Gå til innhold

Konfigurert redigeringsmaskin - Hva tenker dere?


Anbefalte innlegg

Hei

Hvis du har så mye penger og skal ha ett virkelig bra sett for å redigere film, så anbelfaler jeg deg å gå for Xeon på 1366 socket.

Dual Xeon men ett godt dual gpu(2 prossessorer) skjermkort og så mye Ram du kan få plass til. Du trenger på ingen måte noen SSD til OS, en SATA 2 eventuelt 2 i speil er bra nok.

Jeg vil anbefale deg en disk som mellomlagringsdisk. der du lagrer arbeidsfiler og ferdig film til du har tatt backup eller brent dem.

også anbefaler jeg deg 2 midre disker(eller flere) i et stripe oppsett som arbeidsområde for adobe(her kunne du gjerne brukt SSD, men det er fremdeles j.... dyrt)

 

Jeg redigerer selv mye video og kjører rendering på "noder" altså programvare som fordeler jobben til flere maskiner.

som eksempel på hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=48073...led#ProductTabs

 

du behøver ikke de raskeste Xeon prossessorene, men du vil få 8 kjermer som jobber for deg for noen få tusenlapper ekstra...

jeg satt kjapt sammen overnevnte hovedkort, minne og 2 cpu hos komplett, pris: 9277

dette er grunnstenen, når du redigerer video eller driver mye med media generelt så ønsker du ett så stabilt system som overhode mulig, begi deg derfor IKKE ut på overklokking hverken av skjermkort eller CPU

Xeonviftene kan være litt støyende for mange, så det kan være en fordel å legge i en drøy tusenlapp for andre vifter.

500 gb disker for du nå for 400-500 kroner og 1Tera får du vel for litt under 1000

 

når det gjelder skjermkort, så anbefaler jeg deg å kjøpe ett dual gpu som ligger litt under toppen hvis det finnes, eller du kan kjøpe 1 pci-e x16 og ett par pci-e x4-8

 

Det som gjelder i rendering av film (det er det som tar tid) er å ha så mange kjermer som mulig som kan jobbe samtidig, adobe støtter så vidt jeg vet dette ganske så bra.

 

Når det gjelder skjerm så trenger du ikke 2 megabra skjermer, den ene skjermen skal du ha videoen i(denne må være bra) den andre skal du ha verktøyene i(dette kan i utgangspunktet være en 1000kr skjerm fra lg eller noe)

men jeg ville begynt med en god 24 tommer eller større... det holder i massevis, hvis du ønsker en egen skjerm for verktøyene i adobe, så kjøp en billig skjerm senere.

 

hvis du lurer så spør, eller se noen av mine andre innlegg mht multi cpu renderings maskiner, det ligger flere her på forumet, og selvom det høres voldsomt ut, så er det ikke det... Xeon gir deg mer stabilitet og flere kjerner...

 

og hvis du vil så kan du i tillegg ha noen egne renderingsnoder (itx med atom f.eks. noe som dette: http://www.mini-itx.com/store/?c=53) adobe after effects har innebygd lisens for en eller to noder.

 

håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pizzaen:

Jeg må se det an. Synd den Vista oppgraderingspakken kun gjelder enkelte laptoper. Jeg var innom Windows for å se hva som var nytt med Windows 7. Det var vel en forbedret søkefunksjon, vinduer og designet var vel litt bedre og mer likt OS. Tror jeg bare "slår til" med Vista basic 64 bits i første omgang.

 

Think2ce:

Takk for et annet perspektiv! Det var mye forandringer. Jeg har forstått det sånn etterhvert at 20 000,- i utgangspunktet er litt mer enn nødvendig i første omgang, men siden du driver med redigering så skal jeg sjekke det ut (men jeg må se det an) ;) Det kan absolutt være til hjelp.

 

*EDIT

Det systemet var muligens litt for heavy i forhold til hva jeg ser etter. Til og begynne med så skulle jeg svi av 20 000,- men jeg er blitt tipset om at det ikke er nødvendig alikevel. Jeg sitter for tiden på en gammel treig Dell PC med 80GB HD, så jeg vil nok merke en enorm forskjell med det oppsettet jeg har. ;) Hvor mange tusen tror du en slik PC du nevnte ville koste?

Endret av Labrie
Lenke til kommentar

Det der hørtes veldig overkill ut og veldig dyrt. Hvorfor kjøpe masse småe disker og speile dem når du bare kan kjøpe en SSD, når du tenker på den syke ytelsen til en SSD så er det ikke så dyrt egentlig.

