Gå til innhold

Bruke Nikon AF-S telekonverter med mellomring og blenderkontroll?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nettopp en brukt Nikon AF-S TC-14E II, som jeg skulle prøve sammen med en Nikon AF-S Micro 60mm f/2.8G Men disse to passer absolutt ikke sammen oppdaga jeg. Det viser seg at ingen av mine objektiver virker med denne teleconverteren..... :blush:

 

Sånn kan det gå når jeg ikke har gjort hjemmeleksa og forsikra meg om kompabiliteten før jeg kjøpte konverteren. Jeg hadde lyst på konverter fordi man da opprettholder objektivets arbeidsavstand samtidig som forstørrelsen øker........

Vel en konverter er alltids kjekk å ha og jeg har mer kroner å svi av. Så jeg spekulerer nå på om jeg kan sette en mellomring, f.eks Nikon PK-13, mellom objektivet og konverteren å få blenderkontroll? Nikons AF-S objektiver har ikke blendering. Jeg klarer meg uten AF, men blenderen må jeg ha kontroll over.. noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde AF- S konverteren kunne brukes med alle AF-S objektiver, men det går altså ikke fant jeg ut da jeg først prøvde og så sjekka på Nikons sider

 

Om jeg skal kunne bruke konverteren med kombinert med AF-S 60mm må jeg eventuelt ha en mellomring mellom konverterter og objektiv og da må jeg kunne bruke justere blenderen. AF-S objekivtivene har som kjent ingen blenderring... Jeg hadde håpa at dette kan la seg gjøre med Nikon sine mellomringer

Lenke til kommentar
Om jeg skal kunne bruke konverteren med kombinert med AF-S 60mm må jeg eventuelt ha en mellomring mellom konverterter og objektiv og da må jeg kunne bruke justere blenderen. AF-S objekivtivene har som kjent ingen blenderring...

Dette stemmer ikke. Det finnes AF-S objektiver både med og uten blenderring. G-objektiver derimot har ikke blenderring. AF-S 105mm VR kan for øvrig benyttes med denne telekonverteren.

Lenke til kommentar
Om jeg skal kunne bruke konverteren med kombinert med AF-S 60mm må jeg eventuelt ha en mellomring mellom konverterter og objektiv og da må jeg kunne bruke justere blenderen. AF-S objekivtivene har som kjent ingen blenderring...

Dette stemmer ikke. Det finnes AF-S objektiver både med og uten blenderring. G-objektiver derimot har ikke blenderring. AF-S 105mm VR kan for øvrig benyttes med denne telekonverteren.

Du har helt rett, jeg var vel kjapp der. Og ja AF-S 105mm micro kan brukes, men da uten AF

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Pr...-TC-14E-II.html

Lenke til kommentar
99% sikker på at det ikke går fysisk, ihvertfall ikke med Kenko mellomringer. Tipper også at du ikke ville få noen ting i fokus om det hadde vært fysisk mulig å sette sammen. Mellomringen(e) først, så telekonverteren og så objektivet går derimot greit.

 

Du har helt rett - prøvde med TC 17 E II og Kenko mellomringer, og det passet slettes ikke.

Lenke til kommentar
Du har helt rett, jeg var vel kjapp der. Og ja AF-S 105mm micro kan brukes, men da uten AF

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Pr...-TC-14E-II.html

Det stemmer nok heller ikke. Jeg ser at det står så på den siden du linker til, men denne informasjonen er feil. Det virker da også ulogisk at man skal miste AF når man benytter en konverter beregnet på AF-S objektiver på et AF-S objektiv.

 

Siden "the proof is in the pudding" så gjorde jeg en test for sikkerhets skyld, og som forventet fungerer kombinasjonen AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED og AF-S Teleconverter TC-14E II greit med fungerende AF.

Lenke til kommentar
Du har helt rett, jeg var vel kjapp der. Og ja AF-S 105mm micro kan brukes, men da uten AF

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Pr...-TC-14E-II.html

Det stemmer nok heller ikke. Jeg ser at det står så på den siden du linker til, men denne informasjonen er feil. Det virker da også ulogisk at man skal miste AF når man benytter en konverter beregnet på AF-S objektiver på et AF-S objektiv.

 

Siden "the proof is in the pudding" så gjorde jeg en test for sikkerhets skyld, og som forventet fungerer kombinasjonen AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED og AF-S Teleconverter TC-14E II greit med fungerende AF.

Takker for dette tipset, mulig jeg skaffer meg Nikon AF-S 105mm på sikt.

Lenke til kommentar
Takker for dette tipset, mulig jeg skaffer meg Nikon AF-S 105mm på sikt.

Sånn for ordens skyld. AF er ikke akkurat noen racer hverken med eller uten konverter, snarere tvert i mot. Men det er jo ikke noe nytt med makroobjektiver siden fokussnekka er lang.

 

Ellers er objektivet en fin allrounder. Ved makrofotografering foretrekker jeg uansett manuell fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...