Gå til innhold

Er denne negativ-scanner noget værd?


Anbefalte innlegg

Jeg fandt lige et tilbud i et dansk supermarked.

 

Negativ-scanner til 379kr - det lyder jo fint, men man kan ikke se mærket eller modellen. Er der nogen, som kan genkende den?

 

Kan man forvente bedre kvalitet end hvis man stopper sine negativer i en standard-scanner?

 

(jeg er totalt grøn mht. scanning, men de få gamle negativer jeg har fået scannet til hysteriske priser i fotohandler har været ubrugeligt ringe!)

post-80798-1250846484.png

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke akkurat denne typen, men her er en test av et produkt fra en anerkjent produsent som likner litt: Reflecta x³-Scan. Konklusjonen er at den den ikke er egnet til å digitalisere fotosamlingen - den klarer f.eks. kun å skanne 1150dpi (mot oppgitt 1800 dpi - her bruker jeg "dpi" som generelt mål på punkter per tomme slik det ofte benyttes av produsentene). Denne skanneren koster NOK 2095 på Scandinavian Photo, så da tviler jeg på at en "no name" skanner til DKK 379 er noe særlig bra.

 

Den kan eventuelt egne seg til å få en oversikt over bildene sine, men jeg er redd for at tiden den benytter på skanning av et negativ/dias heller kan være ganske lang. Da blir det mye jobb uten å få særlig igjen.

 

Problemet med en del av de litt dyrere filmskannerne til noe få tusen kroner som er å få kjøpt i dag (som Reflecta og Plustek), ser blant annet ut til å være at enkelte av dem kan levere opptil 7200 dpi på papiret (se f.eks. Reflekta Crystalscan 7200), men i realiteten levere f.eks. 3300 dpi (som hadde vært greit nok). Da får man veldig store filer med redundant informasjon som man må krympe manuelt etterpå. Skanner man i en mindre oppløsning, går også den reelle oppløsningen ned. En kvalitetsskanner bør ha en reell oppløsning som ligger svært nær den oppgitte, slik de nå utgåtte Nikon-filmskannerne gjorde.

 

Man bør ha en reell oppløsning på 2500 dpi for å skanne negativer/dias med god kvalitet (slik at A4-utskrift blir i en oppløsning på 300 dpi), men dette er bare en av flere kriterier for museumskvalitet.

 

Det kan godt hende at de rimelige filmskannerne til NOK 2-3000 er bra nok for privat bruk. Jeg tror likevel ikke at filmskanneren du nevner holder mål. Da er det kanskje i stedet bedre å kjøpe en bordskanner med baklys av typen Canon CanoScan 8800F (eller en av Epson-skannerne).

 

For den interesserte er det mye informasjon å hente i denne artikkelen hos foto.no og spesielt dette heftet fra ABM utvikling.

Lenke til kommentar

Skal man ha negativscanner som ikke koster allverden er Nikon Coolscan V (LS-50 ED) et ekstremt bra alternativ (om den fortsatt er å oppdrive i butikker?).

 

Kvaliteten er eksemplarisk både for scanning og byggekvalitet. Prisen ligger på litt i underkant av 5000 i henhold til prisguiden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...