Gå til innhold

Trenger man to subber til 7.1 lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gjør egentlig ikke det, da det som oftest er veldig vanskelig å høre hvor bassen kommer fra. Men hvis du distinktivt kan høre at bassen kommer fra der hvor subben står, kan det hjelpe å ha to subber, men da koblet slik at de står i stereo (ikke bruke sub-utgangen da denne er mono). Eller du kan flytte subben slik at den står riktig plassert i forhold til rommet og der du sitter.

Lenke til kommentar

Takk for godt råd.

 

Jeg så at forsterkeren hadde to utganger for sub, så da tenkte ejg det kunne være lurt.

 

Jeg er godt fornøyd med lyden i dag, og hører ikke at subben kommer fra en spesiell plass. Den fyller godt ut i rommet.

 

Ser ut som du kan ha spart med for noen tusenlapper :-)

 

 

... men det hadde jo vært tøft med to subber da....

Lenke til kommentar

Så du har et såkalt 7.2-system altså, da kan jeg tenke meg det hjelper med en ekstra sub.

 

Og jo, forsterkeren driver en "død" sub, mens de bare sender signaler til en "aktiv" sub. Nå er de fleste subber du kjøper i butikken aktive, men det går fint an å la en forsterker drive en sub om den har (eller du kobler mellom) delefilter.

Lenke til kommentar

For subsignal under 80hz hører man ikke hvor lyden kommer fra. Hvis man gjør det er det fordi subben spiller lyder over 80hz eller står slik til at interiøret ditt skrangler med en høyere frekvens. Et stereosuboppsett har derfor lite for seg, da man risikerer at de 2 subbene blir reflektert forskjellig i rommet, endrer karakter og kan utligne hverandre/lage grøt. Men hvis du har en liten subwoofer, kan du kjøpe en identisk og sette ved siden av/oppå den du har slik at lydbølgene i rommet blir rimelige like. Det gir noen dB-økning i seg selv, slik at man ikke trenger å vri volumknappen så høyt og stresse både menbranene og forsterkerne i subbene. 2 små subwoofere kan gi strammere og mer kontant lyd enn hvis du skulle brukt pengene på en stor en med større membran (men liker du film best, gir en stor en mer blafring i buksebeina).

 

Et annet triks for å få bedre lyd av en subwoofer er å eksprementere litt med plasseringen. Flytt boksen litt rundt og se hvor lyden er best. En hjørne/veggplassering gir en rask refleksjon av lyden og kan hjelpe med noen dB mer med bass.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en Yamaha 663 surroundforsterker og har bl.a. en sub til dette. Det lyder godt, men nå har jeg muilghet til å kjøpe en sub til av samme merke for en veldig god pris..

 

Vil dette gi veldig mye bedre kinoopplevlse?

 

 

DEFINITIVT så får du en bedre kino-og musikk opplevelse med 2 subwoofere.

Det er lettere å få 2 sub`er til å spille bra i ett rom enn 1 stk.

Jevnere bassrespons og at man kan dele høyere(les delefrekvens) med 2 stk er godt nok grunnlag for min del.

 

Prøv selv,så finner du ut av det.

 

mvh

Lenke til kommentar
For subsignal under 80hz hører man ikke hvor lyden kommer fra. Hvis man gjør det er det fordi subben spiller lyder over 80hz eller står slik til at interiøret ditt skrangler med en høyere frekvens. Et stereosuboppsett har derfor lite for seg, da man risikerer at de 2 subbene blir reflektert forskjellig i rommet, endrer karakter og kan utligne hverandre/lage grøt.

 

 

Jeg regner med at du har prøvd dette selv i ditt oppsett? At 2 subwoofere skrangler og lager grøt , mistenker jeg rett og slett er dårlig kalibrering og romintegrasjon.

At 2 stk subwoofere har lite for seg i ett stereo-oppsett,er rett og slett nonsens ifra ende til annen.

 

Prøv selv og HUSK: Kalibrer,kalibrer og kalibrer! Bruk evt. Radioshack(lydtrykksmåler) og REW (gratis måleprogram) for å finne ut hvordan rommet oppfører seg.

 

I beste mening :thumbup:

 

mvh

Lenke til kommentar

Fyren skal se film, så langt er sub-lyden lagret i et monosignal på DVD og BD! Så det blir uansett ikke stereo....

Lyder som er under 80hz har så lange lydbølger at øret på et menneske oppfatter ikke forskjellen mellom høyre og venstre når lyden passerer over hodet. Dette kan man teste om man trekker ut høyttalerne og lar bare subbene spille. Desto lysere lyden er, desto bedre høres forskjellen mellom høyre og venstre (snakker om lyd ikke politikkere her altså). Men 2 subwoofere gir mer lyd om man liker det og som Clutch sier så er pinlig nøyaktig kalibrering bra for lyden.

 

Helt enig med deg Phax om 1 bra sub er bedre enn 2 halvdårlige om man ikke har masse penger.

Lenke til kommentar
Personlig sverger jeg til 1 god istedet for 2 dårlige prinsippet, men det er nå meg. :) I den prisklassen jeg tipper det er snakk om her så er det nok helt sikkert mer å hente på å skaffe seg en stykk kvalitetssub.

 

Denne uttalelsen er jeg helt enig i,bedre med 1 god enn 2 dårlige,men trådstarter har ikke nevnt hvilken sub han bruker?

 

Hvilken prisklasse trådstarter opererer med,er vel også ukjent.Man skal ikke så veldig høyt (relativt) i pris (les 3-4000.-) pr stk,før det virkelig monner med en ekstra subwoofer.

 

Uansett så er det like viktig å kalibrere 1 som 2 stk.subwoofere.

 

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...