Chr1stian Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 PCen jeg bruker nå er alt for dårlig ( 256mb ram / 60 GB lagring / resten er for flaut å nevne.. xD ) og har derfor bestemt meg for å kjøpe en ny PC. Denne gangen en stasjonær til rundt 10k. Har sett en del rundt på nettet og liker veldig godt denne Packard Bell'en fra elkjøp: http://www.elkjop.no/product/data/stasjona...=Specifications Vurderer å kjøpe den som en pakke med skjerm, mus og tastur. Spørsålene mine er som følger: Er denne PCen enkel å oppdatere senere (tenker spessielt på skjermkortet)? - Kainettet virker stort, så jeg tror ihvertfall det skal være plass inni der Er skjermkortet/skjermkortene gode nok? - Blir vel bare BF 2 i starten.. men kunne vært greit om det var lett å oppgradere/bytte skjermkortet for å spille nyere spill, om jeg en gang skulle ønske det. Vennlig hilsen Christian. Takk for alle innspill og hjelp
Chr1stian Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Prosessor Prosessortype Intel Core i7 Nummer 920 Hastighet (GHz) 2,66 CPU Cache 8MB Chipset Intel X58 Minne RAM-type DDR3 RAM (MB) 9 216 Maksimalt oppgraderbart minne i MB 12 000 Minnehastighet i MHz 800 RAM-spor (total) 6 RAM-spor (ledig) 0 Lagring Antall harddisker 1 Kapasitet (GB) 640 Omløpshastighet (RPM) 7 200 Lyd/Grafikk Type lydkort Realtek ALC 888S HD audio 7.1 Frittstående lydkort Type grafikkort 2x NVIDIA GT230 1.5GB SLI DVI/VGA/HDMI E0 Dedikert videominne (MB) 1 500 Delt videominne (MB) 3 327 Synes godt elkjøp kunne gitt litt mere info.. lurer blandt annet på hvordan det er med strømforsyning til denne PCen. Står at det er 9 GB ram, og det høres nesten for bra ut Er det noe lureri? xD Ser at det står at det er 0 Ram spor ledig, vel det da si at jeg ikke kan sette inn flere "ram-kort"?
bigggan Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Kjermkortet er litt dårlig da... Ville heller hatt et H4890 eller 70 i CF 9 GB ram er oppskrytt.. 4 GB holder i massevis, (dogg ikke i i7, da er det lurest med 6 tror jeg) se på PC byggeren eller PC i deler hos Komplett.no
Chr1stian Skrevet 26. august 2009 Forfatter Skrevet 26. august 2009 Kjermkortet er litt dårlig da... Ville heller hatt et H4890 eller 70 i CF 9 GB ram er oppskrytt.. 4 GB holder i massevis, (dogg ikke i i7, da er det lurest med 6 tror jeg) se på PC byggeren eller PC i deler hos Komplett.no Vet at skjermkortet ikke er av det beste, men det er 2 stk .. Kan ikke så mye om pc i deler og spessielt ikke skjermkort, så om det holder bra til bf2 og lignende er jeg fornøyd foreløpig. En stor fordel er om det er enkelt å senere oppgradere/sette inn nytt skjermkort om det blir nødvendig.
CorporalClegg Skrevet 26. august 2009 Skrevet 26. august 2009 Det er enkelt å bytte skjermkort, ja. Og siden PSU er dimensjonert for 2 kort er du sikret å ha power nok til et nytt kort.
Chr1stian Skrevet 27. august 2009 Forfatter Skrevet 27. august 2009 Lurer litt på en ting her. Det er 6 stk DDR3 minnekort à 1,5 GB med en ytelse på 800mhz. Når jeg søker etter DDR3 minnekort på nettet, finnes det ingen med en hastighet på under 1000mhz. Merkelig at elkjøp da tydeligvis har den delen? :æ
program Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Minne er nå en ting, men jeg synes uansett ikke du burde gå for den PCen. 9gb minne gjør ikke PCen raskere hvis du ikke bruker veldig mye resurser.
Chr1stian Skrevet 27. august 2009 Forfatter Skrevet 27. august 2009 Minne er nå en ting, men jeg synes uansett ikke du burde gå for den PCen. 9gb minne gjør ikke PCen raskere hvis du ikke bruker veldig mye resurser. Hva slags ressurser tenker du på? Penger? Hva slags komponenter/deler skulle jeg kjøpt for å få PCen til å gå raskere isåfall? Det er 6 stk DDR3 minnekort à 1,5 GB med en ytelse på 800mhz. Da er det ingen ledige RAMplasser igjen (vet ikke helt hva de plassene heter xD), men om jeg tar vekk det ene kortet og bytter det ut med f.eks ett 2*1 GB 1500++ Mhz kort, vil det da gjøre PCen raskere, eller må alle kortene være like?
