Gå til innhold

Best bærbar, hvis vi ser bort fra pris.


Anbefalte innlegg

Du kan få den levert i en Tserie Aserie og jeg tror også Rserie maskin. Drevet har varenummer 22P7015 til T40 i alle fall.

 

Vet ikke om det finnes en ferdig pakke med DVD brenner. Bare å kontakte IBM, de ordner det nok.

 

http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/$ww...15?OpenDocument

 

johanG.

 

 

Bare en avklaring: T40 bruker nye Ultrabay 2000 Slim enheter. De er kun 10mm, dvs. ca. halvparten av Ultrabay 2000. DVD-brenneren ovenfor passer i T30, men ikke i T40. Foreløpig er det ikke lansert en DVD-brenner i Slim formatet, kun kombo DVD-leser/CDRW-brenner.

Kommer nok etterhvert.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Ja, jeg kaster stein på apple folk. Mest for å provosere. Som regel ender det i at en eller annen med kunnskap om apple kommer og forteller om merkets sterke sider. De kan jeg alt for lite om, så det er greit at andre tar seg av det.

 

Apple har hatt menneske-maskin fokus hele tiden, og har nesten alltid laget bedre produkter. Utformingen av OSet er et godt eksempel. Her forleden møtte jeg en som akkurat hadde flyttet til mac, og han likte det bedre og nevnte som eksempel at når han satt i en cd kom den opp på skrivebordet. Om man tenker logisk så er det en bedre løsning en det man har på windows plattformen.

 

Når det gjelder oppløsning kan jeg være tilbøyelig til å være enig i at mange opplever oppløsningen sin som for stor når den er på 1400 eller 1600 pixler. Dette bunner imidlertidig i uvitenhet i hvordan man kan justere instillingene til å passe bedre inn.

 

En ting som taler til Apples fordel når det kommer til dette med oppløsning er at de ikke sløser unødige pixler på f.eks. rammer på vinduer i systemene sine. Hvis du prøver å kjøre Adobe Premiere i 1024x768 vil du på en windows maskin sitte med et skjermbilde som er fyllt opp av rammer. Med FCP på Mac vil du derimot ha en svært ryddig løsning til sammenlikning.

 

Jeg synes også at utviklingen av Windows går i feil retning. Det er tydelig at de som designer og lager GUIen til Windows ikke tenker like mye på at det skal brukes, som tilfellet er hos Apple. Alt er gjennkjennelig og det visuelle man har å forholde seg til er mye ryddigere.

 

Ofte hører man at en mac gir begrensninger, og at man kan gjøre mer på en windows maskin. Dette tror jeg i hovedsak bunner i to ting. En windows maskin fremstår som mer uryddig, og dermed også mer kompleks og avansert. For det andre er det lettere å anskaffe mer ulovlig programmvare til Windows plattformen.

 

Jeg tror vi kan være enig i at Powerbooken er en reser av en bærbar datamaskin. Tserien til IBM likeså, og altså på hver sin plattform.

 

Det blir spennende å se hvordan utvikling de forskjellige plattformene har. Apple har sin fordel i at de er et stort selskap og kan holde fokus der de ønsker, mens IBM må sammarbeide med en rekke andre aktører. Mot apple, har man det at selskapet er nødt til å selge store kvanta, og derfor må lage produkter for amatørene, men det later de til å gjøre meget meget godt.

 

Til det med feil i OS X vil jeg spørre om hvor mange oppdateringer det har kommet til OS X som har vært påkrevd av annen programmvare. På Windows plattformen har man servicepacks som av og til er et krav for bruk. F.eks. kan du ikke bruke en bluetooth mus før du har XP SP1. Vi snakker om en oppdatering på windows XP. Om noe er sertifisert for XP, så er det sertifisert for XP, uten påkrevde oppdateringer. På Macintosh plattformen er saken en annen. Her har man Mac OS X 10.x.x.x som er påkrevd for diverse programmvare, f.eks. fcp.

