Gå til innhold

Specielt behov: Kamera til fotografering af skind


Anbefalte innlegg

Hej Forumbrugere,

 

Akam har jo de bedste brugere, og dermed svaret på alt. Min chef har lige spurgt mig til råds: Han skal bruge et kamera til et nyt forskningsprojekt. Kameraet skal monteres på et stativ, hvor det skal fotografere skind, for at samle data om bidemærker. Vi taler altså om et kamera, der skal fungere i en fast opstilling, og tage bedste mulige fotos af et motiv, der er ca. 0,3 - 0,5 meter under kameraet (bordopstilling), og ca. 20-30 cm langt.

 

Jeg forestiller mig at de vigtige parametre er god vidvinkel og lavt støjniveau.

 

Min chef regner med, at jeg kan give en konkret anbefaling, da jeg er fotointeresseret (læs: han har noteret sig at jeg surfer akam i arbejdstiden... :blush: ) Er der nogen, der vil hjælpe med et bud?

 

Tak på forhånd,

Mette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hej Forumbrugere,

 

Akam har jo de bedste brugere, og dermed svaret på alt. Min chef har lige spurgt mig til råds: Han skal bruge et kamera til et nyt forskningsprojekt. Kameraet skal monteres på et stativ, hvor det skal fotografere skind, for at samle data om bidemærker. Vi taler altså om et kamera, der skal fungere i en fast opstilling, og tage bedste mulige fotos af et motiv, der er ca. 0,3 - 0,5 meter under kameraet (bordopstilling), og ca. 20-30 cm langt.

 

Jeg forestiller mig at de vigtige parametre er god vidvinkel og lavt støjniveau.

 

Min chef regner med, at jeg kan give en konkret anbefaling, da jeg er fotointeresseret (læs: han har noteret sig at jeg surfer akam i arbejdstiden... :blush: ) Er der nogen, der vil hjælpe med et bud?

 

Tak på forhånd,

Mette

 

 

Mitt Canon EOS 400D (og sikkert nyere EOS-kameraer også) har ihvertfall mulighet til å styres fra PC. Det vil si at man kan koble til via USB, og utløse kameraet fra PCen med medfølgende programvare. Fordelen med et speilreflekskamera er jo at du velger din egen optikk, og du kan fokusere én gang for alle med manuell fokus, siden kameraet jo skal stå i ro.

Lenke til kommentar

Her kommer du langt på vei med et hvilket som helst speilreflekskamera i endtrylevel-klassen med kit-objektiv + et stativ + 2 sec. utløserdelay, som alle har.

 

Dersom det ønskes å fotografere for hånd uten blitslys vil det kreves lyssterk fastoptikk for å få så raske lukkertider som mulig. Spesielt hvis belysningen ikke er noe mer enn normal. Merk at man ikke får så meget med lyssterk vidvinkel fastoptikk.

Lenke til kommentar
Her kommer du langt på vei med et hvilket som helst speilreflekskamera i endtrylevel-klassen med kit-objektiv + et stativ + 2 sec. utløserdelay, som alle har.

 

Dersom det ønskes å fotografere for hånd uten blitslys vil det kreves lyssterk fastoptikk for å få så raske lukkertider som mulig. Spesielt hvis belysningen ikke er noe mer enn normal. Merk at man ikke får så meget med lyssterk vidvinkel fastoptikk.

 

Tak for rådene! Ja, jeg finder nok et udsalgstilbud på et tilfældigt entry-level dslr til ham så. Og et bordstativ. Siden det er en laboratorieopstilling, kan man nemt sætte lys på, så et ekstra lysstærkt objektiv et nok ikke påkrævet.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar litt feil her, men tror kanskje et "makro" objektiv er det rette, ikke noen (ekstrem) vidvinkel med tanke på fortegning. "Makro" fordi det bør kunne fokusere nært, ikke nødvendigvis 1:1.

 

Det som ikke er nevnt er lyssetting. Du bør ha en ekstern blits eller lampe så du kan få belyst skinnet litt fra siden. Dette gjør at tekstur, dybde og slikt synes bedre, samt at du kan slippe unna en del av gjenskinnet i skinnet.

 

Siden dette skal stå på stativ, og jeg antar skinnet er ubevegelig holder det lenge med et par gode skrivebordslamper og lang lukkertid. Mye billigere, og du kan se selv hva som er den optimale belysningen. Med riktig hvitbalanse og fjernutløser bør det bli bra.