 

Og så lenge du ikke overdriver overklokkingen så blir ikke CPU-en noe mere ustabil en ved standarklokk.

Lenke til kommentar
Pizzaen:

Jeg må se det an. Synd den Vista oppgraderingspakken kun gjelder enkelte laptoper. Jeg var innom Windows for å se hva som var nytt med Windows 7. Det var vel en forbedret søkefunksjon, vinduer og designet var vel litt bedre og mer likt OS. Tror jeg bare "slår til" med Vista basic 64 bits i første omgang.

 

Think2ce:

Takk for et annet perspektiv! Det var mye forandringer. Jeg har forstått det sånn etterhvert at 20 000,- i utgangspunktet er litt mer enn nødvendig i første omgang, men siden du driver med redigering så skal jeg sjekke det ut (men jeg må se det an) ;) Det kan absolutt være til hjelp.

 

Du vil komme langt uner 20000 med den konfigurasjonen jeg skriver om her, hadde jeg vært deg så hadde jeg heller kjøpt ett billig kabinett og ett godt power fremfor ett kabinett til flere tusenlapper bare fordi det er kult.... uten at jeg nå har sett på det kabinettet du har valgt, husk også at "levetid" på Xeon er markant lengre enn andre CPU'er mht produktivitet, dette er Workstation/server prossessorer som er beregnet på å stå å gå 24/7/365 og jeg anbefaler sterkt å kjøre rendering på natt eller når du ellers ikke bruker maskinen nevneverdig.

Hvis du ser på prisen på en av Xeon'ene så vil du se at du får 8 kjerner (2 cpu) for prisen av en heftig og kjapp ren i7...

 

Mine anbefalinger kommer rent ut i fra ett faghensyn, jeg er ganske sikker på at hvis du redigerer SD film så vil du snart redigere HD også.-.

 

Og min sterkeste anbefaling er å droppe SSD for nå og heller satse på de 4 grunnelementene i ett stabilt system...

Hovedkort

CPU

Ram

Skjermkort

 

En annen ting du kan se på hvis du ønsker noe tilsvarende SSD er å bruke CompactFlash kort på SATA/SAS, det finnes massevis med billige og gode adaptere og du trenger ikke de største, for det skal jo kun brukes som arbeidsområdet... som sagt, du trenger ikke annet enn en vanlig SATA 7200 RPM til OS, det er ikke programfiler som leses oftest i en rendering maskin, det er (som navnet tilsier) renderingen som har mest R/W eller I/O mot disk. med ett adapter for 8 CF og 8 kort tror jeg prisen for 192GB blir rett rundt 2000 kr. husker ikke dette akkurat nå og har dessverre ikke tid til å lete det opp... men du trenger ikke en så stor disk til arbeisområdet... det er bedre med flere små i raid(stripes).

 

 

EDIT: glemte og nevne Windows7, jeg sier bare en ting her.... GLEM VISTA OG BRUK RC TIL OKTOBER, Kjøp så en disk eller annen hardware og en OEM versjon av Home Premium... da har du alt du trenger for en god stund fremover.

Windows 7 har en helt annen minnehåndtering enn Vista, den er NEVNEVERDIG kjappere er som natt og dag mht stabilitet.

Alt det andre som ikke har direkte med din situasjon å gjøre kan eventuelt andre kommentere... også er det sikkert noen som mener du bør kjøpe en Mac istedenfor og andre som mener Linux er eneste ting i verden... alle disse har selvfølgelig rett utifra sitt ståsted, men Windows er ikke så svart og ille som mange skal ha det til bare fordig det koster noen kroner mer enn gratis... alle har sine synspunkter, men jeg anbefaler deg Windows 7 med bakgrunn i de programmene du nevner du skal jobbe med og hva du kan få av utstyr...

Jeg vil også nevne at du faktisk kan få en Dell workstation med dual xeon 771 for samme pris omtrent.... men det er jo da igjen en eldre arkitektur...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Jeg har veldig lite kompetanse innen hva som er inne i maskinen (jeg har aldri bygd PC før, eller noe lignende) så jeg synes det var litt avansert. Jeg setter stor pris på at du legger ut såpass bredt, og det hadde vært bra hvis du kunne kommet med forslag til "grunnmuren" (prosessorer, HD, minne og skjermkort) regnet slik at totalsummen blir på under 20 000,-

 

Det kabinettet har jeg blitt tipset om; men for min egen del er jeg bare ute etter et kabinett som rommer alt (som er stort nok, og som kanskje har noen gode vifter) ;)

Endret av Labrie
Lenke til kommentar
Det der hørtes veldig overkill ut og veldig dyrt. Hvorfor kjøpe masse småe disker og speile dem når du bare kan kjøpe en SSD, når du tenker på den syke ytelsen til en SSD så er det ikke så dyrt egentlig.

