Gå til innhold

Fullskjerm i spill


Anbefalte innlegg

Fant ingen kategorier som passer til spørsmålet mitt, men håper det er noen data-/spillkyndige her som kan hjelpe meg.

 

Jeg sliter med å få fullskjerm i spill.

 

 

På min stasjonære PC tilpasser skjermoppløsningen seg til spillene, men ikke på bærbar-PCen min. Jeg får kun et kvadrat ca 4/5 av skjermen i Counter-Strike og i Battlefield får jeg kun skjermen 2/3. I et annet spill, Commamdos II, får jeg kun 1/2 skjerm.

 

Så spørsmålet mitt er altså som følger: hvordan kan jeg få skjermen til å tilpasse skjermoppløsningen etter spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke helt med de andre spillene, men vet ihverfall at du kan gå på options i CS og velge hvilken oppløsning...

Det er basics man kan i absolutt alle spill. Dårlig svar.

 

Hva slags oppløsning har du i Windows, og har du prøvd å endre oppløsning i spillet?

Mener du at spillet kommer som et vindu, eller mener du at du får store svarte rammer rundt spillet?

Lenke til kommentar

Hva slags oppløsning har du i Windows, og har du prøvd å endre oppløsning i spillet?

Mener du at spillet kommer som et vindu, eller mener du at du får store svarte rammer rundt spillet?

Får svarte rammer rundt spillet, med et kvadrat inni. Størrelsene tilsvarer cirka de jeg opplyste om tidligere. Har 1280 x 800 px oppløsning.

Endret av nisar
Lenke til kommentar

Tror dette har med oppsettet til skjermkortet ditt å gjøre. Har også hatt problemer med det på bærbare, samt stasjonærpc (windows 7 + nvidia, ble fikset i nyere drivere). Hva slags skjermkort har du?

 

På jobb-pcen min som jeg sitter nå (nvidia quadro) har jeg en innstilling som bestemmer om oppløsningen skal skaleres til å fylle hele skjermen eller vises med sort ramme rundt. Mulig du har noe av det samme hos deg.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, skal se om jeg får det til.

 

Er dog litt rart at det skal fungere på en PC fra 2004, med XP, og ikke denne nye fra 2008, med Vista.

 

Kan vel ha noe å gjøre med skjermkortet.

 

Edit: søkte etter ny driver, men jeg hadde det nyeste.

Endret av nisar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det skyldes som regel skjermkortet.

Når du høyreklikker på skrivebordet i Windows får du på nyere PC'er et valg i menyen som ATI Catalyst eller nVidia Control Panel (altså innstillinger for skjermkortet). Der skal du kunne velge om lavere oppløsninger skal vises med ramme eller om de skal strekkes.

 

Er usikker på hvordan dette fungerer med andre skjermkort enn nVidia. Med ATI kom det av seg selv etter litt fikling når jeg koblet en 720 PC til en 1080 TV via HDMI.

 

Men lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...