Gå til innhold

Spørsmål ang. Enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har begynt akkurat igår min egen transport bedrift hvor jeg sender et par utgående faktura pr. måned som representerer min omsetning i hele året. Jeg har noen spørsmål angående regnskapsføring:

 

1) Må jeg lagre resultat og balanse regnskap?

 

2) Jeg har opprettet mitt firmakonto: kan jeg bruke de pengene jeg har på den konto for private utgifter? hvordan skal jeg bokføre disse? K: Bank D:?????

 

3) Er det noe vits å gi seg en lønn hver måned? hvis en dag jeg kommer til å spørre lån for å kjøpe leiligheten f. eks.

 

4) Hjemmekontoret: hvor mye man kan kostnadsføre i selsksapet av husleie?

 

5) Bil: er det bedre å leie en bil (fradrag for leie?) eller kjøpe bil og får moms tilbake? Kan jeg avskrive bil over 5 år?

 

Tusen takk

(jeg har erfaring fra AS og kjenner ikke så mye til Enketmannsforetak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Må jeg lagre resultat og balanse regnskap?

Tja. egentlig er det jo bare næringsoppgave og selvangivelse du lage, men du må jo på ett eller annet vis ha kontroll på tallene som skal inn i næringsoppgaven. De fleste regnskapssystemer regner jo ut balanse og resultat for deg sammen med de andre oppgavene, men dette skal ikke leveres skatteetaten. Derimot er det meget sannsynlig banken spør etter resultatregnskap og balanse om du skal søke lån.

2) Jeg har opprettet mitt firmakonto: kan jeg bruke de pengene jeg har på den konto for private utgifter? hvordan skal jeg bokføre disse? K: Bank D:?????

2061 Uttak kontanter til privat. Merk at det er mye ryddigere regnskapsmessig å overføre en fast sum til en privat bankkonto i måneden, enn å betale alle mulige småutgifter rett fra firmakontoen, og da er vi over på neste spørsmål:

3) Er det noe vits å gi seg en lønn hver måned? hvis en dag jeg kommer til å spørre lån for å kjøpe leiligheten f. eks.

Når du driver enkeltmannsforetak, så kan du ikke betale lønn til deg selv. Selskapets overskudd=din personlige inntekt, og det er den banken kommer til å se på ved lånesøknader. Når du overfører penger fra firmakonto til privatkonto som nevnt i spørsmålet over, så er det ikke å regne som lønn, men mer å anse som nedskriving av egenkapitalen, for å bruke et begrep du kanskje er kjent med fra AS-verdenen.

4) Hjemmekontoret: hvor mye man kan kostnadsføre i selsksapet av husleie?

Det skal jeg overlate til andre å svare på pga manglende kompetanse..

5) Bil: er det bedre å leie en bil (fradrag for leie?) eller kjøpe bil og får moms tilbake? Kan jeg avskrive bil over 5 år?

Bil i næring er ett rot uten like å bli klok på. I utgangspunktet gjelder de samme reglene for firmabil-beskatning også for EPF, dersom bilen er yrkesbil, men med den begrensning at du aldri skal beskattes for mer enn 75% av de samlede utgiftene ved bilholdet (inkludert et beregnet verdifall på 17% årlig). Om bilen er leaset eller eid av EPF'et tror jeg blir det samme med tanke på firmabilskatten, men den blir raskere og jevnere utgiftsført ved leasing på 3 eller 5 år. Når vi er inne på avskriving, så er det vanlig saldoavskriving på 20% årlig som gjelder, dvs at det vil ta endel over 5 år før saldo er nede på 15.000 og kan restavskrives (eksempel: bil til 200.000; 1. år 20%=40.000, 2.år 20% av 160.000=32.000, osv.)

Er bilen privat, så fører du ganske enkelt 3,50kr/km i kjøregodtgjørelse fra firma til deg selv.

Kjøp deg en kjørebok ("Otto Risanger Kjørebok 2009", Risanger forlag), her står det meste av reglene som gjelder firmabil/yrkesbil/privatbil i næring noenlunde lettfattelig forklart bakerst i boka.