 

Og så lenge du ikke overdriver overklokkingen så blir ikke CPU-en noe mere ustabil en ved standarklokk.

 

Det er ikke spesielt overkill, hvis du jobber mye med videorendering så vil du fort finne ut det... det er kjipt å ha maskinen sin bundet til rendering i f.eks. 12-16 timer pga rendering, noe som er helt normalt med filmer hvis du har redigert dem endel. det er stor forskjell på å konvertere en spillefilm og faktisk redigere/rendere filmer.

SD film er i utgangspunktet ikke så høyoppløst, men dagen kommer da HD overtar... greit å ha utstyret i orden da og slippe å bruke ytterligere 10-15 tusen i oppgradering...

 

hva gjelder speiling av disker så har det utelukkende med sikkerhet å gjøre.

hva gjelder stripes så er det utelukkende for hastighet( jeg har ikke regnet på det, men jeg trer det er mer å hente på 3-4 små sata disker i stripe på en god raidkontroller enn en SSD, men dette skal jeg ikke si så mye om da jeg ikke har SSD'er og heller ikke har testet dem, uansett så har du en fysisk sperre på SATA, flere disker i stripe vil gi høyere båndbredde på en god kontroller, uavhengig av om det er SSD eller rotasjonsdisker)

 

Så jeg er ikke uenig med deg Pizzaen, men jeg prater ut ifra egen erfaring, ikke ord som er skrevet av andre... det får nesten de stå for...

men SSD er mektig interessant når prisen er nede på det en rotasjonsdisk ligger på i dag...

hvis du skal ha de helt sinnsyke hastighetene så går du får SCSI og adaptere for RAM brikker som arbeidsområdet... eller enda råere Fiber. :-) men pris betyr litt også...

Lenke til kommentar

Think2ce, hva synes du om det oppsettet som ligger øverst i posten nå, til den prisen? Jeg lager maks filmer på 1 time, og for min del gjør det ikke noe om rendringen tar litt tid på natta så lenge PCen er rask mens jeg jobber.

 

Jeg trenger noe som er relativt lett å montere (sånn som den ovenfor). Han som skal montere den for meg (bør kanskje lære det selv en dag) er ikke IT-pro, men kan sette sammen en PC på enfoldig-vis. ;) Det med adaptere, raidkontrollere, rotasjonsdisker og lignende tror jeg ikke han har så veldig mye erfaring med.

Endret av Labrie
Lenke til kommentar
Think2ce, hva synes du om det oppsettet som ligger øverst i posten nå, til den prisen? Jeg lager maks filmer på 1 time, og for min del gjør det ikke noe om rendringen tar litt tid på natta så lenge PCen er rask mens jeg jobber.

 

Jeg trenger noe som er relativt lett å montere (sånn som den ovenfor). Han som skal montere den for meg (bør kanskje lære det selv en dag) er ikke IT-pro, men kan sette sammen en PC på enfoldig-vis. ;) Det med adaptere, raidkontrollere, rotasjonsdisker og lignende tror jeg ikke han har så veldig mye erfaring med.

 

 

Det er helt sikkert ett bra oppsett, jeg har helt ærlig ikke satt meg veldig inn i I7 da jeg alltid kjøper dual cpu oppsett og setter dette sammen selv.

Hovedkortet jeg nevner har en helt grei raidkontroller innebygd, og det er helt greit å sette opp de raid konfigurasjonene jeg har nevnt, uten noen spesiell konnskap.

Det er like enkelt å montere ett dual cpu system som ett single cpu system. det er minimalt det er stort sett bare en strømplugg mer (2x4 pin eller 1x 8 pin) alt annet er helt likt... åja, også har du en ekstra cpu da...

 

men... det er også en annen ting... du kan kjøpe en cpu nå og en til senere, det eneste du da må passe på mht windows 7 er at cpu'ene har samme "stepping". Win 7 er rett og slett elendig på det...