Lenke til kommentar
Hej Forumbrugere,

 

Akam har jo de bedste brugere, og dermed svaret på alt. Min chef har lige spurgt mig til råds: Han skal bruge et kamera til et nyt forskningsprojekt. Kameraet skal monteres på et stativ, hvor det skal fotografere skind, for at samle data om bidemærker. Vi taler altså om et kamera, der skal fungere i en fast opstilling, og tage bedste mulige fotos af et motiv, der er ca. 0,3 - 0,5 meter under kameraet (bordopstilling), og ca. 20-30 cm langt.

 

Jeg forestiller mig at de vigtige parametre er god vidvinkel og lavt støjniveau.

 

Min chef regner med, at jeg kan give en konkret anbefaling, da jeg er fotointeresseret (læs: han har noteret sig at jeg surfer akam i arbejdstiden... :blush: ) Er der nogen, der vil hjælpe med et bud?

 

Tak på forhånd,

Mette

 

 

Jeg innbiller meg at korrekte farger og proporsjoner, og stor dybdeskarphet også er viktige parametre for slik dokumentarisk "produktfotografering".

-Korriger meg om jeg tar feil.

 

Stor dybdeskarphet oppnår du med kort brennvidde og liten blenderåpning.

Stor avstand til dyret (motivet) gjør at alt i bildet får riktigere innbyrdes størrelse (jfr. portrett) enn om du går tett på. Til det trenger du (relativt) lang brennvidde. -Jeg tror du bør øke (doble?) avstanden til motivet, fra de anslåtte 0,3-0,5m, og bruke ca. "100mm" (FF) brennvidde.

 

Tilsynelatende slår disse parametrene hverandre ihjel, men de er fullt mulig å kombinere om du bruker (og som du spør etter) et kamera med liten sensor.

Et kamera med liten sensor (digitalt kompaktkamera) har også fordel av å ha svært god nærgrense (typisk 1 cm), slik at man kan ta nærbilder av det en vil fremheve.

 

Lavt støynivå oppnår du ved å holde deg til lav ISO (<200).

Kombinasjonen lav ISO og liten blenderåpning krever imidlertid relativt mye lys eller lang lukkertid.

 

Overskyet (skygget) dagslys vil være ideelt for å få godt lys og korrekt fargegjengivelse.

Et fotobord ved vinduet for naturlig sidelys og en bevegelig lampe med hvitt lys (blits?/LED?) burde gjøre jobben.

-Jeg må legge til at jeg forsøker å unngå kunstig belysning til annet å dempe skygger når jeg tar bilder , og har begrenset kunnskaper om blitssystemer og studiobelysning.

 

Ett konkret forslag:

Canon G10 virker å (over)oppfylle alle kriterier:

* Objektiv: 6,1-30,5 mm/2,8-4,5 ("28-140mm"), bør gi mulighet for stor dybdeskarphet og riktige proporsjoner.

* God til nærfoto (makro), 1cm nærgrense.

* Liten sensor (men stor til å være i et kompaktkamera), 7.6mm x 5.32mm. Bør gi mulighet for A3-print av god kvalitet.

* Mulighet for tilkobling av alle(?) Canons eksterne blitssystemer, inkludert ringblitser.

* Mulighet for full manuell kontroll. -Lang lukkertid, liten blender, lav ISO.

* RAW-format muliggjør korreksjon av hvitbalanse i ettertid, for korrekt fargegjengivelse.

* At kameraet også vil fungere godt til "feltfotografering" og på bedriftsfesten, er vel heller ingen ulempe.

- Vridbar skjerm ville trolig vært nyttig ved stativfotografering.

 

I tillegg kommer evt. belysning.

 

Om du har tilgang til god, jevn, naturlig belysning, vil du trolig klare deg med et enklere kamera til omtrent halve prisen.

 

-Har du en prisramme å forholde deg til?

 

Endring:

:idea: Kom til å tenke på at ett skinn, kanskje er uten dyret inni. :blush:

Altså flatt som en pannekake.

Da trengs ikke den store dybdeskarphet. Ei heller blir det vanskelig med proporsjonene.

-Du står enda friere i valg av kamera og objektiv. Men du bør velge et med manuelle innstillingsmuligheter.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...