X2 250 - 65W (AM3)

AMD Phenom™ II X3 705e - 65W (AM3)

AMD Phenom™ II X4 905e - 65W (AM3)

 

Hvis du har god kjøler og bra luftgjennomstrømning så vil dette bety mindre og den du har plukket ut øverst er en god prosessor til det meste.

 

 

 

Enkelte av disse prosessorene er jo riktig billige oxo :-)

 

Men som du skriver er kabinettet godt nok, for disse prosesorene i en tv benk? får jeg god nok gjenomstrømming av luften og blir ikke da maskinen varm?

Endret av desverre
Lenke til kommentar
Enkelte av disse prosessorene er jo riktig billige oxo :-)

 

Men som du skriver er kabinettet godt nok, for disse prosesorene i en tv benk? får jeg god nok gjenomstrømming av luften og blir ikke da maskinen varm?

 

Jeg kjenner ikke kabinettet du har valgt men det ligger noen tilbakemeldinger fra andre hos komplett når du går inn og ser på det. Link

 

Noen av disse klager på varme og anbefaler ekstra vifte, men jeg vet ikke hvor kraftig prosessor de har kjørt.

Jeg har en Antec NSK 2480 og har montert et par ekstra vifter for å har god gjennomstrømning i kabinettet, spesielt siden denne står i en stereobenk. Hvis benken du skal bruke er veldig tett så kan man bruke løsninger for å få mer luft inn, men det er ikke alltid nødvendig. Det hjelper også på å ha et ryddig kabinett for å øke gjennomstrømingen.

 

Som Obergeru sier så tror jeg til den bruken du har beskrevet over at AMD Athlon™ II X2 250 - 65W (AM3) er mer en god nok og den produserer lite varme, noe som også hjelper bra på.

 

Du kan monitorere temperaturene under bruk og ut i fra det montere vifter, sette på bedre prosessorkjøler eller øke gjennomstrømningen av luft i stereobenken din ved behov.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det kabinettet ser ganske godt ut med hensyn til vifteløsninger. Nå hjalp jeg en som ville ha det kabinettet til å sette opp en htpc med gamer egenskaper.

 

Men jeg anbfaler faktisk å gå til Amentio i dette tilfellet, både prismessig og at de har de vifter og psu jeg vil anbefale. Jeg vet ikke om du ønsker å kunne spille på riggen også slik han ønsket, dersom ikke kan radeon 5750 eller radeon 46xx være gode alternativ, men ops på kjøleløsninger her.

 

Men oppsettet jeg anbefalte var som følger:

 

Jeg valgte å gå til Amentio, da det kun er de som har de vifter og den psu'en jeg vil anbefale.

 

Silverstone Lc17

Arctic cooling 550w psu

Amd X3 435

Saphire 5770 Vapor -

Kingston 4 gb DDR3-1600

Samsung 750gb hdd

Gigabyte 770 TA hk, med usb 3.0

LG Dvd brenner

3 stk Arctic _Cooling 80 mm vifter

 

Totalt eks frakt kr 5740,-

 

Av erfaring har jeg ikke tro på de viftene som er installert bak på kabinettet , derfor ville jeg erstattet disse 2 med 2 av de 3 arctic cooling viftene, den trendje ville jeg modda på den medfølgende boxed cpu kjøleren.

 

Saphire sitt radeon 5770 vapor er blant de mest stillegående grafikkort med vifter og er derfor valgt som skjermkort.

 

HDD og graffikkortet skal nå være de 2 største kildene til støy i riggen. Under filmavspilling skulle det dette være meget støysvakt, ved gaming vil skjermkortet høres.

 

DVD avspillere kan bråke, dersom de ikke spinner ned ved avspilling av film, selv brukte jeg tredjepartsprogram for å spinne ned dvd spilleren under filmavspilling, om dette støttes av den lg avspilleren vet jeg ikke.

 

Men siden den riggen din skal stå inne i et stero rack, bør vi endre litt på kjølingen.

 

De 3 80mm viftene bør monteres slik 2 bak og en i siden. Husker jeg ikke feil er det rom for 92mm vifter i front, Dette er en grei 92mm vifte, men den har noe for høyt turtall og bør derfor kobles via en Spenningregulator.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for hjelp! Men :(

 

maskinen skal være rask, lydløs, og kan henge på vegg uten kabinett for maks kjøling, for maks respons på maskinen.

 

skal ikke spille, bekymret for varme ved ramdisk?.

antok kabinettet kom uten vifte..

beklager..

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Veldig mye AMD her, noe som er greit i forhold til pris, men du kan også ta en titt på de helt ferske CPUene til Intel med 32nm teknologi, https://prisguiden.no/produkt/118333 .

En low-end 32nm's CPU skaper mindre varme enn low-end 45nm's CPU er en enkel regel, (dog det helt sikker finnes unntak).

 

Tror noen av de nye Intel CPUene skal leveres med veldig kraftig (til å være) intergrert grafikk som bør være ypperlig i HTPC

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så lenge du henter drivere fra nettet får du alltid nyeste drivere til omtrent alt hardware, enten det er Windows Xp, Vista eller W7.

Unntak med 2-3 år eller eldre hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...