 

selvom do lager 1 times filmer idag, så kan det fort bli HD og lengre filmer senere.... jeg anbefaler deg å ta det med i vurderingen din, fordi det fort kan koste masse ekstra hvis du må ha nytt hovedkort og prossessorer senere.... kanskje minne ikke passer osv...

det å kjøpe ett billigere skjermkort er etter min oppfatning mye bedre, skjermkort oppdateres så ofte at det er lite poeng å kjøpe det råeste eller nest råeste på markedet... de er beregnet på spill og ingenting annet...

jeg har heller kjøpt ett noe eldre/billigere Quaddro kort enn det dyreste spillkortet på morkedet i dag, hvis du ikke skal spille mye på maskinen i tillegg...

da får du tak i drivere som er skrevet for å være stabile og som er mye mer kompatible enn en driver for ett spillkort...

 

det finnes utallige løsninger og du må nesten bare bestemme deg for om du vill ha noe som er stabilt, eller om du er villig til å risikere at 2 av 5 filmer ikke blir renderet pga skjermkort krasj... o.l.

jo dessverre, det skjer... ofte...

spesielt når du ikke er tilgjengelig...

 

men i utgangspunktet så er i7 arkitekturen veldig bra på rendering og fullsize redigering, problemene kan oppstå(som du sikkert har merket) hvis du bruker lit overgangseffekter, litt oppskarping og litt andre effekter og så prøver deg med en preview... det er der skjermkortet kommer inn i bildet... kjipt hvis videoen ikke har blitt lagret...

Jeg tror Windows7 har en mye bedre håndtering av alle slike ting, men en skjermkortdriver som krasjer er ikke i utgangspunktet Windows problem...

 

alt dette er ting man må veie for og i mot.... lager du en film i uka så klarer du deg helt fint med det du har satt opp på toppen her, men hvis du sitter flere timer hver dag og redigerer.... da MÅ du kjøpe ett proff skjermkort som har drivere tilpasset Adobe... alt annet vil skape masse frustrasjon på sikt...

men husk at jeg her snakker om proffe effekter som krever mye av ved realtime rendering av previews, ikke enkle overganger... selvom de ofte skaper litt hodebry hvis skjermkortdriverne er dårlig...

 

Skal du tjene penger på det du driver med, så gå for en "ordentlig løsning" er det hobby/familie og ikke så ofte... kjøpt en billigere grunnpakke og legg penger i ett skikkelig skjermkort... helst en av proffvariantene til ati eller nvidia...

skal du spille mye på maskinen og dette er det som er hovedbruken, så kjøpt ett godt forbruker skjermkort og ta heller de bruddene du får ved at noe krasjer i preview eller renderingfasen...

jeg synes det er litt vanskelig å se at det eller det er bra/dårlig, det finnes mange som er mye flinkere enn meg til det mht forbruker utstyr. jeg skriver kun i forhold til det jeg vet med bakgrunn i egne erfaringer...

 

Jeg kjører for tiden flere maskiner med asus og iwill hovedkort, alle er xeon på socket 604, disse er gamle men jeg gruer meg til den dagen jeg skal bytte ut disse og begynne å sette opp nye konfigurasjoner... heldigvis trenger jeg neppe mer enn en skikkelig dual xeon denne gangen, da i7 arkitekturen er så utroliig overlegen det som har vært tidligere.

 

også vil jeg bruke små itx løsninger som tar 4 GB minne som serverløsninger og sette opp 2 servere i cluster istedenfor en dønn solig xeon server...

dette kommer antageligvis til å spare meg for mellom 5 og 10 tusen i strøm i året...

hmmm.... det var en liten dig'resjon... hehe

Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=81122

 

Dette er en mye bedre skjerm til halvparten av prisen, har den selv og anbefaler den sterkt!

 

Grensesnitt: S-ATA

Grunnen til at jeg valgte den skjermen jeg gjorde er at det er et PVA-panel, som er ganske mye bedre på fargegjengivelse og kontrastratio enn TN-panel, som skjermen du linket til sannsynligvis har, på grunn av spotprisen. Ved nærmere ettertanke er det kun nødvendig med en av disse PVA/IPS/MVA-skjermene, kjøp en billigere skjerm til samme størrelsen for verktøy som think2ce sier.

 

Zotbar, jeg har ikke ekstremt mye peiling på SSD - så jeg er nysgjerrig.

