Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fuskete på tomgang (Mercedes 230, 86 mod)


messo

Anbefalte innlegg

Min farfar har en Mercedes 230, 86mod (om jeg ikke husker helt feil), som går ujevnt på tomgang. Han har byttet alt som har med tenning å gjøre, og prøvd å justere det han vet hvordan virker. Noen som har hatt lignende opplevelser med eldre mercedeser?

 

Han hadde den inne på et verksted, men da han fikk den tilbake etter 14 dager var den helt herpa. Røyk ut svart røyk og motoren gikk knapt. Han leverte den inn igjen, og fikk den tilbake litt dårligere enn det den var da han leverte den inn første gangen. Tror ikke verkstedet hadde snøring på hva problemet var.

 

Nå har han kjøpt seg en tilsvarende bil, og latt den gamle stå. Selve bilen er et prakteksemplar, uten rust og med lite kjørt motor (170k). Hadde vært morro om noen med erfaring kunne kommentert på problemet.

 

Det skal sies at jeg ikke har så god peiling selv, og er ikke så bevandret i fagspråk. Det jeg egentlig vil vite, er om det er mulig å fikse (dyrt, billig, lett, vanskelig?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min farfar har en Mercedes 230, 86mod (om jeg ikke husker helt feil), som går ujevnt på tomgang. Han har byttet alt som har med tenning å gjøre, og prøvd å justere det han vet hvordan virker. Noen som har hatt lignende opplevelser med eldre mercedeser?

 

Han hadde den inne på et verksted, men da han fikk den tilbake etter 14 dager var den helt herpa. Røyk ut svart røyk og motoren gikk knapt. Han leverte den inn igjen, og fikk den tilbake litt dårligere enn det den var da han leverte den inn første gangen. Tror ikke verkstedet hadde snøring på hva problemet var.

 

Nå har han kjøpt seg en tilsvarende bil, og latt den gamle stå. Selve bilen er et prakteksemplar, uten rust og med lite kjørt motor (170k). Hadde vært morro om noen med erfaring kunne kommentert på problemet.

 

Det skal sies at jeg ikke har så god peiling selv, og er ikke så bevandret i fagspråk. Det jeg egentlig vil vite, er om det er mulig å fikse (dyrt, billig, lett, vanskelig?).

finn et mercedes-verksted,og la de justere tenning og forgasser,så kommer det seg nok ;) umulig for deg,lett og billig hos verksted ;)

Lenke til kommentar
finn et mercedes-verksted,og la de justere tenning og forgasser,så kommer det seg nok ;) umulig for deg,lett og billig hos verksted ;)

Tviler på at det har noe med tenning og forgasser å gjøre, da min farfar har byttet alt dette. Han har skrudd på et tisiffret antall mercedeser de siste 40 årene, så regner med at han vet hva han gjør :) Han gav opp pga mistanke om at det var noe elektronisk som var galt, og der har han mindre erfaring.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å ta den til et mercedes verksted, det er en gammel bil og dumt å bruke masse penger på den.

Lenke til kommentar
finn et mercedes-verksted,og la de justere tenning og forgasser,så kommer det seg nok ;) umulig for deg,lett og billig hos verksted ;)

Tviler på at det har noe med tenning og forgasser å gjøre, da min farfar har byttet alt dette. Han har skrudd på et tisiffret antall mercedeser de siste 40 årene, så regner med at han vet hva han gjør :) Han gav opp pga mistanke om at det var noe elektronisk som var galt, og der har han mindre erfaring.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å ta den til et mercedes verksted, det er en gammel bil og dumt å bruke masse penger på den.

Fremdeles, et Merce-verksted/folk med kompetanse på gamle Mercer, er stedet å gå. Klin steike umulig for noen her på forumet å fortelle om dette er billig eller dyrt, med såpass lite info. Et verksted med lang erfaring fra disse bilene burde finne feilen på kort tid, og derved gi deg et overslag.

Forøvrig er dette noe med det bedre som MB har laget av biler, bruksverdien er gjerne mye høyere enn salgsverdien, og med rette stellet kan en slik bil ha mange år igjen. Liker du å kjøre den, og bilen ellers er i god stand, kan det være verdt å svi av noen lapper for å få den til å gå som den skal.

Lenke til kommentar
finn et mercedes-verksted,og la de justere tenning og forgasser,så kommer det seg nok ;) umulig for deg,lett og billig hos verksted ;)

Tviler på at det har noe med tenning og forgasser å gjøre, da min farfar har byttet alt dette. Han har skrudd på et tisiffret antall mercedeser de siste 40 årene, så regner med at han vet hva han gjør :) Han gav opp pga mistanke om at det var noe elektronisk som var galt, og der har han mindre erfaring.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å ta den til et mercedes verksted, det er en gammel bil og dumt å bruke masse penger på den.

mulig han har skrudd på mange biler,men har han tenningspistol og avgassmåler? uten det blir det heilt tilfeldig hvordan det er justert.....er vel ikkje så mye annet enn tenning som er elektronisk på en sånn bil,så der tror eg han tar feil gitt;) har dere brukt startgass og sjekket for falskluft då?

Lenke til kommentar

Co justeringa pleier og henge på de gamle mercene der sånn. Da kan dem bli plagsomme på tomgang og gå urent.

 

Ta en umbrakonøkkel og sjokkdytt hele co skruen ned et par ganger. Da pleier ting og løsne. SItter i et hull gjennom luftfilterboksen.

 

Har reparert mage mercer sånn før kunden rekker og forklare hva problemet er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...