Gå til innhold

Gitar Tuner


BonoU2

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Kjøpt meg en Chromatic Tuner TU300, slik at jeg kunne få stemt gitaren min.

 

Men nå aner jeg ikke hvordan jeg skal slå den på :) Ser det er noe greier jeg plugge inn i på siden av den, men hvordan i huleste skal jeg få gjort det med en akustisk gitar?!

 

Eller går det ikke ann å bruke tuner på akustiske gitarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Har fått skaffa meg en kromatisk tuner med mic nå. Hvordan bruker jeg den? :p Jeg vil stemme den i standard tuning, men usikker på om jeg skal ha tuneren stilt på 'manuelt' eller 'auto' for eksempel. Skjønner meg ikke heelt på bruksanvisningen, som bruker en del "faguttrykk" synes jeg, ikke lett for noobs som meg :(

Lenke til kommentar

Auto betyr at tuneren automatisk viser den tonen som er nærmest den du spiller. Si du spiller en 1/8 tone lavere enn E. Da vil tuneren vise E automatisk, og pilen vil vise litt under, slik at du må stemme opp. Er strengen en 1/2 tone under det den skal være, vil tuneren vise D#, og du må stemme videre opp til du kommer til E.

 

Manuelt betyr at du setter selv hvilken tone du skal stemme, og tuneren forteller hvilken retning som er den nærmeste. Her må du altså passe på å trykke inn korrekt tone først, f.eks. E, før du skal stemme den aktuelle strengen, og du må trykke deg videre når du skal ta neste streng, så du ikke stemmer feil.

 

Auto er altså 'enklere' da du bare skrur på apparatet, og stemmer. Forutsetter at du kan alfabetet fra A til G :!:

Manuelt er litt mer trykking, men noen foretrekker den typen også. Det var vanligere før.

 

Du skal stemme (fra den tykke 6. strengen til den tynne 1. strengen):

E A D G B E

B blir også kallt H på norsk, men ikke la deg forvirre av det.

 

De billige stemmeapparatene klarer ikke å skille oktaver, altså fra en E til neste E. Det betyr at du bør være 'noenlunde' innenfor korrekt oktav, ellers blir strengene veldig slappe eller ryker fordi du stemmer 12 halvtoner for høyt. Her må du bruke litt sunn fornuft, da det er veldig merkbart både om du stemmer en oktav for høyt eller en oktav for lavt.

 

Noe du ikke forstod eller har flere spørsmål så sving ivei på tastaturet.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...