19508.png

Vil større diskskrivinger (på gjennomsnittelig størrelse under filmredigering, vet ikke hvor mye det vanligvis er i steden for 4 KB som linket i grafen) gjøre at tradisjonelle snurredisker i RAID vil gjøre det mye bedre enn SSD?

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
https://prisguiden.no/product.php?productId=81122

 

Dette er en mye bedre skjerm til halvparten av prisen, har den selv og anbefaler den sterkt!

 

Grensesnitt: S-ATA

Grunnen til at jeg valgte den skjermen jeg gjorde er at det er et PVA-panel, som er ganske mye bedre på fargegjengivelse og kontrastratio enn TN-panel, som skjermen du linket til sannsynligvis har, på grunn av spotprisen. Ved nærmere ettertanke er det kun nødvendig med en av disse PVA/IPS/MVA-skjermene, kjøp en billigere skjerm til samme størrelsen for verktøy som think2ce sier.

 

Zotbar, jeg har ikke ekstremt mye peiling på SSD - så jeg er nysgjerrig.

19508.png

Vil større diskskrivinger (på gjennomsnittelig størrelse under filmredigering, vet ikke hvor mye det vanligvis er i steden for 4 KB som linket i grafen) gjøre at tradisjonelle snurredisker i RAID vil gjøre det mye bedre enn SSD?

 

 

Snurredisker i raid vill nok gi en bedre ytelse hvis du bruker flere disker, men dette kommer også mye an på kontrolleren som brukes, kjøper du en areca kontroller til 4000 så vil den yte merkbart bedre enn en innebygd kontroller...

men du vil nok alikevel merke forskjell på SSD kontra snurredisker i raid hvis du bruker flere snurredisker enn to ihvertfall...

Jeg bruker selv Adobe og merker stor forskjell i arbeid og preview rendering på den maskinen der jeg har areca kortet og 4 disker i stripe, ja selv en gammel rocketraid 150 yter bedre i stripe med 4 disker enn det en litt eldre adaptec SATA 300 onboard kontroller gjør i samme oppsett... ganske rart egentlig... og jeg snakker ikke om benchmark tester, men ren opplevelsesmessig...

 

Men det er liksom måte på hva du skal gjøre ut av dette også... har du pengene så kan du kjøpe deg utstyr som rendrer en time hd på under en time... men det koster bittelitt...

 

Jeg skal prøve å få satt opp ett noen deler til deg, jeg tar utgangspunkt i Amentio, da jeg har gode erfaringer med dem både prismessig og service... skal se om jeg får lagt det opp senere i dag...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Interessant å lese alle de avanserte løsningene som fins, men jeg er ikke helt på det stadiet. Jeg har ikke tid til å sitte timesvis hver dag, men jeg vil få en periode fremover mot jul som går mye med til redigering av en ca 1 times film. Så har jeg ca 16 fulle taper, som skal klippes ned til 8 stk filmer på 1 time. Men jeg bruker ikke å ha så intensive prosjekter.. men det blir vel mer læring av After Effects og 3Dsmax videre. Jeg tror det trekker mer i den retningen i fremtiden, enn sånn redigering/klipping som jeg driver med nå.

 

Pizzaen:

Nei, jeg tjener vanligvis ikke penger.. Det er private initiativ. Etter de opplysninger som think2ce har gitt så har jeg ikke behov for en så gjennomtenkt PC. hehe, flaut å si. ;)

 

Saccosekk:

Jepp, jeg leste litt om den Asus skjermen i stad og jeg går for HPen.

 

Jeg tenker å bestille right-away, fordi jeg må komme i gang. Fant ut at de aller fleste av delene ikke er på lager der jeg skulle bestille, så jeg har gjort en liten endring på hovedkortet blandt annet (uten å forhøre meg med deere, men etter å ha lest tilbakemeldinger ol). Håper jeg ikke bommet så altfor mye. Jeg har oppdatert posten.

 

think2ce:

Har du noe tips til grafikk-kort som passer dette oppsettet, som hindrer skjermkort-kræsj som du nevner? Jeg lette spesielt etter noe som var på lager, eller som kom snart på lager når jeg fant den jeg har nå.. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter. Jeg bestiller kun fra Amentio og multicom (og kanskje svippe innom komplett (Oslo).

