Gå til innhold

Naruto (manga og anime) som særemne.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Skal ha særemne nå i 3. klasse på videregående. Jeg tenker å ha Naruto, manga vs anime som tema. Noe av det som jeg må ha med i oppgaven er forskjeller og likheter på mangaen og animen. Er det noen som kan hjelpe meg på vei med noen stikkord eller noe sånt?

 

Animen har jo hatt ekstremt mange såkalte "fillerepisoder".

Det er vel egentlig det som er det mest nevnverdige. :)

Lenke til kommentar
Sensur og sceneforandringer.

Det er en hvesentlig forskjeld.

 

Så kan du jo tenke litt annerledes. Hva annet enn det vi faktisk SER er det som er annerledes? Hva er grunnen til at det er så mange filler-episoder, og hvorfor sensureres det? Fordi animeen har en mye større målgruppe, derfor vil animeen alltid har et mye større kommersielt preg enn mangaen.

Lenke til kommentar

Få med de grunnleggende forskjellene. Som at animeen er basert på mangaen.

 

Og hvordan historiene fortelles på to forskjellige medium. En anime-episode bruker gjerne 2-3 kapitler. Dette fører jo som kjent til at animeen "tar igjen" mangaen, og vi er inne på fillers.

 

 

Jeg synes oppgaven blir noe snever hvis du bare skal se på forskjellene mellom mangaen og animeen. Det hadde vært kjempekult hvis du kunne sett på f.eks hvorfor Naruto slår så godt an blandt publikum. Hvilke forskjeller er det i Naruto-universet kontra vårt eget? Hvilke virkemidler bruker Kishimoto for å bryte ned disse skillene?

(Tenker spesielt på hvor moderne verdenen rundt Naruto egentlig er, med strøm, sykehus, datamaskiner, nuddelsjappe osv)

 

 

Oi, dette ble mer enn jeg trodde, glad jeg er ferdig med VGS :-P

 

Eirik

Lenke til kommentar
Sensur og sceneforandringer.

 

Med sensur, språket ikke sant?

 

 

 

Venesis: Der fikk jeg plutselig mye mer å skrive om :) Takk for tips (gjelder til alle også) :)

Det er mye mer blod, og mer overdrivelse i mangaen. Det er sjelden du ser at blodet spruter i taket av at en blir kutta i animeen, mens i mangaen er det vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...