Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

DVD Driven vil ikkje altid starte


Anbefalte innlegg

Når eg starte PCen min så vil ikkje altid DVD driven starte. BIOS finner ikkje DVD driven, og eg har sjekket og byttet strømkabel og IDE kabel, sjekket og om driven er master/slave. Driven er alene på IDE kabelen og står på master(Har og prøvd med Cable Select).

 

Når driven først starte opp har den ingen problem, og så lenge maskinen bare reboote(ikkje blir slått heilt av) så funker den fortsatt.

 

Så noken tips?

 

Spesifikasjoner

Samsung DVD Writer SH-S202J

ASUS P5E3 Deluxe(Hovedkort)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testa med en annen brenner, dvd- /cd-rom?

 

Går ut fra at dette er et nytt problem, dvs. at drevet har funka bra i lengre tid (?) - så kan det evt. tyde på at problemet er hovedkortet. Mulig sørbrua (SB) er iferd med å ta kvelden. Sjekk i BIOS om den kan "voltes opp" litt.

 

Er muligens en idé å oppdatere brennerens Firmware, om den er ustabil. Da må du evt. sjekke at du har riktig OEM Code (SB) og følge anvisningen. Ellers vil den være ubrukelig etterpå (samme som feil oppdatering av hovedkortets BIOS).

 

Firmware SH-S202J

 

OEM-koden sjekkes med Wininquiry:

http://www.samsungodd.com/eng/Firmware/FWv.../FWvercheck.asp

Lenke til kommentar
Har du testa med en annen brenner, dvd- /cd-rom?

 

Går ut fra at dette er et nytt problem, dvs. at drevet har funka bra i lengre tid (?) - så kan det evt. tyde på at problemet er hovedkortet. Mulig sørbrua (SB) er iferd med å ta kvelden. Sjekk i BIOS om den kan "voltes opp" litt.

 

Er muligens en idé å oppdatere brennerens Firmware, om den er ustabil. Da må du evt. sjekke at du har riktig OEM Code (SB) og følge anvisningen. Ellers vil den være ubrukelig etterpå (samme som feil oppdatering av hovedkortets BIOS).

 

Firmware SH-S202J

 

OEM-koden sjekkes med Wininquiry:

http://www.samsungodd.com/eng/Firmware/FWv.../FWvercheck.asp

 

Har hatt dette ein god stund, har bare ikkje giddet å gjer noke med det før nå. Trur faktisk eg har hatt problemet si eg bygde PCen men det gikk ein stund før eg merka problemet(slår sjeldent av denne maskinen og bruker sjeldent DVD spilleren).

 

Har gjort det med firmware på DVD spilleren, kanskje eg kan gjer det samme med BIOS. Skal teste noken andre spillere siden eg har noken gamle ligende, kan og teste å kjøre DVD spilleren på ein annen PC eg har stående her.

 

Kommer antagelig ikkje til å gjer noke med dette før helgen så me får sjå.

 

edit:

Bare et spørsmål. Viss DVD spilleren får strøm skal spilleren kunne åpnes uten at IDE kabelen er koblet til? For viss det er tilfelle så er det DVD spilleren eller Strømforsyningå som er galen, for tar eg ikkje feil så styre ikkje HK på noken måte strømforsyningå bortsett fra AV/PÅ.

 

edit2:

Strømforsyning ser eg på som usansynlig siden samme ledning drifte noke aent uten problem.

Endret av SynT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...