 

Og ja; IBM skjermen er helsikkes mye dyrere, men er du ikke enig i at den virker som en bedre og mer fornuftig sammensatt skjerm ? Den krever forøvrig to DVI tilknytninger for å fungere, så du skal ha et j... dyrt skjermkort sammen med skjermen også. For folk som arbeider med layout er det nok den mest fornuftige løsningen.

 

 

johanG.

Lenke til kommentar
Hei.  

For det andre er det lettere å anskaffe mer ulovlig programmvare til Windows plattformen.  

 

Det blir spennende å se hvordan utvikling de forskjellige plattformene har. Apple har sin fordel i at de er et stort selskap og kan holde fokus der de ønsker, mens IBM må sammarbeide med en rekke andre aktører. Mot apple, har man det at selskapet er nødt til å selge store kvanta, og derfor må lage produkter for amatørene, men det later de til å gjøre meget meget godt.  

 

Til det med feil i OS X vil jeg spørre om hvor mange oppdateringer det har kommet til OS X som har vært påkrevd av annen programmvare. På Windows plattformen har man servicepacks som av og til er et krav for bruk. F.eks. kan du ikke bruke en bluetooth mus før du har XP SP1. Vi snakker om en oppdatering på windows XP. Om noe er sertifisert for XP, så er det sertifisert for XP, uten påkrevde oppdateringer. På Macintosh plattformen er saken en annen. Her har man Mac OS X 10.x.x.x som er påkrevd for diverse programmvare, f.eks. fcp.  

 

Og ja; IBM skjermen er helsikkes mye dyrere, men er du ikke enig i at den virker som en bedre og mer fornuftig sammensatt skjerm ? Den krever forøvrig to DVI tilknytninger for å fungere, så du skal ha et j... dyrt skjermkort sammen med skjermen også. For folk som arbeider med layout er det nok den mest fornuftige løsningen.  

 

 

johanG.

 

1. Da har du tydeligvis aldri prövd å skaffe deg piratprogramvare til Mac. Jeg får alltid Mac-versjonene av programmer lenge för Windows versjonene, og jeg får de uten virus og adware. Siste eksempler er vel Maya 5, Illustrator 11 og Quark 6.

 

2. Etter hva jeg vet så er det ikke så stor forskjell på salget av IBM PC'r og Apple sine Mac'er. Apple lager da maskiner for den vanlige surfer og for proffe.

 

3. Grunnen til at OSX oppdateres hele tiden er jo for at det skjer ting hele tiden. Hver gang det kommer en ny oppdatering så kommer det en ny feature som programutviklerne legger inn i programmet for at det skal bli enda bedre. Og hva er egentlig problemet, alle oppdateringene er jo gratis.

 

4. Har du noen gang sett Cinema HD 23" i real life? Det har jeg og det er det klareste og beste bilde jeg noen gang har sett. Selv om den ser litt baby ut så er den da solid og sykt bra! Og hvem trenger större opplösning enn 1900 ? Man får jo to Apple skjermer for prisen av en IBM skjerm.

Lenke til kommentar

Nå er du ute i grøfta.

 

1. Å skaffe programvare er lett til begge plattformer, så lenge det er mange nok som kjører en plattform. Hvor mange kjører apple, og hvor mange kjører pc ? Tilsvarende forskjell er det, omtrentlig, i hvor lett det er å skaffe programmvare til de forskjellige plattformene. Har du tilknytning til et mac miljø er det lettere å skaffe macgreier og motsatt. PC er mer utbredt, dermed er det også lettere.

 

2. ???

 

3. Nye features ? Når er det et ferdig produkt man kan forholde seg til ? Har du administrert 20 macer i nettverk ? Hvis alle kontinuerlig trenger oppdateringer, så er det mye arbeid. Dessuten skaper de problemer, når de blir nødvendige.

 

4. Ja, det har jeg. Det er en fantastisk skjerm, til en overkommelig pris. Alikevel er nesten alltid mer oppløsning en fordel for folk som arbeider med layout og cad. Det er ikke noe å krangle om. Har du sett IBM skjermen ? Jeg har det ikke, men jeg har lest en del om den, og den skal visstnok være vassere i bildet enn Apples skjermer, som har vært kjent for å være de beste.

