Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig problem med 6 diskers server


Anbefalte innlegg

Har en server jeg har kjørt i 6 stk 1TB harddisker og koblet dem opp i raid 5

 

for 3 gang på 1 mnd har plutselig ene disken "gone missing" og maskinen må ta en "rebuild" som tar over 52 timer hver gang.

 

2 ganger ahr jeg åpnet maskinen og tatt inn/ut kontakten til alle diskene for å se hvilke disk det er, og etter det har alle fungert igjen, men somsagt hver gang det skjer en glitsj som dette må pcen stå på i 2,5 døgn bare for å bygge seg opp igjen, noe som er et irritasjonsmoment om dette skal skje 5 ganger i mnd :-S

 

Det er ikke samme disken som tuller seg, så lurer på om det kan være et software problem?

 

Bruker Intel Matrix Storage concole 8.8

 

Bruker en egen 7`ende disk til os, så kan bruke pc normalt mens selve "server" delen hele tiden må bygges opp igjen :-/

 

Håper noen har noen ideer eller tips til hvordan dette kan ordnes.

 

MvH

slabbedasken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Desverre ingen tips.

 

Dog vil jeg anbefale duganes hw kontrollere (Promise, Areca, LSI etc) når du begynner å snakke om RAID5/6 med mange store disker . Intels desktop kontrollere egner seg bare til RAID0/1 (min personlige mening).

Lenke til kommentar

Er det en grei kontroller du evnt. ville annbefalt, og dette får ingen invirkning på det data`en som ligger på diskene og det eksisterende software raidet bare fjernes?

 

Raidet fungerte helt fint de første 3-4 mnd, men 2 av de 3 gangene den har konket er det mens jeg overfører data fra ekstern disk til serveren :-/

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Etablerer du et hardware raid forsvinner data'ene på diskene under prosessen (de øh.. "re-formateres"). Du er altså evt. avhengig av å kunne mellomlagre dine data et eller annet sted.

 

Jeg benytter Promise EX16350 og Promise EX8350 kort, men disse er "gamle". Nå ville jeg kanskje valgt Promise EX8650 (eller Adaptec RAID 3805). Det finnes sikkert andre gode også.

 

En av fordelene med kortene er at det er enkelt å flytte dem inn i ny maskinvare, noe som kan være et problem med software RAID. Andre ting er funksjonalitet som "Hot spare", monitoring etc. Ulempen er pris.

Lenke til kommentar

Raid kontrollere var mye dyrere enn jeg først trodde, men går ut ifra at et kort til 4000 kr leverer bra vare.

 

Fant faktisk et Promise EX8650 på ebay (brukt da vel å merke) men til 1500 kr var jeg ikke i stuss ;-)

 

Takker for hjelpen, så får jeg bare vente til kortet dukker opp i postkassen så håper jeg at det blir en stabil raidoppsett såsnart kortet er i maskinen ;-)

 

p.s skal harddiskene kobles til raidkontrolleren nå og ikke i hovedkortet`s s-ata innganger? Tenkte da at jeg likegodt kunne utvide med 2 ekstra harddisker når jeg først var i gang siden dette kortet støtter 8 disker.

Kan jeg fremdeles kjøre vanlig Raid 5 med 8 disker på lik linje som med 6?

Lenke til kommentar

Raid 5 har vel ingen maks begrensning på antall disker trur jeg. Så lenge det er flere enn 3 så burde det gå bra. Ellers hadde jeg også vurdert raid 6 ettersom antallet disker begynner å bli en del.

 

Når det kommer til problemet ditt så har jeg hatt et tilsvarende problem. Da viste det seg at sata-kontaktene var dårlige. Dvs. det skulle ingenting til før disken datt ut og raidet måtte bygges på nytt.

Har også hatt et tilsvarende problem når sata-kablene ble for lange. Da datt to disker ut hver gang jeg overførte store mengder data. Begge gangene hjalp det å bytte sata-kabler.

Lenke til kommentar

Hmmm, vel er relativt korte s-ata ledninger jeg har (0,6m?)

Ellers høres det ut som om vi har mye av de samme symptomene, det som bekymret meg mest var at det hele tiden var random disk som mast kontakten med resten av maskinen.

 

Men men har bestillt kontrolleren nå, pg håper det blir litt bedre stabilitet ;-)

 

 

Raid 6 er det det samme som raid 5? mht 1 disk som er "backup" hvis en disk skulle konke?

