Gå til innhold

[Løst]Mobilt Bredbånd - Nokia N95 8GB + Linux = umulig?


Anbefalte innlegg

Hei, har nå prøvd i flere dager med wvdial, både med kabel og via bluetooth.

Er det noen som har klart det som kan hjelpe meg? ingen av de 20 forskjellige guidene jeg har funnet med google fungerer.

Har heller ikke funnet ut hva Init 1-4 betyr men alle ser litt forksjellige ut i de guidene jeg har funnet.

Virker nesten som om det er mobilen min det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, altså bruke Nokiaen som 3G-modem? Det er jo superlett i Ubuntu. Skal bare være å plugge den inn, og velge PC Suite-modus. Da skal det poppe opp en guide, og du skal kunne være på nett med få klikk. Du skal ikke trenge å installere noen programmer.

 

Det er Network-manager som tar seg av dette her. Du kan høyreklikke på ikonet i "tray", og velge "Edit Connections" og så "Mobile Broadband".

Lenke til kommentar
Ehm, altså bruke Nokiaen som 3G-modem? Det er jo superlett i Ubuntu. Skal bare være å plugge den inn, og velge PC Suite-modus. Da skal det poppe opp en guide, og du skal kunne være på nett med få klikk. Du skal ikke trenge å installere noen programmer.

 

Det er Network-manager som tar seg av dette her. Du kan høyreklikke på ikonet i "tray", og velge "Edit Connections" og så "Mobile Broadband".

 

Jau, dette var det første jeg prøvde, virker som om dette kun er for usbmodem ikke mobiltelefon som usbmodem

Lenke til kommentar
Da må det i så fall være telefonen. Jeg har Sony Ericsson w890i, og har null problemer med å bruke det som USB-modem.

 

Kabel eller BT?

 

Skal teste på min nokia med kabel.

 

Edit: funka! velg "Pc-suite" på telefonen når du kobler kablen i mobilen, så ordner det seg selv. Gjorde ihvertfall her med nokia 6600 fold.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Hei, har nå prøvd i flere dager med wvdial, både med kabel og via bluetooth.

Er det noen som har klart det som kan hjelpe meg? ingen av de 20 forskjellige guidene jeg har funnet med google fungerer.

Har heller ikke funnet ut hva Init 1-4 betyr men alle ser litt forksjellige ut i de guidene jeg har funnet.

Virker nesten som om det er mobilen min det er noe galt med.

 

Har en Nokia (6225 eller noe slik), har surfet med den flere ganger. Plugga den i, Network manager spurte hvilkenn telefonselskap jeg var tilknyttet, og etter det har den dukket opp (venstreklikke på networkmanager) som en mulig nettverkstilkobling når telefonen er tilkoblet.

 

Jeg måtte ikke installere noe eksta (f.eks ikke wvdial)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Ser nesten ut som jeg har driti meg ut her, virker ikke som om GRPS er aktivert hos operatør.

Så ikke noe info om GPRS på "minside" hos netcom, så jeg har sendt dem en mail.

 

Hvis du kan surfe fra mobilen skal alt være i orden.

 

Sånn, nå fungerer det, out of the box, via Network-Manager .

 

 

Så kommer utfordringen, få det til å fungere via bluetooth :)

Lenke til kommentar

ja wil ^^

det er jeg 1337% sikker på.

Har bluetooth symbol sammen med statuslysene på min T42, har bluetooth symbol på satuslinja i Ubuntu, har overført filer fra mobilen med bluetooth før, har også sendt bilder via bluetooth, og når wvdial prøver og koble til /dev/rfcomm0 så ser jeg på mobilen at pcen får kontakt med mobilen, men får feilmelding "modem not responding" så jeg få se litt videre på det :)

Lenke til kommentar
:thumbup:

 

Hvordan er hastighet og stabilitet?

Si det, den disconnecta etter 7 min og nå får jeg bare "connection refused" :S tror kanskje usb kabel er tingen, men skal prøve litt mer

 

EDIT: mobilen min byttet channel fra 2 til 4 nå :O så det er jo som du bør skjekke hver gang du skal koble til

 

Hvilken leverandør har du?

 

Jeg får kontakt med telefonen, men den legger på. Får feilmelding:

 

--> The PPP daemon has died: A modem hung up the phone (exit code = 16)

 

 

Har Telenor.

 

har netcom, jeg har ikke fått den feilmeldingen før, så det veit jeg ikke.

Endret av m-momr
Lenke til kommentar

Testresultater fra Bluetooth:

post-43218-1250430050_thumb.png

 

Testresultater fra usb:

post-43218-1250430093_thumb.png

 

Etter de resultatene jeg fikk, (som ikke er 100%) ser det ut som usb gir bedre hastighet, prøvde å ta screenshot når hastigheten var på topp, begge resultatene var tatt når mobilen hadde kontakt via 3,5G (turbo 3G / HSDPA), og signalstyrken var på topp.

 

legger ut wvdial.conf og rfcomm.conf også for de som lyst til å ta en titt.

 

rfcomm.conf

 

#
# RFCOMM configuration file.
#

rfcomm0 {
   # Automatically bind the device at startup
   bind yes;

   # Bluetooth address of the device
   device 00:1E:3A:7C:XX:XX;

   # RFCOMM channel for the connection
   channel    4;

   # Description of the connection

}

 

wvdial.conf

[Dialer bt]
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Modem Type = USB Modem
Phone = *99#
ISDN = 0
Username = netcom
Init1 = ATZ

Password = netcom
Modem = /dev/rfcomm0
Baud = 460800


[Dialer usb]
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Modem Type = USB Modem
Phone = *99#
ISDN = 0
Username = netcom
Init1 = ATZ

Password = netcom
Modem = /dev/ttyACM0
Baud = 460800

 

 

starter wvdial med "wvdial bt" for bluetooth eller "wvdial usb" for usb.

Endret av m-momr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...