Lenke til kommentar
1) Må jeg lagre resultat og balanse regnskap?

Tja. egentlig er det jo bare næringsoppgave og selvangivelse du lage, men du må jo på ett eller annet vis ha kontroll på tallene som skal inn i næringsoppgaven. De fleste regnskapssystemer regner jo ut balanse og resultat for deg sammen med de andre oppgavene, men dette skal ikke leveres skatteetaten. Derimot er det meget sannsynlig banken spør etter resultatregnskap og balanse om du skal søke lån.

2) Jeg har opprettet mitt firmakonto: kan jeg bruke de pengene jeg har på den konto for private utgifter? hvordan skal jeg bokføre disse? K: Bank D:?????

2061 Uttak kontanter til privat. Merk at det er mye ryddigere regnskapsmessig å overføre en fast sum til en privat bankkonto i måneden, enn å betale alle mulige småutgifter rett fra firmakontoen, og da er vi over på neste spørsmål:

3) Er det noe vits å gi seg en lønn hver måned? hvis en dag jeg kommer til å spørre lån for å kjøpe leiligheten f. eks.

Når du driver enkeltmannsforetak, så kan du ikke betale lønn til deg selv. Selskapets overskudd=din personlige inntekt, og det er den banken kommer til å se på ved lånesøknader. Når du overfører penger fra firmakonto til privatkonto som nevnt i spørsmålet over, så er det ikke å regne som lønn, men mer å anse som nedskriving av egenkapitalen, for å bruke et begrep du kanskje er kjent med fra AS-verdenen.

4) Hjemmekontoret: hvor mye man kan kostnadsføre i selsksapet av husleie?

Det skal jeg overlate til andre å svare på pga manglende kompetanse..

5) Bil: er det bedre å leie en bil (fradrag for leie?) eller kjøpe bil og får moms tilbake? Kan jeg avskrive bil over 5 år?

Bil i næring er ett rot uten like å bli klok på. I utgangspunktet gjelder de samme reglene for firmabil-beskatning også for EPF, dersom bilen er yrkesbil, men med den begrensning at du aldri skal beskattes for mer enn 75% av de samlede utgiftene ved bilholdet (inkludert et beregnet verdifall på 17% årlig). Om bilen er leaset eller eid av EPF'et tror jeg blir det samme med tanke på firmabilskatten, men den blir raskere og jevnere utgiftsført ved leasing på 3 eller 5 år. Når vi er inne på avskriving, så er det vanlig saldoavskriving på 20% årlig som gjelder, dvs at det vil ta endel over 5 år før saldo er nede på 15.000 og kan restavskrives (eksempel: bil til 200.000; 1. år 20%=40.000, 2.år 20% av 160.000=32.000, osv.)

Er bilen privat, så fører du ganske enkelt 3,50kr/km i kjøregodtgjørelse fra firma til deg selv.

Kjøp deg en kjørebok ("Otto Risanger Kjørebok 2009", Risanger forlag), her står det meste av reglene som gjelder firmabil/yrkesbil/privatbil i næring noenlunde lettfattelig forklart bakerst i boka.

Lenke til kommentar
1) Må jeg lagre resultat og balanse regnskap?

Tja. egentlig er det jo bare næringsoppgave og selvangivelse du lage, men du må jo på ett eller annet vis ha kontroll på tallene som skal inn i næringsoppgaven. De fleste regnskapssystemer regner jo ut balanse og resultat for deg sammen med de andre oppgavene, men dette skal ikke leveres skatteetaten. Derimot er det meget sannsynlig banken spør etter resultatregnskap og balanse om du skal søke lån.

 

Tusen takk!

2) Jeg har opprettet mitt firmakonto: kan jeg bruke de pengene jeg har på den konto for private utgifter? hvordan skal jeg bokføre disse? K: Bank D:?????

2061 Uttak kontanter til privat. Merk at det er mye ryddigere regnskapsmessig å overføre en fast sum til en privat bankkonto i måneden, enn å betale alle mulige småutgifter rett fra firmakontoen,

 

Og da alle de små utgifter går ut av regnskap om de ikke relaterer seg til drift?

