Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hoste server på fibernett?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og en venn har satt opp en spill-server på internett. Jeg kjører servern på den gamle laptopen min. Her hjemme har jeg vanlig adsl. Problemet er at laptopen min plutselig kobler fra internett uten grunn når jeg ikke bruker den. I tilegg er det slitsomt å ha pcen stående på hele tiden på grunn av alt bråket.

 

Derfor har vi lyst til å prøve å hoste fra min venns nettverk i stedet, men han har fibernett. Han sier at det ikke går ann å hoste servere fra fibernett. Er dette sant?

 

Hvis det ikke går ann å hoste servere fra fibernett, er det noen som kan annbefale en billig men bra server som man kan leie på nett? Helst med 1gb ram eller mer.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg og en venn har satt opp en spill-server på internett. Jeg kjører servern på den gamle laptopen min. Her hjemme har jeg vanlig adsl. Problemet er at laptopen min plutselig kobler fra internett uten grunn når jeg ikke bruker den. I tilegg er det slitsomt å ha pcen stående på hele tiden på grunn av alt bråket.

 

Derfor har vi lyst til å prøve å hoste fra min venns nettverk i stedet, men han har fibernett. Han sier at det ikke går ann å hoste servere fra fibernett. Er dette sant?

 

Hvis det ikke går ann å hoste servere fra fibernett, er det noen som kan annbefale en billig men bra server som man kan leie på nett? Helst med 1gb ram eller mer.

 

Takker for svar :)

 

"Fibernett" i seg selv har ikke noe å si for om han kan hoste eller ikke..

 

Men han kan mene at hans ISP ikke tillater det eller at han er bak NAT til ISP, slik at de styrer portforwarding.

 

Hvilken leverandør har han?

Lenke til kommentar

Nå har man ikke leid en tilgang med alle rettigheter selv om man har fiber. ISP-en står fritt til å stenge for bestemte porter begge veier, dersom ISP-en mener det er nødvendig av sikkerhetsmessige, kapasitetsmessige og andre legale årsaker.

 

Man er nemlig ikke automatisk gitt retten til å hoste hva som helst av servere selv om man har bra upload.

 

Dette gjelder uansett hva slags linje man leier, og er som oftest beskrevet nærmere i den mer detaljerte avtalen.

 

Om man ønsker å hoste alt mulig rart, så får man leie produkter som gir den muligheten.

 

Man har ingen rett til å bruke linja maksimalt, dersom dette medfører bruk som IPS-en ikke aksepterer, f.eks. kommersiell virksomhet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Først av alt så er det på langt nær sikkert at denne ISPen faktisk bryr seg om du kjører en server eller ikke. Mange ISPer hadde eller har klausuler mot dette i sine bruksvilkår, men bryr seg i praksis ikke så veldig mye om folk gjør det uansett.

 

Men, om denne ISPen er hard på akkurat dette, så si at du skal åpne en port for remotedesktop til din PC. Dette er i praksis også en server, men neppe noe de vil protestere mot. Når du har fått vite fremgangsmåten for dette, så er det bare å bytte ut portnumrene med det som spillserveren din bruker og eller gjøre det samme.

 

I værste tilfelle kan det være at brukeren ikke har direkte kontroll over sin egen NAT. I så tilfelle så sliter du ganske hardt - da du i så tilfelle må overtale ISPs support om å forwarde portene for deg. Jeg hadde ihvertfall aldri kjøpt en slik linje *huff og huff*

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så hvorfor selger man en slik hastighet hvis man ikke har lov å bruke den!??!?!

 

Om du bruker 1kbps til å hoste mIrc server så går det også mot retningslinjer de fleste ISP har. Det har IKKE noe med å bruke hastighet eller ikke, men å være tjenestetilbyder.

For the record, det er ingenting som heter "mIrc" server.

 

@topic

Skal ikke være noe problem å få dette til :)

Fleste ISP'er bryr seg ikke så mye om hva man bruker nettet til, så lenge det ikke er noe som er strengt ulovlig. (anbefaler å lese isp'ens retningslinjer uansett før du begynner.)

 

Kan kalle det mirc server også selv om det var veldig teit lol er hw.no forresten hostet på en firefox server? :p

 

Når du ser på hvordan torrent oppretter flere hundre oppkoblinger og durer løst på nettverksutstyr så tviler jeg også på at så lenge du ikke hoster for kommersiellt bruk så gir ISP F.

 

Jeg har vært ute for ISP hvor jeg var bak NAT jeg ikke fikk kontrollere. Konkluderte den gang at det skal jeg aldrig gjøre igjen.

 

DUR PÅ! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...