jornboss Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Det er enkelt å bytte skjermkort, ja. Og siden PSU er dimensjonert for 2 kort er du sikret å ha power nok til et nytt kort. PCen drar det meste av alle ting som en normal og forsåvidt krevende bruker ønsker. Skjermkortet er GT9600 i SLI, og det yter som ca GTX260 eller noe sånt. Skal du bytte skjermkort så er jeg enig med Clegg, det kan ikke være noe problem. Dog tviler jeg på om du i det hele tatt trenger det. Bar dersom du er veldig gamer-krevende er det behov feks Crysis ol på høyere innstillinger. Det meste andre klarer du å dra. I tillegg så får du jo ikke stort bedre på markedet til andre ting - foto, editing y name it så er i7 og 9GB m 64-bit OS egnet til "alt". PCen er helt greit kjøp i mine øyne. De du bygger hos Komplett og Netshop m/OS er ikke særlig billigere heller. Rammen skal du bare la være, hverken rammen eller andre ting på PCen er noen bremseklosse. Endret 27. august 2009 av jornboss
program Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Beklager. Blander poster nå. Trodde du skulle være en gamer PC. Men som en allround PC er denne veldig god. Endret 27. august 2009 av program
NoWiSee Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Husker vi pleide å kalle de "Crappard Hell" på grunn av den gode kvaliteten på delene de brukte og fordi de aldri gikk i stykker. Vet du hvordan du bygger en pc? Isåfall får du en bedre pc for mindre penger om du bygger den selv. Og det aller beste med å få en ny pc er å bygge den og installere nytt OS
CorporalClegg Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 Har fysisk sett og tatt på maskinen, tilogmed stukket hodet innenfor, alt virker solid. Dette er et veldig godt kjøp!
jornboss Skrevet 27. august 2009 Skrevet 27. august 2009 (endret) Husker vi pleide å kalle de "Crappard Hell" på grunn av den gode kvaliteten på delene de brukte og fordi de aldri gikk i stykker. Vet du hvordan du bygger en pc? Isåfall får du en bedre pc for mindre penger om du bygger den selv. Og det aller beste med å få en ny pc er å bygge den og installere nytt OS Alvorlig talt men dette kanskje stemte for 20 år siden. Dersom du er over 40 år tenker jeg du har et poeng. I dag er det slik at det faktisk ikke er så mange produsenter av skjermkort, prosessor eller harddisk aller hva det nå er. Hvem tror du har laget i7 prosessoren? Harddisken da - som det faktisk bare finnes noen får produsenter av? Dessverre du lever i fortiden - og er du 20 år tror jeg faktisk ikke du EDIT: VET hva du snakker om..... Endret 28. august 2009 av jornboss
NoWiSee Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Husker vi pleide å kalle de "Crappard Hell" på grunn av den gode kvaliteten på delene de brukte og fordi de aldri gikk i stykker. Vet du hvordan du bygger en pc? Isåfall får du en bedre pc for mindre penger om du bygger den selv. Og det aller beste med å få en ny pc er å bygge den og installere nytt OS Alvorlig talt men dette kanskje stemte for 20 år siden. Dersom du er over 40 år tenker jeg du har et poeng. I dag er det slik at det faktisk ikke er så mange produsenter av skjermkort, prosessor eller harddisk aller hva det nå er. Hvem tror du har laget i7 prosessoren? Harddisken da - som det faktisk bare finnes noen får produsenter av? Dessverre du lever i fortiden - og er du 20 år tror jeg faktisk ikke du hva du snakker om..... Hva er det du babler om? Halvparten av det du skriver gir ikke meningen og den andre halvparten er så full av skrivefeil at det nesten ikke går an å lese. Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om, jeg har vokst opp med pc-er som min største interesse, jobbet på et verksted hvor jeg reparerte pc-er og bygd en hel masse pc-er privat. Verkstedet jeg jobbet på hadde garantireparasjoner av alle de store merkene(HP, Compaq, Dell, Packard Bell, Fujitsu Siemens, etc..) så jeg vet veldig godt hvilke merker vi hadde mest av inne til reparasjon, og Packard Bell var høyt på listen over pc-er med mye feil. Alle produsenter av pc-er bruker prosessorer fra Intel eller AMD, de bruker harddisker fra WD eller Seagate og skjermkort fra Intel, Amd eller nVidia. Men på alle andre komponenter sparer de så mye penger de kan. Det betyr at du får et hovedkort som ofte er designet av pc produsenten og satt sammen med de billigste delene de kunne oppdrive på det tidspunktet. De kjøper også de billigste strømforsyningene de kan, og sørger ofte for at effekten på strømforsyningen er akkurat nok til å drive de komponentene pc-en kommer med som standard. Og ofte har de for få eller for dårlige vifter til å holde temperaturen nede i kabinettet. De gjør også en dårlig jobb når det gjelder design av kabinetter og det resulterer i at varm luft blir stående rundt komponenter som HDD og skjermkort.
