Gå til innhold

Hva er greia med 3 GB RAM på 32-bits maskiner?


Ethernet

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå har jeg undret meg litt over dette spørsmålet en stund og bestemte meg for å spørre her nå.

 

Ok, man kan vel per dags dato installere minst 4 GB RAM i så og si alle maskiner, men helst ikke installere over 3 GB med mindre du kjører 64-bit. Ok, så en 32-bits windows installasjon kan ikke håndtere 4,294,967,296 bytes, Hvis du installerer 4Gb, er det ingen måte å gjøre rommet mellom 3Gb og 4Gb uten å installere 64-bit.

 

Jeg har to spørsmål:

1. Vil en PC i dag kjøre treigere med 3GB RAM enn 2? Dette forutsett at det er en dual-core og brukes til dagligdagse ting. (En gjennomsnittlig nordman).

Jeg har gjort meg opp noen meninger om hvorfor jeg tror det vil gå treigere med 3, men vil høre deres meninger.

Hvis det ene eller andre stemmer, vil jeg gjerne også høre hvorfor det er slik

 

2. Hvorfor kommer jeg inn på Elkjøp, Expert, whatever og ser maskiner installert med 4 GB RAM og 32-bit operativsystem?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. Hvorfor kommer jeg inn på Elkjøp, Expert, whatever og ser maskiner installert med 4 GB RAM og 32-bit operativsystem?

Dette må være "delt minne". Altså en deling av minne mellom skjermkort og hovedkort. Selv bruker jeg Windows XP Pro 32Bit og har 4GB Corsair Dominator minne installert, har også et nVidia 9600 skjermkort med 768MB minne, jeg har dermed kun 3,25GB minne tilgjengelig da hovedkortet deler denne mellom skjermkort og hovedkort, det er litt komplisert, men likevel logisk.

 

Maskinen din vil ikke kjøre tregere om du oppgraderer minnet til 3GB, men så lenge du ikke har et 64Bit operativsystem vil du ikke få utnyttet all minnekapasiteten. Maskinen kjører forsatt stabilt med denne type deling og du vil kunne merke en ytelsesforskjell i enkelte applikasjoner og eventuelle spill.

 

Men som uttalt, det blir ikke full klaff.

 

:)

Lenke til kommentar
Ok. Så det vil altså gå kjappere om jeg setter inn 1x2GB og 1x1GB enn bare 1x2GB? En vanlig maskin som ikke vil kjøre full load på prosessorkjerne 0, og dermed ikke bruker den anre prosessorkjernen, er det da vits med 3GB?

 

ja, men det vill gå enda kjappere om du setter inn 2X1Gb fordi de da vil kjøre i dual channel(untatt store spill og ting som utnytter mer en 2Gb RAM).

Er vel ingen sammenheng mellom hvor mange CPU-kjerner du har og RAM mengde ?

 

Det mest normale i dag er vel og lage 2Gb moduler, det er også billigere i den stor sammenheng. Husk at RAM er billig nå og dette har PC-produsentene benytta seg av, derfor ser du ofte laptopper med 4Gb RAM. Store tall trekker kunder ;)

Lenke til kommentar

Elkjøp gjør ingenting. Det er maskinprodusent som bestemmer minnekonfigurasjonen. Laptopper benytter annen type minne enn stasjonære. Denne er normalt dyrere, samtidig kan mer fysisk minne utvikle mer varme (noe som er uheldig i bærbare). Stasjonære kan benytte lavpris minne og har god luftsirkulasjon slik at varmeutvikling ikke betyr noe. Pris er ganske sikkert den drivende faktor.

Lenke til kommentar

litt OT,men helt klart relatert,uansett så er det spredt en myte/ubekreftet teori eller "fix" for 32-bit xp og att man ska kunne få brukt 4 gb minne med en switch,forutsatt att pc´n ellers støtter det (bios f,eks),med en parameter i boot.ini /PAE hvilket da ska tillate brukere av 32-bit xp å få brukt minnet fullt ut.

Selv har jeg ikke testet det,holdt meg til 2 og 3 gb selv i 32-bit os´s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...