Lenke til kommentar

Vil tippe at det rett og slett er dårlig kontakt på en av S-ata kontaktene dine. Hadde nesten tilsvarende problem med raid-0 på en av maskinene mine - dne ene disken fallt rett og slett ut og laget dermed store problemer. Fannt til slutt ut at en av S-ata ortene rett og slett var litt løs, og etter å ha byttet til en alternativ kontakt (og satt tilsvarende endringer i bios naturligvis) gjenntok det problemet seg aldri igjen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Raid 6 betyr vanligvis at 2 disker blir brukt som sikkerhet ja. Algoritmen som benyttes til Raid 6 er ofte en del mer krevende så du kan merke et lite ytelsestap ved skriving.

 

De lange kablene mine som streika var på 1m hver. Jeg erstattet de med 0,6m kabler og da fungerte det bra. :)

Endret av JVRG
Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt alle s-ata tilkoblingene på hovedkortet, så om det er en trøbblete tilkobling burde iallefall et fysisk kontroller kort gjøre susen, men det merkelige er at det var ikke samme harddisken som fallt ut hele tiden, det var helt tilfeldig hvilke disk som forsvant hver gang, men om den fremdeles trøbler seg litt etter jeg får kontrollerkortet blir det nye ledninger iallefall, men håper jeg får nytte av dette Promise EX8650 kortet, selv om jeg fikk det billig brukt har det en markedspris på ca 4000 kr så håper jeg ikke gjorde noe dumt der ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gratulerer med nytt kort. Jeg synes disse kortene er verdt investeringen, de gir større fleksibilitet, kontroll og driftsikkerhet enn Intel's software raid.

 

Du har forøvrig ikke noe merkbart tidstap ved RAID6 og EX8650, IO prosessoren på kortet er kjapp nok (Xscale 81348).

 

Gå igjennom manualen til kortet før du bestemmer deg for hvordan du skal sette opp systemet, det er en del nyttige tips der.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Nå har jeg brukt alle s-ata tilkoblingene på hovedkortet, så om det er en trøbblete tilkobling burde iallefall et fysisk kontroller kort gjøre susen, men det merkelige er at det var ikke samme harddisken som fallt ut hele tiden, det var helt tilfeldig hvilke disk som forsvant hver gang, men om den fremdeles trøbler seg litt etter jeg får kontrollerkortet blir det nye ledninger iallefall, men håper jeg får nytte av dette Promise EX8650 kortet, selv om jeg fikk det billig brukt har det en markedspris på ca 4000 kr så håper jeg ikke gjorde noe dumt der ;-)

 

Har ett lignende problem på serveren her, med HW kontroller.. og en del flere disker.

Jeg anbefaler at du sjekker tempen på diskene, de er ganske vrange på at de må ha lav temperatur av en eller annen grunn når de står tett samlet.. (jeg er aldri over 45 grader)

Og kjør en surface check på arrayet, ja det kommer til å ta grønnjævli lang tid, men hvis du har en bad sector så "forsvinner" gjerne disken plutselig under bruk.. (Snakker av erfaring, hehe)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg anbefaler at du sjekker tempen på diskene, de er ganske vrange på at de må ha lav temperatur av en eller annen grunn når de står tett samlet.. (jeg er aldri over 45 grader)

Ja, de aller fleste disker liker dårlig høy temp. Dersom de står tett og luftsirkulasjonen er dårlig vil det gi problemer på et eller annet tidspunkt. Jeg har etterhvert fått alle diskene i hot swap bays for å elimenere problemet (bråker noe aldeles sinnsykt!), men tempen kan likegjerne fikses med bruk av vifter i kabinettet.

Lenke til kommentar

Hmmmm tror ikke jeg har problemer med varme, men er jo ikke heeelt sikker. Er det muligheter å lese av tempraturer i hardisskene, eller trenger du et egen software program for dette?

 

 

Ellers kjører jeg dette kabinetteT: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=382925

 

Her har jeg montert 2 stk 92mm vifter like under kabinettet som blåser luft gjennom diskene

 

samt de 6 diskene jeg har nå er de nye Green power diskene til WD som ifølge manualen skal utvikle mindre varme pga "ikke kosntant rotasjkon på diskene" eller hva det nå var.

 

Men håper det blir bedre med denne raidkontrolleren. Regner med den detter i postkassen neste uke så krysser fingrene for at det blir bedre ;-)

 

 

Er det maks 6 disker du kan ha i raid 5? 5 + 1backup?

