Gå til innhold

Kjøp privat kort til firma(enkeltmannsforetak)


Anbefalte innlegg

Ved en rekke anledninger har jeg benyttet min private bank og via kort til å betale firma relaterte saker. F.eks kjøp av programvare til utenlandsk selskap, rekvisita på Clas Ohlson og Biltema (De har mye rart og nyttig så lenge du klarer å holde deg unna "nice to have" tingene). Noe av det er til eget firma, andre er betaling av kunders utgifter og viderefaktureres. For å få mer orden på dette i fremtiden, har jeg gått til anskaffelse av kredittkort knyttet til firmakontoen, opplevde til min store overraskelse av Biltema ikke tok kredittkort og måtte bruke privatkortet igjen.

Kan jeg føre dette som varekjøp eller hvordan gjøres det?

I et par tilfeller har jeg foretatt "varekjøp for videresalg", hvor et par av varene i kjøpet var til eget bruk. Burde jeg ført det anderledes, eller splittet det opp?

 

Vera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved en rekke anledninger har jeg benyttet min private bank og via kort til å betale firma relaterte saker. F.eks kjøp av programvare til utenlandsk selskap, rekvisita på Clas Ohlson og Biltema (De har mye rart og nyttig så lenge du klarer å holde deg unna "nice to have" tingene). Noe av det er til eget firma, andre er betaling av kunders utgifter og viderefaktureres. For å få mer orden på dette i fremtiden, har jeg gått til anskaffelse av kredittkort knyttet til firmakontoen, opplevde til min store overraskelse av Biltema ikke tok kredittkort og måtte bruke privatkortet igjen.

Kan jeg føre dette som varekjøp eller hvordan gjøres det?

 

Føres som vanlig varekjøp, men i stedet for å debitere firmakonto fører du det enten over 2055 (innskudd kontanter fra privat), eller du kan bruke/opprette en konto for kortsiktig gjeld. Så betaler du tilsvarende beløp fra firmakontoen til privatkonto i nettbanken, og fører det enten mot 2061 (uttak kontanter til privat) eller mot samme gjeldskonto og nuller den ut. En del butikker tar som du har oppdaget ikke rene kredittkort, så et firmakort med maestro/Bankaxept anbefales. Og ja, Biltema og Clas Ohlson har mye rart og nyttig, så lenge du bruker kritisk sans med tanke på kvaliteten. Verktøyet fra Biltema med 10 års garanti er f.eks. bra, resten er mer tvilsomt...

 

I et par tilfeller har jeg foretatt "varekjøp for videresalg", hvor et par av varene i kjøpet var til eget bruk. Burde jeg ført det anderledes, eller splittet det opp?

 

Så lenge det ble ført med rett mva-sats, tror jeg ikke det er noe problem, annet enn for din egen del (et misvisende resultatregnskap som viser litt feil med tanke på hva pengene egentlig har gått til) -bunnlinja og skatten blir ikke påvirket, og kan ikke se at skatteetaten skulle bry seg om det. Men egentlig burde det jo vært splittet opp på flere linjer, ja -for din egen oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...