Gå til innhold

Hjelp til valg av harddisk til linux-basert NAS


IBTB

Anbefalte innlegg

Jeg bruker (for flere grunner) en NAS som lagringsplass for mine data. Har prøvd ut litt forskjellige merker og typer, men har endt opp med Qnap. Har vært utrolig imponert over det de leverer, så har nå bestillt meg en større utgave av deres NAS (TS-639).

 

Så jeg har begynnt å lese om de forskjellige harddisker som støttes for å finne de disker som passer for mitt bruk. Har lest en god del inne på selve Qnap forumet og finner mye negativ snakk om de nye 2TB diskene. Spesielt WD sine "grønne" harddisker pga. "Intellipark" som parkerer lesehodet etter 8 sekunder uten aktivitet. Linux-systemet Qnap kjører "poker" alle harddisker hvert 15. sekund noe som gjør at (så lenge det ikke er aktivitet mot NAS'en) lesehodet starter og stopper 8 ganger per minutt, noe som igjen vil gi stor slitasje.

 

For mine viktigste data kjører jeg RAID 5, men jeg vil også kjøre 2 disker i RAID 0.

Uansett, så vil jeg gjerne ha 6 like disker. Som helst er støysvake, stabile og selvsagt så stor som mulig uten å gå på bekostning av å være stabile. Pris er ikke så stor faktor i mitt valg.

 

For å være helt ærlig er det lenge siden jeg har fulgt nøye med i utviklingen av HW. Og jeg har lest meg så bort i dette nå at jeg klarer ikke finne ut en spesifikk som vil passe for meg. Derfor lurer jeg på om noen med kunnskap om dette kunne gi meg noen anbefalinger om hva jeg bør velge?

Prioriteringen i mitt valg er altså slik: Stabilitet > Størrelse/Støy > Pris.

 

//IB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen som har kommet frem til at Green diskene parkerer litt for ofte men det er det ikke kommet noe klaret svar på, mao er det omdiskutert.

 

Er du i tvil kan du jo se på Seagate LP, de har ikke vært på markedet så lenge så det er for tidlig å se noen trender mtp problemer.

 

Bare for å ha det nevnt, ingen av disse diskene er laget for raid.

Det betyr ikke at de ikke vil virke men du kan få problemer med timeout som igjen kan medfølge at de meldes ut av raidet.

Jeg vet ikke om WDTLER fungerer på Green serien men det er jo bare å søke på nettet.

 

Det er mange som kjører Green serien i raid uten at det har ført til problemer.

Lenke til kommentar

WD Black går bare opp til 1TB disker igjen. Jeg hadde håpet på å kunne bruke noen større (så lenge det finnes noen som er "ok"). Jeg har også en slik fra før i min stasjonære PC og jeg har observert at den avgir mer varme enn de andre diskene jeg har (40 grader vs 35 grader på en raptor disk og 29 grader på en Samsung Spinpoint T166). Om det er pga plasseringen i kabinettet eller ikke skal jeg ikke si for sikkert men...

 

Hva med andre merker enn WD? Seagate sin Barracuda LP 2TB disk (ST32000542AS) eller Barracuda 7200.11 1,5TB (ST31500341AS)? Sistnevnte har jeg brukt 1TB versonen av i et par år nå uten noen spesielle problemer.

 

Eller Samsung sin Spinpoint F1 RAID Class som ser ut til å være bygd for RAID oppsett?

 

 

Unnskyld om jeg virker kresen :p Men det er jeg, og vil gjerne forsikre meg om at jeg gjør rett valg før jeg går til innkjøp av 6 nye disker.

Lenke til kommentar

Du kan vente på Hitachis nye 2TB disk (7K2000).

Den er lansert men har ikke observert den enda.

 

Hitachi'en blir den første 2TB 7200rpm disken.

 

Finnes både som Deskstar og Ultrastar.

 

Prisen blir kanskje litt drøy ;-) og ytelsen blir kanskje drøy i en NAS.

 

Personlig holder jeg meg langt unna 7200.11, har dog kjøpt 7200.12 og 5900 LP.

Lenke til kommentar

At ytelsen blir drøy. Mener du det i negativ betydning? Altså at den vil være for treg? Eller motsatt, at 7200RPM disker ikke er nødvendig i en NAS?

Fannt prisen på disken, 1857kr (hos Amentio), Noe jeg ikke synes er noe for mye for en 2TB disk. Jeg har sett på alt opp til 2500kr per disk (WD2002FYPS) og som sagt er ikke prisen det jeg fokuserer på.

Selv om jeg selvsagt ikke trenger disker som er bedre enn de trenger å være for å stå i en NAS.

 

Vil denne 7K2000 disken være det jeg er ute etter, ellermå jeg vende søkelyset mitt litt mot 1,5TB disker? Evnt. også nederlaget å gå for 1TB disker? :o

Endret av IBTB
Lenke til kommentar

Ytelsen på Hitachien blir høy, tviler på at du klarer å få utnyttet ytelsen i en NAS. (GB nettverk gir deg rundt 100-120MB/s)

6 slike disker på en raid kontroller med raid-6, tipper 5-600MB/s, kanskje mer. (avg throughput)

 

A7K2000 (Ultradrive utgaven) leverer 134MB/s sustained.

 

Av 1.5TB diskene tror jeg nok at jeg selv hadde valgt WD, mest fordi den har vært på markedet en stund og ikke har kjente problemer.

Har en LP 1.5TB på tur i løpet av uka, kjøpte den mest for å sjekke hvordan den virker. (støy/ytelse)

 

Husk at uansett hva du kjøper så ryker de før eller senere.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...