Gå til innhold

[Løst]Forskudd på arv gjennom lån, problemer.


DalaiLaban

Anbefalte innlegg

Bakgrunnshistorie:

 

Jeg og madammen har søkt lån og har fått beskjed om at summen på 1.5mil ikke kan gis til oss da vi tjener for lite, jeg er lærling.

Vi har derimot regnet ut at vi greier oss fint hvis vi hadde fått 1.5mil og renten hadde gått opp til 8%.

Vi søkte fastrente over 3år (slik at jeg er ferdig utlært) for å ha stabilitet.

Fastrente over 3år ligger på ca 4-4.50% effektiv så det greier vi fint.

 

Så kommer saken

Mine foreldre har sagt at de kan stille med 500.000kr som startkapital slik at vi ikke trenger å ta opp mer enn 1mil i lån noe vi kan få av banken.

 

Banken forteller da at hvis mine foreldre skal ta opp 500k for å gi oss disse pengene til oss vil dette bli betraktet som en forskudd på arven.

Dette betyr at jeg sitter igjen med 940k(arv som ikke er skattepliktig x 2) - 500k = 440k

Det er egentlig greit da jeg etter det banken\skattemyndighetene ser, får disse pengene, MEN vi betaler terminbeløpet til foreldrene mine tilbake sånn at jeg faktisk egentlig ikke får disse pengene.

 

Spørsmål:

Noen som har et forslag til hvordan dette kan gjøres uten å bli skattelagt i seinere tid?

Eventuelt erfaringer?

Siste spørsmål: Hva gjør banken med opplysningen om hva vi skal bruke pengene til? Er det for å dekke seg selv hvis noen skulle finne på noe sprell med pengene så banken "handlet i god tro"?

Endret av DalaiLaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mine foreldre har sagt at de kan stille med 500.000kr som startkapital slik at vi ikke trenger å ta opp mer enn 1mil i lån noe vi kan få av banken.

 

Banken forteller da at hvis mine foreldre skal ta opp 500k for å gi oss disse pengene til oss vil dette bli betraktet som en forskudd på arven.

Dette betyr at jeg sitter igjen med 940k(arv som ikke er skattepliktig x 2) - 500k = 440k

Det er egentlig greit da jeg etter det banken\skattemyndighetene ser, får disse pengene, MEN vi betaler terminbeløpet til foreldrene mine tilbake sånn at jeg faktisk egentlig ikke får disse pengene.

 

Kan ikke helt se logikken i dette, er vel bare et lån det er snakka om her ? Og ikke forskudd på arv.

Lenke til kommentar

Er da ingen automatikk i at lån fra foreldre automatisk skal betraktes som arv. Kan ikke fatte hva slags agenda banken har som får dem til å begynne å skulle blande seg opp i private forhold og spre falsk informasjon som dette.

 

Bare sørg for at beløpet du skylder ved utgangen av året føres riktig opp i både din og foreldren din sin selvangivelse, så er alt i orden.

Lenke til kommentar
Kan ikke fatte hva slags agenda banken har som får dem til å begynne å skulle blande seg opp i private forhold og spre falsk informasjon som dette.

 

Hvis han spør banken om råd så er det vel greit? Han må jo ha fortalt det til banken.

Og hvis han har fortalt om dette til banken like rotet som han har gjort her, så er det ikke rart om rådene begynner å sprike.

Lenke til kommentar

Eg ser denne er satt som løst, men det finnes en utvei:

 

Dere kan låne 500k av foreldrene dine uten at det blir regnet som arv. Dette blir som et vanlig lån, med renter på vanlige markedsmessige vilkår.

 

Her er trikset: Dere betaler ikke. Renten blir ettergitt av dine foreldre, og blir regnet som gave fra dine foreldre til deg. Dere kan motta gave inntil 1 G (eller var det 1/2 G ? ) hvert år uten at det blir regnet som arv.

 

Dere må også huske å oppgi dette i selvangivelsen din som lån, og foreldrene dine må oppgi dette som en fordring (krav).

 

Dermed blir dette et låneforhold, og ikke en arv.

Endret av bvlgari
Lenke til kommentar
Kan ikke fatte hva slags agenda banken har som får dem til å begynne å skulle blande seg opp i private forhold og spre falsk informasjon som dette.

 

Hvis han spør banken om råd så er det vel greit? Han må jo ha fortalt det til banken.

Og hvis han har fortalt om dette til banken like rotet som han har gjort her, så er det ikke rart om rådene begynner å sprike.

 

Fullstendig klar over at det var rotete skrevet men tror jeg har fått svar på det jeg trenger.

 

Uansett takk til alle for innleggene :)

Lenke til kommentar
Er da ingen automatikk i at lån fra foreldre automatisk skal betraktes som arv. Kan ikke fatte hva slags agenda banken har som får dem til å begynne å skulle blande seg opp i private forhold og spre falsk informasjon som dette.

Banken blander seg heller ikke. Men staten vil blande seg, for de skal ha skatt av gave. "Lån" uten renter som aldri tilbakebetales er faktisk en gave, og da skal de ha sitt (arveavgift).

 

Måten å løse dette på er at foreldrene tar rente av lånet (lik markedsrente 3-4%). Samtidig så kan de gi deg 36000kr i året (1/2 Grunnbeløp) hver uten at det utløser arveavgift. Disse pengene kan du dermed trekke fra på lånet. Så selv om lånet "vokser" på grunn av renter så minker det mer med tanke på de årlige gavene.

 

Dette forutsetter selvsagt at dine foreldre har råd til å gi deg denne gaven årlig. Men gjør ting riktig når du låner penger av dine foreldre. Det er VELDIG surt å utløse arveavgift bare fordi man er sta og ikke vil gjøre det etter reglene angående renter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...