Gå til innhold

Vista install DVD?


Anbefalte innlegg

En venn kjøpe seg en HP Pavilion P6120SC (64bit) hos Lefdal.

Men pga. en del hardware driver problemer med 64bit, ser jeg på muligheten for å lage en dualboot med XP (32bit) eller en Virtual PC/XP for han.

Jeg spurte om han hadde installasjons CD/DVD'en til Vista og XP, men viste seg for at denne maskinen ikke ble levert med Vista install DVD, kun en restore partisjon!!

 

Regner med det gjelder det samme med Vista som med XP, at det en enkelte tilfeller må ha installasjons disk!?

 

Er det noen som vet om Vista installasjon disk ligger i denne partisjonen og/eller om det er mulig å brenne en egen installasjons disk?

(Da mener jeg ikke restore disker, de setter jo bare PC tilbake til slik den var da den ble levert og er vel ikke install disker?!!)

 

Pvest

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

På slike pcer (eller alle ferdig pcer med recovery partisjon) så følger det som oftes ikke med XP/Vista/Windows 7 plater. Og på recovery partisjonen ligger et image av en ny installasjon av operativsystemet inkludert alle drivere og programvare som fulgte med pcen da den ble kjøpt.

 

Det er derfor ikke mulig å brenne ut en ren operativsystem DVD plate fra dette imaget. Og fulgte det ikke med i pakken, så må du nok faktisk kjøpe en ny operativsystem plate, eller låne fra noen som har den samme versjonen som du har.

 

Siden lisensen står på pcen eller koden ligger i pakken pcen kom med, så kan du bruke en hvilken som helst Vista/XP DVD plate når du skal installere. (selvsagt ikke XP home hvis han har en XP pro lisens etc).

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne å gjøre dem klar over at både du som bruker og ellers en OEM, bruker samme installasjons media egentlig.

 

Så det er et install image i den recovery partition, som du kan ta ut.

Når det gjelder aktivering av den, er da litt avhenging av en del ting. Det er da ikke det du spør om, så det er ikke vel noe å diskutere før man går så langt.

 

Vil du ha hjelp til å ordne på det der, greit. Men uansett må du ha tilgjengelig det HER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...