Endret av Labrie
Lenke til kommentar
Takker for alle svar! Interessant å lese alle de avanserte løsningene som fins, men jeg er ikke helt på det stadiet. Jeg har ikke tid til å sitte timesvis hver dag, men jeg vil få en periode fremover mot jul som går mye med til redigering av en ca 1 times film. Så har jeg ca 16 fulle taper, som skal klippes ned til 8 stk filmer på 1 time. Men jeg bruker ikke å ha så intensive prosjekter.. men det blir vel mer læring av After Effects og 3Dsmax videre. Jeg tror det trekker mer i den retningen i fremtiden, enn sånn redigering/klipping som jeg driver med nå.

 

Pizzaen:

Nei, jeg tjener vanligvis ikke penger.. Det er private initiativ. Etter de opplysninger som think2ce har gitt så har jeg ikke behov for en så gjennomtenkt PC. hehe, flaut å si. ;)

 

Saccosekk:

Jepp, jeg leste litt om den Asus skjermen i stad og jeg går for HPen.

 

Jeg tenker å bestille right-away, fordi jeg må komme i gang. Fant ut at de aller fleste av delene ikke er på lager der jeg skulle bestille, så jeg har gjort en liten endring på hovedkortet blandt annet (uten å forhøre meg med deere, men etter å ha lest tilbakemeldinger ol). Håper jeg ikke bommet så altfor mye. Jeg har oppdatert posten.

 

think2ce:

Har du noe tips til grafikk-kort som passer dette oppsettet?

Jeg lette spesielt etter noe som var på lager, eller som kom snart på lager når jeg fant den jeg har nå.. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter. Jeg bestiller kun fra Amentio og multicom (og kanskje svippe innom komplett (Oslo).

 

 

her er ett workstation oppsett som jeg selv hadde kunne brukt uten problemer...

Prodnr. Produktnavn Antall Pris Totalt

480736 ASUS Z8NA-D6, Intel 5500

- 2xSocket-1366, 6xDDR3, 2xGbLAN, PCI-Ex(2.0)x16, ATX 1 2779.00 2779.00

445229 Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT REG/ECC

- Kit w/3x DDR3 2GB, 240pin, CL9, 1.5V, 256x72 2 1599.00 3198.00

486168 Intel Xeon™ E5502 1,86GHz

- LGA 1366, 4MB, 4,8 GT/sec, without FAN 2 1650.00 3300.00

488298 Cooler Master Hyper N520 CPU Cooler

- Support Socket 1366/755, 754/939/940/AM2/AM2+/AM3, 1800 RPM, 3 pin, 19 dBA 2 395.00 790.00

391606 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

- , Sata 3 Gb/s, 32MB Cache 1 750.00 750.00

355538 Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2,

- 16MB 7200RPM 4 450.00 1800.00

448606 PNY Quadro FX 1800 768MB GDDR3 192-bit

- PCI-Express 16x, 2xDisplay Port + 1xDVI-I (DL), Retail 1 4695.00 4695.00

460922 Corsair Powersupply HX 750W

- Modular, 140mm fan, 80 Plus Gold, 4x PCI-E 6+2-pin, 12x SATA 1 1445.00 1445.00

485064 Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE,

- Dual, Lightscribe, Black, OEM 1 225.00 225.00

364178 APLUS Case Seenium, ATX, Black,

- (Without PSU) 1 645.00 645.00

 

Dessverre hadde jeg litt problemer med link, så jeg kopierte bare teksten over, derfor litt rotete... og prisguiden har ikke priser på 1366 xeon...

totalpris : 19.627,00

levetid: lenge nok... +5 år

og den vil være ypperlig også for 3dmax og Maya, disse programmene er ekstremt kresne på skjermkortdrivere dessverre... ihvertfall i proff sammenheng... jeg har vært driftkonsulent for en av de store animasjonsselskapene i Norge og de har virkelig hatt store problemer med billige fx kort og vanlig konsumentkort... her er det driverne som feiler i preview oftest... men noe også pga manglene villighet til å oppgradere programvaren i seg selv..

 

Jeg så nå hva du faktisk skal jobbe med... og jeg vil nok si at for det ene prosjektet så vil en maskin til 5-6 tusen gjøre jobben mer enn bra nok...

Jeg har fått inntrykk tidligere av at du jobbet med "mange" en timers filmer...

