Gå til innhold

Selvbygd ESXi-server - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker på å bygge meg en ESXi-server ettersom den gamle har blitt stasjonær.

 

Jeg har sett en del på listen over støttet maskinvare, men hvis det er noen her som har et greit oppsett å anbefale så setter jeg pris på det. Det er vel SATA-kontroller og ethernet som er det mest kresne.

 

Jeg hadde tenkt meg to disker i RAID-1 - men støtter ESXi software-raid, eller må jeg bruke HW-raid?

 

Det skal ikke være noe highend-system. En middels Core2Duo og 8 GB minne holder i massevis for meg.. disker har jeg, så det står egentlig på å velge det riktige hovedkortet. HK med VGA er å foretrekke (og det bør ha PS/2 ettersom jeg bruker en KVM-switch kun med PS/2).

 

Setter pris på alle erfaringer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Tenker på å bygge meg en ESXi-server ettersom den gamle har blitt stasjonær.

 

Jeg har sett en del på listen over støttet maskinvare, men hvis det er noen her som har et greit oppsett å anbefale så setter jeg pris på det. Det er vel SATA-kontroller og ethernet som er det mest kresne.

 

Jeg hadde tenkt meg to disker i RAID-1 - men støtter ESXi software-raid, eller må jeg bruke HW-raid?

 

Det skal ikke være noe highend-system. En middels Core2Duo og 8 GB minne holder i massevis for meg.. disker har jeg, så det står egentlig på å velge det riktige hovedkortet. HK med VGA er å foretrekke (og det bør ha PS/2 ettersom jeg bruker en KVM-switch kun med PS/2).

 

Setter pris på alle erfaringer! :)

 

 

Jeg kjører ESXi på en gammel HP/ Compaq pc ( Pentium 4 Socket 775) Det jeg har fått intrykk av du må passe på er, Lan og Sata-Kontroller som du sier / Chipset hvis du skal bruke de integrerte sata portene.

 

Vet ikke om hvordan støtten er med raid, men til lagerdisk kjører jeg to 500 gb disker i ett "Datastore". Som gjør at os`ene oppfatter det som en stor disk på 1000 gb.

Vet ikke om det er raid eller bare at VMWare legger diskene etterhverandre?

Men dette er jo ikke RAID 1 som du ønsker.:p

 

 

mvh

Lenke til kommentar

kjører riktignok full esx selv, men det er ingen støtte for software raid eller fakeraid, så du må ha en relativt voksen kontroller for å få raid støttet.

 

alternativt kan du gjøre som meg, putte diskene i en annen maskin å dele de til esx via NFS eller iSCSI, da har du raid i enden og full funksjonalitet.

Lenke til kommentar
kjører riktignok full esx selv, men det er ingen støtte for software raid eller fakeraid, så du må ha en relativt voksen kontroller for å få raid støttet.

 

alternativt kan du gjøre som meg, putte diskene i en annen maskin å dele de til esx via NFS eller iSCSI, da har du raid i enden og full funksjonalitet.

 

Bare lurer, hva gjør ESX(i) hvis den mister kontakten med NFS/iSCSI sharen?

 

Scenario: 1 OS på VMWare bruker en datastore som er en NFS share (La oss si en webserver med masse bilder ex), VMWare mister kontakten med NFS sharen (La oss si at den serveren som har den NFS sharen,har gått ned)

Hva skjer da med det os`et ? Vil det bare bli utilgjengelig (At filene er utilgjengelig for os ) eller må man konfigurere det opp på nytt (Datastore ++ ) ?

 

 

mvh

Lenke til kommentar
Jeg kjører ESXi på en gammel HP/ Compaq pc ( Pentium 4 Socket 775) Det jeg har fått intrykk av du må passe på er, Lan og Sata-Kontroller som du sier / Chipset hvis du skal bruke de integrerte sata portene.

 

Vet ikke om hvordan støtten er med raid, men til lagerdisk kjører jeg to 500 gb disker i ett "Datastore". Som gjør at os`ene oppfatter det som en stor disk på 1000 gb.

Vet ikke om det er raid eller bare at VMWare legger diskene etterhverandre?

Men dette er jo ikke RAID 1 som du ønsker.:p

 

Nei, RAID-0 er uaktuelt.

 

Hvorfor ESXi og ikke KVM for eksempel?

 

Godt spørsmål.. jeg har vel egentlig lyst til å jobbe og lære mer om VMWare-produkter.

 

kjører riktignok full esx selv, men det er ingen støtte for software raid eller fakeraid, så du må ha en relativt voksen kontroller for å få raid støttet.

