Gå til innhold

Excel-makro for sammenligning og sletting


ZerBox

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen vet hvor (og om) det er mulig å skaffe en Excel-makro som gjør følgende:

 

- Jeg har ett Excel-dokument med to ark.

- Ark 1 innholder 1000 oppføringer, mens ark 2 inneholder 250

- Det jeg vil er at alle rader der informasjonen i cellene i kolonne A finnes i begge arkene så skal raden fjernes fra ark 1.

 

Håper noen kan være behjelpelige med å finne en slik makro. Håper og tror det er en makro som flere enn meg har trengt, og at noen derfor kjenner til hvor noe slikt kan skaffes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kan ikke nok til å lage en makro men kan gi deg en alternativ måte å gjøre det på hvis det er int.

 

Bruk funksjonen SAMMENLIGNE i kombinasjon med Flitering

På ark 1, i kolonne B, skriv inn formelen: =SAMMENLIGNE(A2;Ark2!A$2:A$251;0)

 

Den første verdien "A2" er verdien i den lange kolonnen på 1000 linjer som du ønsker å sjekke om er i den korte kolonnen på 250 linjer.

Den andre verdien "Ark2!A$2:A$251" er området hvor den korte kolonnen ligger. Merk at jeg har satt inn $ for å låse området ved kopiering.

Den siste verdien "0" skal i flg hjelpefunksjonen gi den første verdien som er nøyaktig lik søkeverdi.

 

Kopier formelen til andre radene i det første arket.

Hvis verdien fins i det andre arket, kommer det en verdi som resultat. Du vet da at denne er duplikat som skal slettes. Alternativt kommer det "#I/T"

 

Sett på filtering (Autofilter i excel 03) og filtrer vekk alt annet enn "#I/T". Slett disse radene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...