Inge90 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Er aldri lurt å kjøpe gaming-PC hos elkjp, expert o.l. Kjøp heller på komplett, mpx, multicom, netshop o.l får mye mer for pengene.
cooster100 Skrevet 28. august 2009 Skrevet 28. august 2009 Hei, jeg sitter med NØYAKTIG den pakken du refererer til, og er storfornøyd! Kjører selv bf2 med alt på fullt med ca. 0 lagg.... Har hatt problemer med online play på bf2 grunnet 64-bit, men det kan fikses! Skjermkortet er nok flaskehalsen i dette oppsettet... Men i windows karakter (eller noe) får pc'n 5,7 av 5,9 mulige, og da er det 5,9 på alt untatt gaming som er 5,7... (Grunnet skjermkort) Til det med å kjøpe på elkjøp: Elkjøp var på tidspunktet jeg kjøpte BILLIGE enn å byggge selv! (Dette sjekket jeg grundig! Jeg tok sjansen! (Er egentlig imot) Fikk utstyret FØR det sto at de hadde det på lager! :O Hvis du ikke har problemer så er elkjøp fint =) Sjerm, tastatur og mus: Anbefales!!! PS: Stilig lys er en bonus
Chr1stian Skrevet 29. august 2009 Forfatter Skrevet 29. august 2009 Takk for hjelpen folkens. Vurderer å kjøpe disse delen og så sette dem sammen selv: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=103496 Lurer på hvordan det er med opperativsystem/Office Pakke og 64. bit til den? Følger det med, eller må det kjøpes i tilleg?
darket Skrevet 29. august 2009 Skrevet 29. august 2009 det følger ikke med. blir fort etpar tusen med vista+office pakka
Chr1stian Skrevet 30. august 2009 Forfatter Skrevet 30. august 2009 (endret) Tror nok jeg skal bygge en egen PC da Men da er det en del ting jeg må ha klart: Er amentio.no en bra side å kjøpe fra? Er nemlig der de har alle delene billigst, og tror det er en fordel? Hvor mye vil det koste for Operativsystem? Burde jeg kjøpe på nett eller i butikk? Tenker da på Microsoft Windows Vista Home Premium, eller annet 64. bits system som virker bedre..? (Og som kan oppgraderes gratis til Win 7 senere) Trenger også Office Programmene som Word, Excel og PowerPoint. OneNote har jeg Endret 30. august 2009 av Chr1stian
noob11 Skrevet 30. august 2009 Skrevet 30. august 2009 Husker vi pleide å kalle de "Crappard Hell" på grunn av den gode kvaliteten på delene de brukte og fordi de aldri gikk i stykker. Alvorlig talt men dette kanskje stemte for 20 år siden. Dersom du er over 40 år tenker jeg du har et poeng.... Holder i massevis å være over 30 for at dette skal stemme. Er man over 40 så har man nok også fått med seg perioden da alle leverandører hadde sine egne løsninger og solgte PCer som var 80% IBM kompatible osv. Problemet med PB og de andre var at de hadde kabinettløsninger som var hinsides all fornuft, egne avtaler med produsenter på noen komponenter slik at ting ikke fungerte annet enn med deres eget hardware/software osv. Men, nok mimring. I dag så funker de aller fleste pakkeløsninger helt greit for folk med ingen/lite kunnskap/interesse av annet en å få opp windowsen og programmene sine. For folk som er opptatt av pris/ytelse/frihet så er pakkeløsningene rent hat. Det samme skjer vel i alle bransjer. Hadde jeg hatt kunnskap/interesse kunne jeg sikkert ha spart mange penger på reperasjoner av bil og sikkert fått bedre ytelse også. Samme med vaskemaskiner osv. Blir sikkert like 'lurt' på elkjøp på de produktene som jeg føler elkjøp prøver å 'lure' meg på PC markedet, men siden jeg ikke har peiling så gjør det meg egentlig ingenting å bli snytt på en vaskemaskin. Jeg går utifra at de som kjøper PCpakker på elkjøp har det på samme måten. Så til Chr1stian: Amentio.no er en fin side å kjøpe fra. Har selv handlet der og er fornøyd. OS kan du fint kjøpe på nett. Les litt om forskjellene på OEM og Retail før du bestemmer deg. Office pakka til MS kan du kjøpe. Det finnes studentlisenser som er billigere om du er det. Alternativt kan du laste ned openoffice som fungerer omtrent helt likt og er gratis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå