Gå til innhold

Stjålet mobil, hvilke muligheter?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Som flere andre uheldige sjeler i denne verden har jeg fått min mobil stjålet. Anmeldelsen er ferdig utfyllt og skal muligens leveres inn. Men mest av alt vil jeg som alle andre i denne situsjonen få mobilen tilbake. Jeg regner med at svaret fra politiet er henleggelse i mangel på bevis eller ressurser. Men her kommer det store spørsmålet...

 

IMEI nummeret blir jo bundet opp mot en telefon. Politiet vil vell bare melde inn IMEI nummeret til registeret og telefonen vil bli sperret. Men operatøren vil vell kunne se hvilket nummer som er knyttet opp mot IMEI nummeret, men dog ikke har lov å oppgi det til meg? Altså, hvis jeg snakker med en som har tilgang til denne databasen vil jeg da få fatt i nummeret til den som går rundt med min telefon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IMEI nummeret blir jo bundet opp mot en telefon. Politiet vil vell bare melde inn IMEI nummeret til registeret og telefonen vil bli sperret. Men operatøren vil vell kunne se hvilket nummer som er knyttet opp mot IMEI nummeret, men dog ikke har lov å oppgi det til meg? Altså, hvis jeg snakker med en som har tilgang til denne databasen vil jeg da få fatt i nummeret til den som går rundt med min telefon?

 

 

IMEI blir ikke bundet opp mot telefonen, IMEI er serienummeret på telefonen. IMEI blir bundet til telefonnummeret ditt når du subsidierer telefonen.

 

Operatøren vil kunne se hvilket nummer som er knyttet opp til IMEI, ja.

Men jeg tviler på om telefonen "rapporterer" til operatøren hvilket sim-kort som står i.

 

De som har tilgang til denne databasen er operatøren. Jeg jobber i en elektrobutikk og kan ikke søke opp IMEI-nr i feks. forhandlersystemet til Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...