Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nytt grafikkort, skjermbildet fyller ikke ut skjermen. Gir snart opp!


Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av et MSI Radeon 4890 OC. Stappet den inn i PC'en og skrudde på. Det som skjer da er at jeg får full oppløsning på 1920x1080 på skjermen som skjermen er laget for, MEN skjermbildet fyller ikke ut hele skjermen.

 

Jeg har prøvd med å slette gamle skjermkort drivere, restart, installert nye drivere og restart uten hell. Har prøvd å sett meg litt frem i Catalyst uten hell. Trodde jeg trengte drivere for skjermen, men det trenger jeg ikke (følger kun med brukermanual i boksen til skjermen). Og nå helt til slutt tok jeg å formaterte HDD'en og tok en clean install. Enda uten hell.

 

Oppløsninger som fyller ut skjermen er (som jeg vet):

1680x1050 og 1360x768.

 

Speccs:

Skjerm: BenQ E2200HD

HK: Asus P5N32-3 SLI

CPU: Intel Quad Q6600 2.4GHz

RAM: 4GB Corsair Ballistix

PSU: 450W Corsair

GFX: MSI Radeon HD4890

 

Vennligst hjelp meg noen!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du HDMI-kabel? Jeg har hatt samme problem, løste det ved å åpne Catalyst og finne en slider kalt "scaling" (husker ikke hvor), denne dro jeg helt til høyre (maks overscan). Overscan er noe TV'er typisk gjør (kutter kantene av bildet). PC-skjermer gjør ikke dette, dermed må du stille scaling til maksimum for å få bilde på hele skjermen.

Endret av jonny
Lenke til kommentar
Jeg gikk til innkjøp av et MSI Radeon 4890 OC. Stappet den inn i PC'en og skrudde på. Det som skjer da er at jeg får full oppløsning på 1920x1080 på skjermen som skjermen er laget for, MEN skjermbildet fyller ikke ut hele skjermen.

 

Har du prøvet å stille dette på selve skjermen?

Lenke til kommentar
du sier hele bildet blir ikke fylt, kan du beskrive hvor det ikke fylles ut? eller ta ett bilde? kansje skjermen liker 1920*1200??

Det er svarte kanter rundt skjermbildet. Det er slik som om man ser på film hvor oppløsningen på filmen og skjermen ikke er den samme og man får 2 svarte kanter, men her har jeg svarte kanter på alle sidene. På BenQ sin E2200HD så er innstilt oppløsning 1920x1080. Det er den optimale oppløsningen på skjermen. Men, jeg fikk ordnet problemet. Takk for hjelpen!

 

Bruker du HDMI-kabel? Jeg har hatt samme problem, løste det ved å åpne Catalyst og finne en slider kalt "scaling" (husker ikke hvor), denne dro jeg helt til høyre (maks overscan). Overscan er noe TV'er typisk gjør (kutter kantene av bildet). PC-skjermer gjør ikke dette, dermed må du stille scaling til maksimum for å få bilde på hele skjermen.

 

Tusen takk!!! Jeg bruker DVI-HDMI kabler. Jeg har sjekket catalyst og fant "Scaling" under "DTV (DVI)3". Denne var til å begynne med, låst. Jeg prøvde å oppdatere driverne til skjermen med windows update: Desktop, right click, properties, settings, advanced, monitor, properties, driver, update driver" (hvorfor jeg ikke prøvde dette tidligere var fordi det fulgte ikke med noen driver CD til skjermen, kun brukermanual på CD). Reboot og deretter kunne jeg forandre på scaling nivået. Og dette fikset problemet!

 

Jeg gikk til innkjøp av et MSI Radeon 4890 OC. Stappet den inn i PC'en og skrudde på. Det som skjer da er at jeg får full oppløsning på 1920x1080 på skjermen som skjermen er laget for, MEN skjermbildet fyller ikke ut hele skjermen.

 

Har du prøvet å stille dette på selve skjermen?

 

Det var det første jeg tenkte på, ettersom eldre CRT skjermer har denne muligheten. Disse verdiene er låst på mine BenQ E2200HD. Glemte å skrive dette i første posten. Skal huske alle detaljer til neste gang jeg støtter på et problem! Takk!

 

 

Tusen takk for hjelpen alle sammen! Jeg begynte nesten å tro at grafikk kortet ikke støttet PCen min. Nå kan jeg endelig gå på jobb uten å tenke på dette problemet lenger! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...