Gå til innhold

Hva trenger jeg av kjøretimer osv?


Berga

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger:

  • Trafikalt grunnkurs
  • Veiledningstime trinn 2
  • Sikkerhetskurs på bane ("glattkjøring")
  • Veiledningstime trinn 3
  • Sikkerhetskurs på vei
  • Teoretisk prøve
  • Praktisk prøve

Trafikalt grunnkurs (TGK) kan du ta fra du er 15 år.

 

Jeg synes du skal starte å øvelseskjøre tidlig, gjerne allerede når du er 16 (og har fullført TGK). Du bør øvelseskjøre mye. Selv om det har kommet mange reformer og glupe idéer når det gjelder obligatorisk kjøreopplæring, viser det seg at man lærer aller mest av mengdetrening. Spesielt trening i "realistiske settinger", for eksempel kjøring på ferie, til fotballtrening og slikt, er verdifullt ved siden av vanlig øvelseskjøring. Greier du å øvelseskjøre 2000 km privat er det kjempeflott (5000 km er enda bedre).

 

Da jeg tok lappen gjorde jeg en avtale med far at jeg skulle være med han på Galdhøpiggen dersom jeg fikk kjøre til og fra (bodde like ved Oslo). Enormt verdifullt!

 

Statens vegvesen har utformet en brosjyre: Førerkort klasse B: Opplæring, øvingskjøring og mengdetrening – en veiledning

 

Når man bør begynne med skolekjøring kan være individuelt. Dersom du har mulighet til å kjøre mye privat, trenger du antagelig færre timer. Likevel tror jeg det er lurt å starte tidlig med en kjøreskole, slik at du alltid er på "rett vei". Du trenger ikke ha time der hver uke, kanskje en gang i måneden - hvis du kjører mye hjemme. Den vanligste årsaken til stryk har antagelig noe å gjøre med at man har for lite (korrekt) trafikal erfaring før oppkjøring.

 

vegvesen.no står det mye fin informasjon om opplæringen i klasse B.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...