 

Her er derfor min anbefaling... kjøp ett hovedkort som støtter f.eks. 12GB minne, kjøp ett alright godt skjermkort og 3 disker + en dvd brenner

1 disk til os, en til arbeidsområdet og en stor til lagring av ferdig redigert materiell og råfilm.

med mindre du skal bli veldig aktiv på 3dmax... da bør du gå for det jeg har langt inn over... eventuelt ett supermicro hovedkort, men disse koster brått 4-5000kr

 

Det er faktisk alt du trenger, en 775 cpu ville holdt for dette egentlig... faktisk så tror jeg ett ion itk kort med en atom 330 og 9300 skjermkort ville holdt... da hadde du ikke trengt å montere noenting på hovedkortet... hmmmm...

Endret av think2ce
Lenke til kommentar
Takker for alle svar! Interessant å lese alle de avanserte løsningene som fins, men jeg er ikke helt på det stadiet. Jeg har ikke tid til å sitte timesvis hver dag, men jeg vil få en periode fremover mot jul som går mye med til redigering av en ca 1 times film. Så har jeg ca 16 fulle taper, som skal klippes ned til 8 stk filmer på 1 time. Men jeg bruker ikke å ha så intensive prosjekter.. men det blir vel mer læring av After Effects og 3Dsmax videre. Jeg tror det trekker mer i den retningen i fremtiden, enn sånn redigering/klipping som jeg driver med nå.

 

Pizzaen:

Nei, jeg tjener vanligvis ikke penger.. Det er private initiativ. Etter de opplysninger som think2ce har gitt så har jeg ikke behov for en så gjennomtenkt PC. hehe, flaut å si. ;)

 

Saccosekk:

Jepp, jeg leste litt om den Asus skjermen i stad og jeg går for HPen.

 

Jeg tenker å bestille right-away, fordi jeg må komme i gang. Fant ut at de aller fleste av delene ikke er på lager der jeg skulle bestille, så jeg har gjort en liten endring på hovedkortet blandt annet (uten å forhøre meg med deere, men etter å ha lest tilbakemeldinger ol). Håper jeg ikke bommet så altfor mye. Jeg har oppdatert posten.

 

think2ce:

Har du noe tips til grafikk-kort som passer dette oppsettet, som hindrer skjermkort-kræsj som du nevner? Jeg lette spesielt etter noe som var på lager, eller som kom snart på lager når jeg fant den jeg har nå.. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter. Jeg bestiller kun fra Amentio og multicom (og kanskje svippe innom komplett (Oslo).

 

Tjaa... oppsett... hmmm... med å plukke ned litt på antall disker og skjermkort(begge deler kan du kjøpe mer/bedre av senere) så vil mitt forslag ligge bare litt over det du har i dag.

se her...

med å bytte til ett 4850 skjermkort og ta bort 2 500GB disker så er du nede i 14.951,00

du kan også kjøpe en cpu nå og en til senere, dette vil du spare 2000 på, jeg tror også at du da ikke trenger begge 6GB kit'ene med RAM, dette sparer du 1500 på...

da har du ett system som kan bygges ut når du begynner med 3dmax...

bare som ett eksempel...

kassa jeg valgte er jeg litt usikker på plassen i, men med litt synsing så ser det ut til å være plass til "det meste" bortsett fra ekstremlange skjermkort av dual typen.... kanskje...

 

 

Men... en ting jeg synes du skal kaste bort med en gang det er SSD'en.... du har ingen bruk for den til det du skal bruke maskinen til

Endret av think2ce
Lenke til kommentar

Så heavy skjermkort ja.. Er litt forvirrende, fordi jeg fikk høre helt til å begynne med at skjermkort ikke var noe å prioritere med tanke på redigering.

 

Men nei. Jeg driver langt i fra så intenst mye med film ;)

 

Vet du om noen endringer du ville gjort DERSOM du hadde gått for det oppsettet jeg har over der? Uff..Det føles som om jeg kaster bort tiden din, og det må jeg beklage isåfall. Det skyldes at jeg har veldig lite peiling på PC og hva den inneholder. Jeg er langt i fra det stadiet du er på, også med tanke på behov av skjermkort.

 

Jeg skal bare ha noe som er safe, og som egner seg til litt videoredigering nå og da, men også selvsagt annet bruk (ikke spilling). Jeg har hørt mye bra om prosessoren, SSDen og at jeg bør ha 12GB minne. Så har jeg hørt at ASUS hovedkort, slik som Rampage II GENE er til å anbefale. Det samme med CPUen ol.

Endret av Labrie
Lenke til kommentar
Så heavy skjermkort ja.. Er litt forvirrende, fordi jeg fikk høre helt til å begynne med at skjermkort ikke var noe å prioritere med tanke på redigering.

