Gå til innhold

WD 360GD Raptor


Anbefalte innlegg

Har kjøpt denne 10.000RPM disken som alle prater om, og skal være så forferdelig bra..

 

Alt ser fint ut, finner den i BIOS, RAID-setup (nei, skal ikke kjøre RAID foreløpig). Har satt den som primary boot disk (eller hva det nå heter).

 

Men når jeg skal installere WinXP får jeg problemer. Trykker F6 for "SCSI or Third Party RAID controller" men den finner ingen driver. Det står at jeg trenger device driver disk fra leverandør. Ingen disk fulgte med HDD'en, ingen er å hente ned fra WD's webside eller komplett.no.

 

Noen som vet? Noen som kanskje tilogmed har disken?

 

Rasputin_h

 

Forøvrig:

 

Asus A7N8X Deluxe

AMD XP2000+

Twinmos PC3200 2x256

Sapphire Radeon 9000

Samsung DVD-ROM

Samsung CD-RW

og godgutten Western Digital 360 Raptor

 

:-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hovedkortet ditt har s-ata kontakter, så skal det følge med en diskett med driver, hvis ikke laster du den ned fra nettet.

 

Ellers må du tok kjøpe ett PCI s-ata kontroller kort da serru...verre er det ikke :)

 

Jeg har disken selv og er sånn passe fornøyd. Men jeg merker ingen forskjell i ytelse fra min "gamle" WDC Caviar 1200JB med 7200 rpm og 8 meg cache.

Lenke til kommentar

Diskkontrollerer er på hovedkortet, og driveren til denne skal derfor ikke følge med harddisken. Har du prøvd å la være å trykke F6 ved oppstart?

 

De nyere MS-OS har innebygd nok støtte for diskkontrolleren til at du får installert MS-OS-et på harddisk, og når du er ferdig å installere kan du intallere en driver for diskkontrolleren fra f.eks en CD for å få høyere hastighet mot diskene dine. Hvis det fulgte med en diskett med hovedkortet med driveren til diskkontrolleren, kan du bruke denne under installering av MS-OS-et, men med hverken W2k og WinXP har jeg aldri trengt å gjøre dette selv om jeg har både scsi-kort og ide-raid.

Lenke til kommentar

da fant jeg ut av det, trengte en disk med SATA kontroller drivere. hadde av en eller annen grunn bestemt meg for at det var disken som trengte driver, velvel.

 

og jeg skal si jeg merker forskjell fra min 4 år gamle Seagate Medalist 17.2 ATA/33 HDD.. jøje meg.

 

:D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sitter her med det samme problemet du hadde, hvor fant du driverene?

Dersom du har ASUS A7N8X Deluxe, finn du drivarane på CD-en, i "Drivers/SATA". Kopier filene som ligg der ut på ein diskett. Tips: Du treng ikkje mappa GUI, og heller ikkje .pdf-fila som ligg der. Det er mogleg du ikkje treng alle dei andre filene heller, men tek du resten er du sikker. :)

Lenke til kommentar
Sitter her med det samme problemet du hadde, hvor fant du driverene?

Dersom du har ASUS A7N8X Deluxe, finn du drivarane på CD-en, i "Drivers/SATA". Kopier filene som ligg der ut på ein diskett. Tips: Du treng ikkje mappa GUI, og heller ikkje .pdf-fila som ligg der. Det er mogleg du ikkje treng alle dei andre filene heller, men tek du resten er du sikker. :)

 

Veldig kult for oss som ikke HAR diskettstasjon :grumpy: Vi finner på andre løsninger :D

Lenke til kommentar

Jeg har også fått denne disken. Eneste jeg trengte å gjøre var å gå i bios og endre slik at SATA disken (Raptor) ble boot nummer 1.

Men er skuffet over den. Merker ikkeno forskjell i programmer/spill.

Alt går akkurat like "tregt" som før. I tillegg har den en litt høyfrekvent plagsom lyd. Omtrent som når en 52x+ cdrom spinner. Les/skriv høres merkbart mer med denne! De WD diskene jeg har fra før hørte/hører jeg knapt! Ikke verdt penga! :(

Lenke til kommentar
Jeg har også fått denne disken. Eneste jeg trengte å gjøre var å gå i bios og endre slik at SATA disken (Raptor) ble boot nummer 1.

Brukar du Windows? Korleis fekk du i så fall installert operativsystem på han? Linux vil vel finna han av seg sjølv vil eg tru, utan at eg har prøvd.

Lenke til kommentar
Jeg har også fått denne disken. Eneste jeg trengte å gjøre var å gå i bios og endre slik at SATA disken (Raptor) ble boot nummer 1.

Brukar du Windows? Korleis fekk du i så fall installert operativsystem på han? Linux vil vel finna han av seg sjølv vil eg tru, utan at eg har prøvd.

 

Jeg boota Windows XP. Nyinstallasjon. Det gikk helt supert :wink:

Lenke til kommentar

Men er skuffet over den. Merker ikkeno forskjell i programmer/spill.

Alt går akkurat like "tregt" som før. I tillegg har den en litt høyfrekvent plagsom lyd. Omtrent som når en 52x+ cdrom spinner. Les/skriv høres merkbart mer med denne! De WD diskene jeg har fra før hørte/hører jeg knapt! Ikke verdt penga! :(

 

Dette er egentlig en disk som konkurrerer med SCSI-disker i servere og den har 1 dataplate og lav datatetthet så den leser og skriver ikke sammenhengende data like kjapt som en stor IDE-disk med flere plater og stor tetthet. Den store fordelen med denne disken er som systemdisk eller serverdisk der mange små filer aksesseres etter hverandre for den har veldig rask aksesstid :D Les testen på Hardware.no!

 

Den må nødvendigvis bråke noe mer, for den går jo tross alt med 2800 rpm høyere fart...

Lenke til kommentar

Men er skuffet over den. Merker ikkeno forskjell i programmer/spill.

Alt går akkurat like "tregt" som før. I tillegg har den en litt høyfrekvent plagsom lyd. Omtrent som når en 52x+ cdrom spinner. Les/skriv høres merkbart mer med denne! De WD diskene jeg har fra før hørte/hører jeg knapt! Ikke verdt penga! :(

 

Dette er egentlig en disk som konkurrerer med SCSI-disker i servere og den har 1 dataplate og lav datatetthet så den leser og skriver ikke sammenhengende data like kjapt som en stor IDE-disk med flere plater og stor tetthet. Den store fordelen med denne disken er som systemdisk eller serverdisk der mange små filer aksesseres etter hverandre for den har veldig rask aksesstid :D Les testen på Hardware.no!

 

Den må nødvendigvis bråke noe mer, for den går jo tross alt med 2800 rpm høyere fart...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dene disken er jo ikke noen disk til å kjøre store programmer og spill på det er en SYSTEM DISK Til å kjøre opp Windows eller Linux eller andre opprativ systemer på og andre små programmer ikke til å ha spill, musikk og film på den skal brukes til å få opprativ systemet til å jobbe fortere!!! :smile: Dette er en konkurent av Scsi disken som er mye dyrere og som også er til samme formål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...