 

For visst du må ha 2 backup disker hvis man utvider fra 6 til 8 disker blir det jo under 1 TB ekstra plass, så om dette er rett tror jeg at jeg bare holder meg til det jeg har.

 

Correct me if im wrong ;-)

 

ps: er det sant at det er stor forskjell i hastighet om en bruker battry backup modulen på dette kortet? er dette en nødvendighet eller kan man klare seg fint uten?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar
Er det maks 6 disker du kan ha i raid 5? 5 + 1backup?

 

For visst du må ha 2 backup disker hvis man utvider fra 6 til 8 disker blir det jo under 1 TB ekstra plass, så om dette er rett tror jeg at jeg bare holder meg til det jeg har.

 

Correct me if im wrong ;-)

Som det ble nevnt lengere opp i tråden så er det vel ingen begrensning på antall disker i raid-5. Det med 2 disker i backup gjelder raid-6, da to disker benyttes til paritet. Dermed kan 2 disker ryke samtidig, og du vil fortsatt ha data'n tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hmmmm tror ikke jeg har problemer med varme, men er jo ikke heeelt sikker. Er det muligheter å lese av tempraturer i hardisskene, eller trenger du et egen software program for dette?

Noen HDD's vil gi temp (hwmon kan avlese disse). Jeg bruker bare en temp. måler oppå diskene. Det viktige er at det finnes sirkulasjon i lufta rundt diskene.

samt de 6 diskene jeg har nå er de nye Green power diskene til WD som ifølge manualen skal utvikle mindre varme pga "ikke kosntant rotasjkon på diskene" eller hva det nå var.

Det der kan i problemer i et software RAID. Dersom diskene skrur seg av (spinner helt ned) vil de ikke kunne svare når systemet spør. Skru av all strømsparing i Windows.

 

Er det maks 6 disker du kan ha i raid 5? 5 + 1backup?

Du kan ha så mange disker du vil i et RAID5 (minimum 3), paritetsdata data skrives ulikt mellom diskene. RAID5 med 8 disker á 1Gb gir ca 7Gb plass. Prinsippet med RAID5 er at 1 disk kan ryke, mens i RAID6 kan to disker ryke samtidig. Wiki om RAID

 

Dersom du ønsker en "hot spare" (backup disk) er dette opp til deg, "hot spare" vil automatisk benyttes når en av diskene i RAID'et ryker. Kontrolleren kan sende deg en epost (eller SMS) dersom noe er galt.

ps: er det sant at det er stor forskjell i hastighet om en bruker battry backup modulen på dette kortet? er dette en nødvendighet eller kan man klare seg fint uten?

Du trenger ikke batt. backup, men du burde ha serveren på en 5 min UPS (med auto shutdown). Både fordi dette gir sikring mot spenningsvariasjoner og fordi det ikke er bra for noen PC/Server om strømmen plutselig forsvinner.

 

Kan det være litt snau strømforsyning du har?

Det burde vel også gitt andre symptomer dersom han hadde så lite å gå på at diskene tar kvelden rett som det er. Dersom f.eks. C: (Systemdisk) ikke er der vil Windows gi blåskjerm.

Lenke til kommentar

Sata-kabler kan være en løsning, det som kanskje er mer sannsynlig er at det ikke er time limited error recovery som skaper problemer, konsumer-disker som får et problem prøver ofte å fikse det i ganske lang tid, men raid-kontrollere gjerne dropper de ut om det tar lengre enn rundt 10 sekund. Typiske "raid-disker" prøver dermed kun å finne løsningen på feilen i 6-7 sekund før de melder tilbake. Hva slags disker har du?

 

AtW

Lenke til kommentar

Strømforsyningen jeg har er på 550W

 

diskene jeg har er disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...px?plid=120796#

 

Har et ATI HD4870 kort samt 4gb ram.

 

i Windows står pcen alltid på høy ytelse, med Asus hovedkortet kom det med et program som lar meg justere strømforbruket i pcen, og pc`en står nesten aldri med full load, står som oftest på medium strømsparing.

 

Fikk også installert det programmet som overvåket maskinen, og harddiskene lå på 41 grader (da har maskinen stått på i mer eller mindre6 døgn med "rebuilding" står på høyeste strømspare funksjon (dvs laveste hastighet på viftene under)

 

(nb: satt den på medium power savings og tempraturen kom ned i 37 grader)

 

Er dette greit eller kan det være en årsak til kræsjene?

Endret av Slabbedasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...