 

Men nei. Jeg driver langt i fra så intenst mye med film ;)

 

Vet du om noen endringer du ville gjort DERSOM du hadde gått for det oppsettet jeg har over der? Uff..Det føles som om jeg kaster bort tiden din, og det må jeg beklage isåfall. Det skyldes at jeg har veldig lite peiling på PC og hva den inneholder. Jeg er langt i fra det stadiet du er på, også med tanke på behov av skjermkort.

 

Jeg skal bare ha noe som er safe, og som egner seg til litt videoredigering nå og da, men også selvsagt annet bruk (ikke spilling). Jeg har hørt mye bra om prosessoren, SSDen og at jeg bør ha 12GB minne. Så har jeg hørt at ASUS hovedkort, slik som Rampage II GENE er til å anbefale. Det samme med CPUen ol.

 

 

Get er helt korrekt... ett bra skjermkort er ikke nødvendig for redigering, men du snakket om 3dmax også...

og ett godt skjermkort trengs for rendering av både video preview og 3d preview.

skjermkortets gpu vil også bli benyttet i forbindelse med rendering, noe som kjører ned tiden betraktelig.

du kan faktisk med de rette bitene og Cuda kompatibel software rendre en spillefilm i HD på godt under timen, jeg tror jeg har sett tester som har vært nede i rundt 15 minutter med riktig kombinasjon hardware/software...

 

men grunnen til fx kortet var rett og slett å plukke det ypperste du kunne få for 20 store som ville gi deg en god opplevelse både ved redigering og 3D. :-)

og i tillegg langt liv på maskinen...

Lenke til kommentar

Ah, okay skjønner. Ja, jeg sjekket akkurat PCen til Andrew Kramer (jeg tipper du kanskje kjenner til ham), og han har noe som ligner ditt oppsett. Her.

 

Setter stor pris på all hjelp jeg har fått! Totalprisen ble 14 000,- (som jeg er fornøyd med.. i forhold til at jeg i utgangspunktet skulle kjøpe den billigste Mac Proen til 20 000,- som trolig nok ikke ville gi meg den samme ytelsen) :)

 

Takk takk!

Lenke til kommentar
Så heavy skjermkort ja.. Er litt forvirrende, fordi jeg fikk høre helt til å begynne med at skjermkort ikke var noe å prioritere med tanke på redigering.

 

Men nei. Jeg driver langt i fra så intenst mye med film ;)

 

Vet du om noen endringer du ville gjort DERSOM du hadde gått for det oppsettet jeg har over der? Uff..Det føles som om jeg kaster bort tiden din, og det må jeg beklage isåfall. Det skyldes at jeg har veldig lite peiling på PC og hva den inneholder. Jeg er langt i fra det stadiet du er på, også med tanke på behov av skjermkort.

 

Jeg skal bare ha noe som er safe, og som egner seg til litt videoredigering nå og da, men også selvsagt annet bruk (ikke spilling). Jeg har hørt mye bra om prosessoren, SSDen og at jeg bør ha 12GB minne. Så har jeg hørt at ASUS hovedkort, slik som Rampage II GENE er til å anbefale. Det samme med CPUen ol.

 

Du kan slappe helt av... jeg svarer ikke hvis jeg føler jeg kaster bort tia mi....

 

Asus ar trygge kort, CPU(prossessoren) er ett trygt valg, ram bør du ha så mye som mulig av så 12GB er bra til den prisen.

skjermkort kan du så lenge det bare er redigering du skal gjøre velge ett som støtter 2 skjermer og oppløsningen på disse...(nesten alt fra 300 og oppover)

SSD er sløsing med penger etter min mening(det er personlig)

jeg ville mye heller kjøpt 3x 500GB + 1x 1GB og hatt penger til overs. sett 1 500GB til program/OS disk og ha windows swap(sidevekslingsfil) på denne, sett 2x 500GB i raid0 (stripes) og bruk den ene 1TB disken til lagring.... denne ville jeg sørget for å replikere(kopiere) til en ekstern disk som sikkerhetskopi hver gang du har jobbet og lagret noe... du kan bruke resten av pengene fra SSD til dette f.eks.

en backup er mye viktigere enn en SSD(det eneste denne er bra til i ditt oppsett er raskere oppstart av OS og programvaren den vill ikke gi deg noe ytelsesforbedring i hverken redigeringen eller renderingen og om du må vente 1 minutt ekstra for å starte maskin og adobe.... hva betyr det for deg?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...