Gå til innhold

Kjøpt ny Acer Aspire 5810T, utolig treg


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter et lite uhell med den forrige pcen min, var det på tirsdag klart for å få en ny pc i hus. Jeg dro da til Elprice i Kristiansand. Jeg sa til mannen i butikken at jeg ville ha en pc som var forholdsvis rask, dro spill som cs/bf2/warcraft etc uten problemer, og som var "liten og nett". Han viste meg først en Acer pc som var veldig kraftig, men da jeg sa jeg trengte en pc med lang batterikapasitet anbefalte han den pcen jeg nå er eier av.

 

Valget falt da på en Acer Aspire 5810T.

 

Link til specs om pcen: http://www.elprice.no/skolestart/studier/a...4330-lxpdu0x189

 

Da jeg kom hjem og skulle starte pcen, reagerte jeg på at pcen var utrolig treig til å klargjøre seg. Jeg tipper jeg brukte rundt 40-50 minutter, før jeg var inne på Windows. Jeg tenkte egentlig ikke noe mer over det, men etterhvert skjønte jeg at noe var riv ruskende galt. Pcen er utrolig treg, og da mener jeg utrolig treg også. Tar år og dag å få startet opp programmer, når jeg skal skru opp lyden kan det ta opptil 30 sekunder før den faktisk reagerer, og det samme gjelder internett. Kan åpne firefox, og det kan ta 30-40 sek før jeg faktisk er på.

 

Har lest litt om denne pcen om at den har vunnet flere tester etc. Det kan da umulig være slik at den skal være såpass treig? Og når man i tillegg spytter i 7000 kr (som er mye for en student), er det rart at det skal være slik. Som sagt så er pcen bare 4 dager gammel.

 

Er det noen som har noen gode råd om hva jeg skal gjøre? Jeg vil veldig gjerne ha en slik maskin, hvis den faktisk er så bra som den sies å være. Er utrolig fornøyd med størrelsen, batterilevetiden og utseende på den.

 

 

Håper noen smarte sjeler kan hjelpe meg :)

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være noe feil med din maskin, jeg har 3810T med samme prosessor og skjermkort spesefikk generelt og her går alt du nevner strykende.

 

Fjern all dritt du ikke trenger og begynn med antivirusprogrammet Macfee(veldig ressurskrevende).

 

Min maskin bruker ca 30 sek fra strømstart til jeg er på nett og det vil jeg kalle rimelig godkjent og "med firefox"

 

Jeg regner med at du har kjørt alle oppdateringer, windows, flash, java etc inkl service pakkene?

 

Hvis maskinen din bruker 30 sek på å justere lyd må prosessoren eller rammen din henge for her går slikt med en gang. Jeg testet til og med Medal of Honor for en person med alt på Hight da han lurte på om han kunne spille FM og svake spill og spillet gikk strålende.

 

Er en annen her inne også med 5810T maskinen sliter med treghet og han har to kjerners prosessoren, han får feks ikke lyd i det hele tatt og sier den er dødstreg. Det er samme innmat på våres maskinen forskjellen er at du har større skjerm men dette kan ikke være forskjellen samt problemet ditt med reaksjon på noe så enkelt å justere lyd er jo klin galt det skal selvfølgelig ikke være sånn.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Har vært inne å sjekket hva som brukes på prossesoren. Firefox og msn bruker selvfølgelig endel. Men utifra det brukes det ikke en del. Men akkurat i det jeg skriver denne posten, bruker prossesoren 100, for så å hoppe ned til 30 igjen. Litt etter det stod den veldig lenge på 100 %, og jeg tok da screenshot, så dere kan få se hva den bruker resurrser på. Når den brukte 100 % var den også ekstrem treig, den hang seg og tok en stund før det ordnet seg igjen.

 

 

Kan også nevne at jeg oppdaget en ting på pcen nå. I følge specs skal det være 4 gb ram på pcen. Når jeg går inn på dxdiag, står det at det er 3000 mb minne. Men høyreklikker jeg på min datamaskin, står det 4 gb minne. Har sikkert ingen ting med dette å gjøre?!?

