Gå til innhold

Hvilket minne har jeg endt opp med?


IBTB

Anbefalte innlegg

Får ~1 år siden kjøpte jeg et minne kit hos pcutstyr.no (tror jeg).

post-161764-1251735964_thumb.png

Nå trenger jeg mer, og vil selvsagt ha identiske brikker for å forårsake minst mulig krøll, men har litt problemer med å finne akkurat det samme kit'et ettersom pcutstyr.no ikke selger Corsair mer.

 

La også merke til noe når jeg prøvde å finne ut hvilket minne jeg har, at selv om jeg trodde jeg kjøpte 1600MHz brikker så ser det nesten ut som (for meg, uten mye kunnskap til dette) om brikkene kjører på 1333MHz?

post-161764-1251736065_thumb.png

(Utklipp fra EVEREST)

 

Det nermeste jeg har kommet er dette: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36213%3br:pg

Kan dette være samme kit?

 

//IB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sendte de samme bildene til Amentio å spurte om det kit'et de har er det samme som mitt. Fikk da dette til svar:

Hei

nei, det er ikke helt det samme. Den kjører CL-9-9-9-24 mens den du har kjører CL-7-7-7-20.

Men hvis min kjører CL-7-7-7-20, hvorfor står det da 9-9-9-24 bak hver brikke i bruk?

 

Er det noen som har vært borti lignende tidligere, eller skjønner hvorfor det "oppfører seg slikt"?

Lenke til kommentar

For forskjellige hastigheter har minnet ofte flere "Profiler", disse profilene velges ut ifra hastighet på CPUen.

Minnehastigheten har ingen betydelse i praktisk bruk, kun for overklokkere og de som blir kåte av å se en høyere minnehastighet.

 

Uansett, dette avgjøres i BIOS som oftest, og du kan blande kits, det vil si 7-7-7-20 kittet med det på 9, er bare å sette timingsene manuellt, det går i 90% av tilfellene bra å sette de tregere, det vil si høyere uten stabilitetsproblemer, men lavere kan bli verre, dette avhenger også av frekvensen du kjører på.

 

En god del av dette er beskrevet i minne FAQen som du finner på toppen av dette forumet.

Lenke til kommentar

Først, takk for forklaringen. Bare noen tilleggsspørsmål :p :

 

Du sier at profilene velges ut ifra hastigheten på CPU'en. Hvordan regnes dette ut? Jeg finner ikke helt utav det regnestykket.

Har en E8400 CPU som kjører på orginale 3000MHz. Tenkte først om 3000 fordeles som 1500x2 siden det er Dual core og at minnebrikkene ikke kan kjøre raskere enn hver kjerne, men ser jo at det står 3000MHz bak hver kjerne som utelukker (?) det alternativet. Ser også at det står 9x333MHz, noe som vil kunne gå opp i 1333 (4x333), men at det ikke vil kunne gå opp i 1600MHz pga neste steg vil være 1666? Kan det være slikt? òÓ

 

Synes bare at det er litt dumt (ikke at jeg merker noen forskjell) at jeg kjøpte 1600MHz brikker som toner seg selv ned til 1333MHz. Ved å øke hastigheten på min CPU, vil jeg kunne dra nytte av mine brikker fullt ut da?

 

Og jeg har skummet gjennom FAQ, og vet at jeg kan blande kit's. Men det vil jo som sagt kun kjøre på hastigheten til det "dårligste". Jeg har bestandig likt å ha "orden i sakene", dvs at jeg helst vil ha like kit. Men finner ikke noen som selger de kit'ene noe mer. Noe jeg synes er litt merkelig?

 

Og hvis det viser seg at min PC kun kan kjøre minne-brikker på 1333MHz, kanskje jeg likesågodt kan kjøpe et 8GB kit med slike brikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...