 

alternativt kan du gjøre som meg, putte diskene i en annen maskin å dele de til esx via NFS eller iSCSI, da har du raid i enden og full funksjonalitet.

 

Jeg holder meg sannsynligvis til èn disk, så får jeg heller ta backup av viktige image en gang iblant.

 

kjører riktignok full esx selv, men det er ingen støtte for software raid eller fakeraid, så du må ha en relativt voksen kontroller for å få raid støttet.

 

alternativt kan du gjøre som meg, putte diskene i en annen maskin å dele de til esx via NFS eller iSCSI, da har du raid i enden og full funksjonalitet.

 

Bare lurer, hva gjør ESX(i) hvis den mister kontakten med NFS/iSCSI sharen?

 

Scenario: 1 OS på VMWare bruker en datastore som er en NFS share (La oss si en webserver med masse bilder ex), VMWare mister kontakten med NFS sharen (La oss si at den serveren som har den NFS sharen,har gått ned)

Hva skjer da med det os`et ? Vil det bare bli utilgjengelig (At filene er utilgjengelig for os ) eller må man konfigurere det opp på nytt (Datastore ++ ) ?

 

 

mvh

 

Jeg vil anta at den virtuelle maskinen fryser?

 

---

 

Har tittet litt på ultimatewhitebox.com, og ser ut til at ASUS P5Q SE2 har en støttet SATA-kontroller, også kan jeg kjøpe til et Intel PRO/1000 nettverkskort for under 300,- i tillegg. Kortet støtter 16 GB minne og kraftig nok CPU.

 

Det må vel være et greit valg?

 

---

 

EDIT2: slik kan en mulig handlevogn se ut..

 

ASUS P5Q SE2 Mainboard S-775 P45 ATX PCI-E Audio GbLAN SATA-II DDR2 Retail (P5Q SE 2) 675,-

INTEL DESKTOP ADAPTE LOW PROFILE INTEL PRO/ 1000GT BULK IN (PWLA8391GTLBLK) 217,-

INTEL CORE2D E7500 2.93GHZ 1066/3M S775 (BX80571E7500) 986,-

KINGSTON DDR2 HyperX PC6400 4096MB CL4, Kit w/two matched HyperX 2048MB LL (KHX6400D2LLK2/4G) 523,-

WESTERN DIGITAL Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM (WD740ADFD) 657,-

 

TOTALT: 3 058,-

 

Minne kan jeg bytte ut ettersom jeg trenger det.

 

Kommentarer?

Endret av Izte
Lenke til kommentar
kjører riktignok full esx selv, men det er ingen støtte for software raid eller fakeraid, så du må ha en relativt voksen kontroller for å få raid støttet.

 

alternativt kan du gjøre som meg, putte diskene i en annen maskin å dele de til esx via NFS eller iSCSI, da har du raid i enden og full funksjonalitet.

 

Bare lurer, hva gjør ESX(i) hvis den mister kontakten med NFS/iSCSI sharen?

 

Scenario: 1 OS på VMWare bruker en datastore som er en NFS share (La oss si en webserver med masse bilder ex), VMWare mister kontakten med NFS sharen (La oss si at den serveren som har den NFS sharen,har gått ned)

Hva skjer da med det os`et ? Vil det bare bli utilgjengelig (At filene er utilgjengelig for os ) eller må man konfigurere det opp på nytt (Datastore ++ ) ?

 

 

mvh

 

Om NFS/iSCSI blir utilgjenglig, så blir diskene plassert der også utilgjenglige.

Hvordan OS'et håndterer å miste diskene sine, varierer. Men det er åpenbart ganske kritisk.

 

ESX(i) i seg selv derimot, fortsetter å kjøre.

 

Bygger man løsningen selv, kan det være greit med en direkte kabel mellom esx og filserver, så slipper du i det minste en potensiell feilkilde.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

Såvidt jeg vet er vel Linux-støtten (som gjeste-OS) heller laber under Hyper-V.

 

Uansett har jeg hatt ESXi kjørende en stund nå, og det fungerer strålende :)

 

Kan jeg skrive under på. Jeg har brukt både ESXi, Hyper-V og Citrix sin Xenserver i jobben, og av disse er det ESX(i) jeg har likt best. Har vært mye "installert "dette" om du skal bruke "dette" gjeste OSet, noe som fort blir slitsomt. Jeg synes også at vmware har laget den beste klienten for administrering av hosten. Dessuten er ESXi 4.0 mye bedre enn det 3.5 var. Et annet problem som vi møtte på var backupenheter (både tape og disk) hadde problemer under xenserver, og det måtte fort noen stygge hacks til får å få dette til å funke. På ESXi var ikke dette noe som helst problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...