 

Regner med at det er noe feil med akkurat denne maskinen, og siden den er kliss ny har jeg kanskje noen angrerett etc? Noen forslag på hva jeg skal gjøre?

post-82284-1251041384_thumb.jpg

Endret av [dR]MiljO
Lenke til kommentar

Har vært inne å sjekket hva som brukes på prossesoren. Firefox og msn bruker selvfølgelig endel. Men utifra det brukes det ikke en del. Men akkurat i det jeg skriver denne posten, bruker prossesoren 100, for så å hoppe ned til 30 igjen. Litt etter det stod den veldig lenge på 100 %, og jeg tok da screenshot, så dere kan få se hva den bruker resurrser på. Når den brukte 100 % var den også ekstrem treig, den hang seg og tok en stund før det ordnet seg igjen.

Du må se HVILKEN prosess som bruker cpu. Ut fra bildet du har lagt ved kan man ikke se det. Scroll nedover..

 

Edit: Det er altså ikke MINNE du skal sortere på, men den kolonnen som begynner på P..

 

Kan også nevne at jeg oppdaget en ting på pcen nå. I følge specs skal det være 4 gb ram på pcen. Når jeg går inn på dxdiag, står det at det er 3000 mb minne. Men høyreklikker jeg på min datamaskin, står det 4 gb minne. Har sikkert ingen ting med dette å gjøre?!?

Fordi det er 32-bits operativsystem. Tåpelig å ha det når man har 4 gb ram, men det er nå åpenbart sånn Acer har valgt å gjøre det.

 

Regner med at det er noe feil med akkurat denne maskinen, og siden den er kliss ny har jeg kanskje noen angrerett etc?

Hvis den er kjøpt på nett er det angrerett.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hm.. ikke noe åpenbart der. Men jeg ser i system tray'en at cpu-måleren viser 100% (helt grønn). Litt søking på google viser at flere har samme problem som dette.

(eks: http://www.sevenforums.com/hardware-device...r-timeline.html )

 

Hvis du vil utforske litt mer, kan du laste ned SysInternals Suite og kjøre Process Explorer. Der får du en mer detaljert oversikt over hva som skjer.

 

Hvis du ikke gidder sånt, ta den med tilbake til butikken og vis dem maskinen. Ikke godta uten videre at de må sende den på verksted, dersom de foreslår det. Be om en ny, og si at dette er en DOA (dead on arrival)-sak.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Den PC-en du har kjøpt har en altfor svak prosessor og grafikkort til å kjøre nyere spill. Det er prisen du betaler for batteritid og vekt. Det er også nevnt i en test at prosessoren hadde problemer med å drive Vista. Maskinen er først og fremst beregnet for kontorarbeid og nettsurfing.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Men det skal fortsatt gå ann å bruke internett, msn etc, uten at alt hakker og maskinen låser seg? Han i butikken sa at maskinen burde klare fint å dra CS, Warcraft etc, men den lagger faktisk når jeg spiller Mario Party, det det spillet krever ikke mye.

 

Hva har jeg egentlig rett til å gjøre? Kan jeg møte opp i butikken, og si at jeg ikke er fornøyd med pcen? Hva vil de bak kassen si da?

Lenke til kommentar
Den PC-en du har kjøpt har en altfor svak prosessor og grafikkort til å kjøre nyere spill. Det er prisen du betaler for batteritid og vekt. Det er også nevnt i en test at prosessoren hadde problemer med å drive Vista. Maskinen er først og fremst beregnet for kontorarbeid og nettsurfing.

 

Tull denne maskinen driver Vista som en drøm og dette er evt problemer med den enkelte maskin.... Les hva jeg har skrevet før, jeg sitter faktisk ikke her og lyver gang på gang om maskinen jeg med flere er veldig fornøyde med.... Nei det er ikke en spillemaskin for 2009 krevende spill men som skrevet før så kjørte min maskin Medal of Honor "alt på High" strykende så den takler definitivt svakere spill som FM og Sims og jeg har den svakeste prosessoren og det svakeste skjermkortet i min (3810T)....

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

PCen skal selvsagt ikke oppføre seg slik som du beskriver her. Tyder mest på en hardwarefeil eller et temperaturproblem. Har du målt temperaturen i og rundt chassis, evt. blir maskinen veldig varm?

 

Ta den med tilbake til butikken ASAP og presenter problemet. Rimelig sikker på at Elkjøp hjelper deg.