 

og da er vi over på neste spørsmål:

3) Er det noe vits å gi seg en lønn hver måned? hvis en dag jeg kommer til å spørre lån for å kjøpe leiligheten f. eks.

Når du driver enkeltmannsforetak, så kan du ikke betale lønn til deg selv. Selskapets overskudd=din personlige inntekt, og det er den banken kommer til å se på ved lånesøknader. Når du overfører penger fra firmakonto til privatkonto som nevnt i spørsmålet over, så er det ikke å regne som lønn, men mer å anse som nedskriving av egenkapitalen, for å bruke et begrep du kanskje er kjent med fra AS-verdenen.

4) Hjemmekontoret: hvor mye man kan kostnadsføre i selsksapet av husleie?

Det skal jeg overlate til andre å svare på pga manglende kompetanse..

 

Jeg leier bolig og har en bod på 7 KVM som jeg bruker som kontor...jeg tror at jeg kan kostnadsføre husleie for de 7 kvm og dette er fradragsberettighet....eller ikke det???

 

5) Bil: er det bedre å leie en bil (fradrag for leie?) eller kjøpe bil og får moms tilbake? Kan jeg avskrive bil over 5 år?

Bil i næring er ett rot uten like å bli klok på. I utgangspunktet gjelder de samme reglene for firmabil-beskatning også for EPF, dersom bilen er yrkesbil, men med den begrensning at du aldri skal beskattes for mer enn 75% av de samlede utgiftene ved bilholdet (inkludert et beregnet verdifall på 17% årlig). Om bilen er leaset eller eid av EPF'et tror jeg blir det samme med tanke på firmabilskatten, men den blir raskere og jevnere utgiftsført ved leasing på 3 eller 5 år. Når vi er inne på avskriving, så er det vanlig saldoavskriving på 20% årlig som gjelder, dvs at det vil ta endel over 5 år før saldo er nede på 15.000 og kan restavskrives (eksempel: bil til 200.000; 1. år 20%=40.000, 2.år 20% av 160.000=32.000, osv.)

Er bilen privat, så fører du ganske enkelt 3,50kr/km i kjøregodtgjørelse fra firma til deg selv.

Kjøp deg en kjørebok ("Otto Risanger Kjørebok 2009", Risanger forlag), her står det meste av reglene som gjelder firmabil/yrkesbil/privatbil i næring noenlunde lettfattelig forklart bakerst i boka.

 

Jeg syns at regler for bil er helt syke....

 

Jeg skal kjøpe ny bil... kunne du bekrefte at:

 

1)jeg kan krever moms tilbake førstkommende termin

2) Skal i dette tilfalle holdes en kjørebok og jeg kan få tilbake 3,5 pr. km? blir dette en fradragsberettighet kostnad som skal reduserer overskuddet ved slutten av året?

3) Må jeg ikke føre noen bensin urgifter eller noe sånn?

4) hva med forsikring?

5) Finnes noen flere fradrag i denne bransjen (gaver, mat, tur?)

 

Tusen hjertelig takk

 

 

Lenke til kommentar

1) ja, private småutgifter, som når du kjøper deg sjokolade og brus på Narvesen, har ingenting i regnskapet å gjøre, og bør ikke betales fra firmakonto. Kjøper du derimot frimerker på Narvesen for å sende en regning, betaler du selvsagt fra firmakonto (betalingskort) og tar vare på kvitteringa. (Betaler du frimerkene med kontanter føres det mot konto 2055 Innskudd kontanter fra privat)

 

2) Når det gjelder bil, så kan du enten eie den privat, uten fradrag for innkjøp, moms og driftsutgifter, men med 3,50kr/km i skattefri godtgjørelse fra EPF til deg privat, eller den kan være yrkesbil, med fradrag for innkjøpskostnad (via avskriving), moms og driftsutgifter (service, forsikring, avgifter, parkering, drivstoff) og firmabilskatt.

