Gå til innhold

Endre rekkefølgen Vista loader oppstartsprogz


THacker

Anbefalte innlegg

Folkens!

 

En ting jeg har lurt på lenge. Er det mulig å endre rekkefølgen Windows (kjører Vista) loader oppstartsprogrammer/prosesser når man starter opp?

 

Eks:

Jeg har nettverksdisk på nettverket og ønsker at pc'en loader wlan først, og kobler til nettverksdisk sist. På denne måten vil jeg ikke få meldingen "Windows klarer ikke koble til alle nettverksplasseringer.." i systray... (skjønner at man sikkert kan fjerne denne meldingen på andre måter)

 

Mulig dette høres litt rart ut, men irriterer meg grønn over den meldingen som kommer... Dette kan også være nyttig i andre scenarioer...

 

Tips og triks mottas med thanks.... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

De programmene som Vista starter opp, skjer før at du logger på din brukerkonto og det er på din brukerkonto at mappingen av nettverksdisk skjer. Så om det gikk ann å forandre rekkefølgen de programmene starter opp, så ville du ikke få fjernet den meldingen.

Har du prøvd å klikke på det krysset i den bobblen som kommer opp??

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å trykke på boblen ja.. problemet er ikke meldingen. mer at jeg vil at alt skal være i orden når jeg booter..

 

nas'en har statisk ip så det hjelper ikke dessverre.. jeg bruker heller ikke brukerkonto (dvs brukernavn og passord) for pålogging på privatpc'en.. booter bare rett inn i win..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Jeg har prøvd å trykke på boblen ja.. problemet er ikke meldingen. mer at jeg vil at alt skal være i orden når jeg booter..

 

nas'en har statisk ip så det hjelper ikke dessverre.. jeg bruker heller ikke brukerkonto (dvs brukernavn og passord) for pålogging på privatpc'en.. booter bare rett inn i win..

Vel jeg skrev å krysse på den x i boblen.

Brukerkonto har enten du vil eller ikke. Du har bare autologin på den kontoen. Likefrem skjer mappingen av nettverksdisken etter at windows har startet og når du logger inn automatisk eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg har funnet en løsning til deg.

 

Vista skal ha en oppgradert Task Scheduler som lar deg opprette en oppgave som kjører med forsinkelse i oppstarten. Det du trenger å gjøre er å lage et enkelt bat-script for diskene dine, istedet for å bruke Windows sin egen diskmapper.

 

Skrive dette på engelsk pga. jeg ikke har norsk versjon, pluss at jeg ikke har Vista (bruker Windows 7 nå).

 

1. Lage scriptet:

 

- Åpne notepad

- net use x: \\maskin-navn\deling (hvor x er stasjonsbokstaven du vil bruke) Ha en linje for hver disk.

- Når du er ferdig velg lagre som og i filtype må du velge alle. I filnavn kan du lagre den som disker.bat og lagre den på f.eks. c:\

 

2. Lage en oppgave som kjører scriptet

 

- Klikk på start og skriv task scheduler og klikk på programmet som kjører.

- Velg Action -> Create Task

- Skriv inn navnet på oppgaven og en beskrivelse om du vil

- Gå til Triggers-fanen og velg New nederst.

- Velg Begin the task øverst og velg "On startup"

- Litt ned kan du hake av "delay task for"

- Velg fanen Action og velg new. Der kan du velge scriptet som du laget.

 

Nå kan du lagre oppgaven din ved å klikke OK til vinduene lukker seg. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Det stemmer, men en liten endring. Det skal være mellomrom etter stasjonsbokstaven.

 

net use m: \\T2\deling1
net use n: \\T2\deling2
net use o: \\T2\deling3

osv.

 

Og husk å lagre velge alle under filtype når du lagrer filen. Ellers vil den bare bli lagret som en txt-fil. Og da skriv delinger.bat f.eks. i navnet på filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...