 

Når det er sagt; jeg er ikke enig med selgerens anbefaling om at det var en PC i Timeline-serien du absolutt trengte. Ja, den har bedre batteritid enn det meste men det går alt for mye utover resten av oppsettet vs. pris, spesielt når du har ambisjoner om å bruke maskinen til litt spilling.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Han gått på den samme leie smellen selv. Skulle ha meg en Acer Aspire 5739G men endte opp med en Timeline 5810 i stedet. Tok med fruen, og selgeren kjørte på med tester osv. Dette var hos elprice. I skrivende stund er fruen på vei for å bytte den.

 

At det i det hele tatt er mulig å selge en så treig PC i 2009 i ufattelig. Maskinen takler så vidt vista, og åpner du explorer blir den som en gammal mann med kols. Jeg har fått core solo prosessoren.

 

Det som kanskje irriterer meg mest etter å ha sjekket litt, er hvordan de skamløst bruker en rekke tester av Core duo modelle til å fremme salget av dette trege makkverket av en PC. Det neste som er bra med den maskinen, er design og ett fantastisk tastatur. Men tastaturet er jo verdiløst med den forferdlige pekeplateknappen de har hevet på den. Her er testene jeg snakker om

PcWorld

 

VG

 

Din Side

 

Samtlige kjører med den kraftigste prosessoren.

 

 

Jeg er først og fremst forbanna på meg selv, for at jeg lot meg lure, og satser på at elprice har vett til å rydde opp etter seg.Jeg mener også at andre som ikke er fornøyd med denne pcen burde få bytte, da dette grenser til svindel....

Endret av ccfcbergen
Lenke til kommentar

Min kollega bestillte denne på tirsdag i forrige uke. Den låste seg. Fikk en ny på DOA senere forrige uke.

 

Idag hentet jeg ut min.....

 

Like ille. At det er mulig av Acer og levere noe sånt? Greit nok at sånt skjer, men 3 stk!?!?

 

Nå bruker jeg stort sett en hovedprosess, og det er windows update... 100% av prosessoren blir brukt!

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Acer har ekstreme problemer med alt de lager. Et eksempel er aspire one d751h, som har et veldig serisøt problem med at maskinen ryser seg. En eldri acer netbook jeg selv har hatt hadde også sine issues, med sleep mode, defekte vifter og div. Nå er en hel rekke timeline modeller blitt trukket tilbake pga overheting: http://gadgetmix.com/index/acers-13-inch-t...-and-as3810tzg/

 

Poenget mitt er at det virker som om Acer har mer enn bare uflaks med stort sett alt de spytter ut for tiden.

Lenke til kommentar

Merkelig min 3810T bruker 30 sek fra oppstart til jeg er på nett dette vil jeg si er meget bra... Forskjellen så vidt jeg forstår er skjermkortet på min og 5810T men fatter ikke hvordan dette skal gjøre 5810T treg? Min maskin drar Vista, HD video, og lettere spill så det suser.Jeg syntes det er rart at 5810T serien er så utrolige mye tregere men går ut fra at de som skriver her har fjernet alle tullete program fra Acer og virus programmet Macfee for det gjør maskinen døds treg...

 

Acer har ekstreme problemer med alt de lager. Et eksempel er aspire one d751h, som har et veldig serisøt problem med at maskinen ryser seg. En eldri acer netbook jeg selv har hatt hadde også sine issues, med sleep mode, defekte vifter og div. Nå er en hel rekke timeline modeller blitt trukket tilbake pga overheting: http://gadgetmix.com/index/acers-13-inch-t...-and-as3810tzg/

 

Poenget mitt er at det virker som om Acer har mer enn bare uflaks med stort sett alt de spytter ut for tiden.

 

Tullete påstand, jeg har min 5 Acer maskin og har faktisk aldri hatt problemer med noen av disse...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

At du ikke har hatt problemer med noen maskin er vel ikke akkurat noen indikasjon på at det ikke er noen problemer.

At det er feil på store mengder av maskinene og at noen modeller til og med blir trukekt tilbake derimot, er en ganske god indikasjon på at det ER problemer.

Lenke til kommentar
At du ikke har hatt problemer med noen maskin er vel ikke akkurat noen indikasjon på at det ikke er noen problemer.

At det er feil på store mengder av maskinene og at noen modeller til og med blir trukekt tilbake derimot, er en ganske god indikasjon på at det ER problemer.

 

Vel reklamasjoner er det faktisk HP og Dell som leder på kontra salg i Norden, jeg holder meg bare til fakta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...