Gå til innhold

Lagring av data i J2ME. Hvilke muligheter har man og hva bør brukes?


Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det har man 2 muligheter.

 

Filbasert via javax.microedition.io eller databasedrevet via recordstore.

 

Hvilken har størst støtte og hvilken bør brukes? Slik det er nå har jeg laget en funksjon som bruker filbasert men vet ikke hvor mange telefoner som støtter dette og hvilke som fungerer eller ikke. Har bare testet på min SE k810i men har planer om å kjøre den gjennom diverse emulatorer fra flere leverandører etterhvert for å se om den fungerer. Men det jeg lurer på er om jeg bør lage en funksjon for recordstore også og bruke den som støttes av telefonen dynamisk under kjøring?

 

Har planer om å overføre til mobilene via hovedprogrammet som ligger på pcen så kan vel lage ett register over hva som fungerer og overføre bare det som funker slik at programmet blir så lite som mulig?

 

Men spørsmålet blir fortsatt? Er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med recordstore er at du befinner deg inne i Java sandbox'en, du vil ikke måtte godta noe spørsmål ved aksessering av databasen. Med filbasert vil du hele tida få opp en melding om at programmet vil ha tilgang til mobilens filsystem (mulig man kan skru denne av, men dette kan variere fra telefon til telefon).

 

Det finnes gode eksempler på hvordan man lagrer Object'er i recordstore (noe liknende ObjectOutputStream), dette gjør bruken av recordstore mye enklere, hvis du har all nødvendig data lagret i ETT Object (feks en Vector<E>).

 

Jeg tror alle telefoner støtter recordstore (hvis de har java selvsagt), men tilgang til filsystemet vet jeg ikke.

 

Jeg er ingen ekspert på j2me, men jeg ville brukt recordstore ;)

Lenke til kommentar
Fordelen med recordstore er at du befinner deg inne i Java sandbox'en, du vil ikke måtte godta noe spørsmål ved aksessering av databasen. Med filbasert vil du hele tida få opp en melding om at programmet vil ha tilgang til mobilens filsystem (mulig man kan skru denne av, men dette kan variere fra telefon til telefon).

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Hvis man har signert applikasjonen med et sertifikat og brukeren under installasjon svarer ja på om han skal tillate filaksess fra applikasjonen, så vil ikke slike dialoger dukke opp i tide og utide.

 

Men jeg er enig med deg i at recordstore er veien å gå.

 

Werner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...