Gå til innhold

Alternativer til Panasonic DMC-LX3?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skulle hatt meg et nytt lommevennlig avansert kamera. Jeg har følgende "krav":

 

- Maks 28 mm som største vidvinkel

- Mulighet for manuell blender og lukker (ja, jeg bruker faktisk det iblant)

- Bildestabilisator (vil trolig bli brukt en del i lavlys-forhold)

 

Av de jeg har sett på så langt, er det Panasonic Lumix DMC-LX3 som utmerker seg. Ekvivalent 24mm vidvinkel, f2.0 og litt større sensor enn det som er vanlig klinger godt i mine øre. At det kun har zoom til 60mm tror jeg ikke gjør noe for meg. At det også støtter raw og lukker-/blenderprioritet er bonuser jeg liker.

 

Finnes det andre "entusiast-kompakter" jeg burde se på? Det bekymrer meg litt at LX3 er over et år gammel nå - noe nytt og bedre er trolig forholdsvis nært. Jeg er forsåvidt motstander av at man bestandig skal vente på noe nytt og bedre, men hvis LX3 er nær EOL, hadde det vært interessant sett etterfølgeren før man handler... G11 er sikkert bra, men tror ikke det passer i lommene mine? Antageligvis blir det trangt nok med LX3.

 

Noen tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Dette hadde gått meg hus forbi. Ser veldig lovende ut, blir spennende med tester av denne :)

 

S90 mangler HD-video, 24mm vidvinkel, er nesten 4mm tykkere (men noe smalere og lavere), tilsynelatende dårligere batterilevetid, litt mindre sensor, og er ikke blender på tele ganske dårlig? Men ingenting av det betyr noe for meg hvis det tar bedre bilder enn LX3 :)

Lenke til kommentar
Hmm. Dette hadde gått meg hus forbi. Ser veldig lovende ut, blir spennende med tester av denne :)

 

S90 mangler HD-video, 24mm vidvinkel, er nesten 4mm tykkere (men noe smalere og lavere), tilsynelatende dårligere batterilevetid, litt mindre sensor, og er ikke blender på tele ganske dårlig? Men ingenting av det betyr noe for meg hvis det tar bedre bilder enn LX3 :)

 

Enig i at S90 ser lovende ut. Om det tar bedre bilder enn LX3 vil jo testene vise, men det vil overraske om det er en kjempeforskjell. Forøvrig har Panasonic ikke oppdatert LX-serien like ofte som de andre modellene så LX3 kan godt holde både et halvt og ett år til, men det kan selvsagt også erstattes om en uke.

 

Gitt at S90-bildekvalitet blir omtrent på høyde med LX3 så vil S90 og LX3 uansett ha hver sine fordeler og ulemper. For mange vil nok zoomområdet være avgjørende, trenger du 24mm vidvinkel eller 105mm tele? Du får ikke begge deler i noen av disse. Vil du ha blitssko hos Canon må du opp på G11, men da blir kameraet en god del større og tyngre også.

 

Siste spørsmål er om du har sjekket Ricoh. De har oppdatert GR Digital til versjon 3 nylig, men da får du fast optikk med 28mm (ekvivalent) brennvidde. Interessant nok har GR Digital III samme sensorstørrelse og oppløsning som Canon S90. Hvis du ikke vil ha fast optikk har Ricoh også GX100 og GX200 som begge ser ut til å være i salg selv om GX100 er ganske gammelt. GX200 som er nyere ser ut til å være vanskeligere å finne, så kanskje vi får en GX300 snart som bruker samme sensor som GR Digiat III. Uansett, det fine med GXx00-serien er bra blender, zoom fra 24-75mm og mulighet for elektronisk søker. De er også særdeles velbygde, men GX100 som Japan Photo selger ganske rimelig i øyeblikket inkludert elektronisk søker er dessverre en del dårligere enn LX3 på høy Iso.

Lenke til kommentar

Ricoh er også et godt forslag, men de er litt problematiske for tiden, siden de muligens holder på å skifte norsk importør. Vi sliter med å få pressemeldinger fra dem, og har måttet kontakte den svenske importøren for slikt. Testeksemplarer er også vanskelig å få fatt i for tiden, men spesielt GR Digital III er interessant å se nærmere på, så vi fortsetter med å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...