Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lynnedslag - alle data tapt ?


Anbefalte innlegg

Etter et stort lynnedslag i nabolaget, hvor 3 leiligheter ble skadet, var det mange maskiner, rutere og modem rundt her som sa takk for seg.

 

Men hos meg er det kriiiise, da jeg selvfølgelig mistet data.

Har god backup av alt, også tusenvis av foto fra de siste årene, men mistet alle bildene av vår nyfødte, som kom til verden for 2 uker siden.

 

Derfor; kan noen hjelpe meg ?

 

Kort fortalt: Maskinen er helt "død". Intet skjer når jeg setter på spenning/slår på bryteren.

Garantien er utgått, men leverandør sier de kan skifte hovedkort og power for ca 2500,-

da de antar at dette er defekt (de har ikke sett på maskinen)

Dette er dyrt, og jeg har nesten tvil på om de er ødelagt.

 

Årsaken til tvilen er:

Ingen svidde kabler/kontakter

Det lyser på hovedkortet når jeg setter på spenning

Jeg har forsøkt å "jumpstarte" strømforsyningen, og det høres ut som om alt er normalt (strømforsyningen starter)

 

Så kanskje det er bryteren ?

Men hvordan får jeg skjekket det / omgått bryteren ?

Det er en Dell XPS/Dimension 400/9150, og har selvfølgelig en moderne bryter (touch ?), som jeg vanskelig kommer til.

 

 

Om det viser seg at det IKKE er bryteren, har jeg da noen mulighet for å hente ut data fra diskene.Det er 2 stk 360gb disker, som er satt opp i et RAID-0 system.

Det er kanskje ikke bare å sette disse i en annen maskin, så har jeg til gang. Noen forslag til fremgansmåte ?

 

Noen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut harddiskene og sett de inn i annen maskin og se om den virkerså skaffer du deg et programm som heter GetDataBack det skal kunne lese ut dataene også fra et raid og det koster kun $79 men du kan bruke gratisversionen for å se om programmet klarer og redde filene men du må kjøpe det for å få lagre dataene fra diskene, gjør den ikke det er IBAS redningen men det koster.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar
Etter et stort lynnedslag i nabolaget, hvor 3 leiligheter ble skadet, var det mange maskiner, rutere og modem rundt her som sa takk for seg.

 

Men hos meg er det kriiiise, da jeg selvfølgelig mistet data.

Har god backup av alt, også tusenvis av foto fra de siste årene, men mistet alle bildene av vår nyfødte, som kom til verden for 2 uker siden.

 

Derfor; kan noen hjelpe meg ?

 

Kort fortalt: Maskinen er helt "død". Intet skjer når jeg setter på spenning/slår på bryteren.

Garantien er utgått, men leverandør sier de kan skifte hovedkort og power for ca 2500,-

da de antar at dette er defekt (de har ikke sett på maskinen)

Dette er dyrt, og jeg har nesten tvil på om de er ødelagt.

 

Årsaken til tvilen er:

Ingen svidde kabler/kontakter

Det lyser på hovedkortet når jeg setter på spenning

Jeg har forsøkt å "jumpstarte" strømforsyningen, og det høres ut som om alt er normalt (strømforsyningen starter)

 

Så kanskje det er bryteren ?

Men hvordan får jeg skjekket det / omgått bryteren ?

Det er en Dell XPS/Dimension 400/9150, og har selvfølgelig en moderne bryter (touch ?), som jeg vanskelig kommer til.

 

 

Om det viser seg at det IKKE er bryteren, har jeg da noen mulighet for å hente ut data fra diskene.Det er 2 stk 360gb disker, som er satt opp i et RAID-0 system.

Det er kanskje ikke bare å sette disse i en annen maskin, så har jeg til gang. Noen forslag til fremgansmåte ?

 

Noen ?

 

Du kan forsøke med å bytte ut minnebrikkene dine, disse ryker ofte i den type vær, spesielt hvis maskinen har stått påslått...

ellers så er det samme trikset som nevnt tidligere... ta ut diskene og sett de inn i en annen maskin... Raidet er brutt så du må bruke ett recovery program som leser raid0

jeg bruker selv filescavenger når filsystemer har krashet, meget fornøyd med det... reddet 95% data fra ett 7 diskers raid5 for meg.

 

sjansen er stor for at filsystemet ikke er ødelagt hvis disken snurrer, hvis indre kretser i disken er brent er det lite noen andre enn ibas kan gjøre.

men jeg hadde nok prøvd å bytte ut noen komponenter på pc'n først... så du hadde sluppet å bryte raidet

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Takk for svar, uten at det (foreløpig) har hjulpet meg.

 

Registrerer at strømforsyning virker ok.

Lyser en grønn diode på hovedkortet (er dette da ok?)

Diskene går rundt når jeg jumpstarter poweret

Av/på bryter sjekket, og funnet i orden.

Kontakter ser ut til å sitte på plass

Minnebrikker virker ok

 

Er det annet jeg kan sjekke for å finne ut hva som kan være galt

(maskinen er altså 100% død når jeg forsøker å slå den på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...