Lenke til kommentar
Nå er du ute i grøfta.  

 

1. Å skaffe programvare er lett til begge plattformer, så lenge det er mange nok som kjører en plattform. Hvor mange kjører apple, og hvor mange kjører pc ? Tilsvarende forskjell er det, omtrentlig, i hvor lett det er å skaffe programmvare til de forskjellige plattformene. Har du tilknytning til et mac miljø er det lettere å skaffe macgreier og motsatt. PC er mer utbredt, dermed er det også lettere.  

 

2. ???

 

3. Nye features ? Når er det et ferdig produkt man kan forholde seg til ? Har du administrert 20 macer i nettverk ? Hvis alle kontinuerlig trenger oppdateringer, så er det mye arbeid. Dessuten skaper de problemer, når de blir nødvendige.  

 

4. Ja, det har jeg. Det er en fantastisk skjerm, til en overkommelig pris. Alikevel er nesten alltid mer oppløsning en fordel for folk som arbeider med layout og cad. Det er ikke noe å krangle om. Har du sett IBM skjermen ? Jeg har det ikke, men jeg har lest en del om den, og den skal visstnok være vassere i bildet enn Apples skjermer, som har vært kjent for å være de beste.

Lenge siden sist jeg var i noen gröft.

 

1. Jeg får mye raskere tak på programmer til Mac en til PC. Kanskje fordi jeg får det over nettet og ikke via CD plater av kompiser. Sånn er det når man har superrask linje. Kanskje du bare har prövd feil programmer.

 

2. ?

 

3. Når du kjöper et nytt program så ville nå jeg at det skulle väre opnimert for det nyeste operativsystemet. Satser heller på en cocoa FCP enn en carbonversjon. Ettersom du kan sette softwareupdate til automatisk så går vel egentlig alt av seg selv. Hvis du hele tiden kjöper ny programvare så er det vel å installere denne som egentlig tar tid.

 

4. HAr aldri testa IBM skjermen nei. Kanskje en skjerm man kjöper hvis man bruker MS sin do og driter penger :p

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg seriøst vurdert en av Fujitsu-Siemens sine Lifebook E maskiner. De nye bruker centrino prosessorer og man får absolutt alt det man ellers kunne tenke seg til en bærbar (hvis man betaler for det).

 

Min far og bror kjøpte seg en hver av 1,6GHz Centrino med ATi Radeon 9000 Mobility, 1 GB DDR-ram, innebygd DVD-R og masse annet.

 

De klarer faktisk fint spill som Unreal Tournament 2003 i god oppløsning og med en del effekter, så jeg er imponert.

 

PS: det er ultimat å ha med seg på hytteturer :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva du mener er en "best maskin"

Det er et diffust spørsmål.

 

Spør du om hva som er best til grafikk og musikk oppgaver?

Apple.

 

Spør du om hva som er best til spill?

Ett eller annet merke som har det nyeste skjermkortet til ATI.

 

Spør du om hva som har lengst levetid og tåler endel slitasje

IBM

 

Slik kan lista gå.

 

Siden det ikke er ett spørsmål om penger, ville jeg ha gått for toppmodellen hos IBM, T40 med alt tenkelig utstyr:

 

T40

ATI 9000 64 MB (det skal finnes til t40'en)

1 GB RAM

80 GB

CD/DVD ROM (cd brenner fins vel ikke ennå?)

1.50GHz PENTIUM M

OSV

Lenke til kommentar

Sitter her med en Skikkelig krem maskin av en bærbar!! :D

Intel pentium 4 prosessor på 2,4 Ghz :D

Harddisk: 40GB :D

512 DDR Minne :D

128Mb Grafikkort :D

DVD / CD-RW Combo :D

Smartcard reader Integrert :D

USB 2.0 :D

Firewire :D

 

Og navnet??

 

Actina Tytan2 PRO!!!!

Pris: Masse!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...