 

Så om bilen skal være yrkesbil; 1, du krever momsen tilbake samme mva-termin den ble kjøpt/fakturert. 2: nei, i dette tilfellet fører du ikke kjøregodtgjørelse. Å føre kjørebok for å vise hva slags kjøring bilen er brukt til anbefales likevel på det sterkeste. 3+4: Jo, alle driftsutgifter relatert til bilen fradragsføres i regnskapet, inkludert forsikring og årsavgift. Ved årets slutt fylles det ut et eget skjema, og man skatter enten av 30% av bilens listepris under 249.600+20% av det overskytende (vanlige firmabilskatt-regler), eller av 75% av de tidligere fradragsførte bilutgiftene, avhengig av hva som blir lavest.

Lenke til kommentar

Tusen takk for rask svaret!

 

Det blir tøft alt dette her :)

 

Kjenner du til noen bøker jeg kan ha en full oversikt over de reglene?

 

Fordi det er så mye til jeg vil kjenne, som f. eks. om de finnes fradrag for telefon utgifter (siden jeg bruker det for å ringe kunder når jeg jobber) og mat utgifter mens jeg jobber (Jeg leverer mat for en kunde og når jeg tar en pause så spiser jeg mat til dem og betaler).

 

Hilsen

Lenke til kommentar

Telefonutgifter er ganske greit, der er det samme regel som for lønnsmottakere; man skatter av 4000kr (6000 om man får dekket to eller flere tjenester, som f.eks. fasttelefon+mobil+bredbånd), resten er skattefritt. Rent praktisk er det enklest å betale dette fra firmakonto og fradragsføre alt, for deretter å føre de 4/6.000 tilbake som inntekt ved årsoppgjøret.

Mat/diett skal jeg ikke uttale meg om, det har jeg overhodet ikke peiling på.

Lignings-ABC hos skatteetaten er grei å slå opp i, så lenge man vet nøyaktig hva man egentlig lurer på. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk!

 

Så, f. eks., anta at jeg har hatt i år 5 000 kr kostnader for internett og 20 000 kr telefon.....

 

Føringer skal være:

 

1) D: utgifter K: bank 25 000 Kr (får jeg fradrag for mva?)

 

2) D: Inntekt K: ????? 6 000 Kr (sjablonreglen?)

 

 

 

 

Hilsen :)

 

Tusen takk!

 

Så, f. eks., anta at jeg har hatt i år 5 000 kr kostnader for internett og 20 000 kr telefon.....

 

Føringer skal være:

 

1) D: utgifter K: bank 25 000 Kr (får jeg fradrag for mva?)

 

2) D: Inntekt K: ????? 6 000 Kr (sjablonreglen?)

 

 

Sorry jeg mente

 

2) D: ???? K: Inntekt

 

Hilsen :)

Lenke til kommentar
Tusen takk!

 

Så, f. eks., anta at jeg har hatt i år 5 000 kr kostnader for internett og 20 000 kr telefon.....

 

Føringer skal være:

 

1) D: utgifter K: bank 25 000 Kr (får jeg fradrag for mva?)

 

2) D: Inntekt K: ????? 6 000 Kr (sjablonreglen?)

 

 

Jeg har ført linje 2 slik: 6000kr D 2068 Telefon privat og K 6901 Telefon. Med andre ord ikke som en inntekt, men som en reduksjon av de tidligere førte utgiftene.

 

Du får i alle fall fradrag for mva på utgiftene, altså linje 1 i eksemplet ditt, men hvordan det skal gjøres med mva på tilbakeføringa er jeg søren ikke sikker på -mulig jeg egentlig burde ført tilbake 6000+mva.. *gruble* :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Jeg har nå en annen type problemstilling.....

 

Selskap A (enkeltsmannforetak)driver med transport og har kjøpt en bil og har fått moms tilbake den førstkommende termin. Selskap B (enkeltsmannforetak) leier den bilen for 6 000 i måned.

 

Spørsmål:

 

1) Må A fakturerer til B hver måned 6 000 + mva?

2) Skal B få MVA tilbake for det den førstkommende termin?

3) Ved skatteberegningen, er dette en fradragsberettighet kostnad?

 

Tusen takk på forhånd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...