Gå til innhold

NSB månedskort for studenter

mariam0990

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor i Askim (Østfold) og pendler til Universitetet i Ås (Akershus). Jeg pleier da å ta toget fra Askim til Ski, også tar jeg bussen fra Ski til universitetet.

Jeg vet at jeg kan få månedskort fra NSB til strekningen Askim - Ås med studentrabatt.

Og så til det jeg lurer på:

er det noen som vet om jeg kan ta overgang til buss fra ski til ås, siden denne strekningen er innenfor Akershus? Eller må jeg kjøpe egen billett for bussen?

Om det er noen som kan hjelpe meg; TUUUSEN TAKK på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NSB har sjeldent noe med det lokale kollektivtilbudet hva angår buss, trikk, t-bane osv. Dette er det jo som oftest private aktører som driver, som feks. Ruter (Oslo) og Tide (Bergen), evt. drevet på kommunalt/fylkeskommunalt plan. NSB på sin side er statsdrevet. Mulig det er annerledes med lokaltogene, men ville nok tro at du må kjøpe egen billett.

Skrevet (endret)
Hei!

Jeg bor i Askim (Østfold) og pendler til Universitetet i Ås (Akershus). Jeg pleier da å ta toget fra Askim til Ski, også tar jeg bussen fra Ski til universitetet.

Jeg vet at jeg kan få månedskort fra NSB til strekningen Askim - Ås med studentrabatt.

Og så til det jeg lurer på:

er det noen som vet om jeg kan ta overgang til buss fra ski til ås, siden denne strekningen er innenfor Akershus? Eller må jeg kjøpe egen billett for bussen?

Om det er noen som kan hjelpe meg; TUUUSEN TAKK på forhånd:)

Jeg har selv bodd i Vestby i mange år, og har hatt studentkort for Oslo/Akershus i flere år. Hvis jeg kun skal ta tog, f. eks fra Oslo til Vestby, trenger jeg ikke å kjøpe billett på busstasjonen og hjem, dvs. at jeg får overgang. I Stor-Oslo (som det kalles), så samarbeider de fleste selskapene, ihvertfall på den siden av Akerhus, og da gjelder f. eks overgang. Ruter, det som nå tar seg av buss-, trikk-, båt- og t-banetilbudet i Oslo og Akerhus, har en egen avtale med NSB:

Ruter har takstavtale med NSB BA som innebærer at Ruter sitt billett- og takstsystem blir benyttet på lokaltog i Akershus og mellom Oslo og Akershus. Hvert år fraktes ca 18 millioner passasjerer med lokaltog gjennom vårt takstsystem.

Faktisk kan det hende du slipper å kjøpe ny billett i det hele tatt, dette trenger ihvertfall ikke jeg når jeg tar buss fra toget. ;)

Vil dog minne om at man ikke får studenrabatt på billetter (unntak er månedskort for Oslo/Akershus) innad i Oslo og Akershus.

Endret av yvonne2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...